ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای پیروزی از سوی حماس و اسرائیل: بازسازی غزه سال‌ها طول می‌کشد

اسرائیل و حماس هر دو روز جمعه، پس از پایان ۱۱ روز جنگ ادعای پیروزی کردند، اما مقامات سازمان‌های بشردوستانه هشدار دادند که بازسازی خسارات وارد شده به غزه سال‌ها طول می‌کشد.

کاخ سفید پس از روزها کار در پشت صحنه برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس اعلام کرد که واشنگتن اطمینان حاصل کرده است که دو طرف‌ به آتش بس متعهد هستند.

مقامات فلسطینی هزینه‌های بازسازی غزه را ده‌ها میلیون دلار اعلام کرده‌اند. اقتصاددانان گفته‌اند که این جنگ می‌تواند اثرات بهبود وضع اقتصادی اسرائیل را که از مهار کووید ۱۹ حاصل شده بود، از میان ببرد.

بر اساس آخرین خبرها، پنج جسد دیگر از زیر آوار غزه بیرون کشیده شد. این جنگ ۱۱ روزه منجر به کشته شدن ۲۴۸ نفر ، از جمله ۶۶ کودک ، با بیش از ۱۹۰۰ زخمی شد.

ارتش اسرائیل گفته که یک سرباز اسرائیلی و همچنین ۱۲ غیرنظامی از جمله دو کودک کشته شده‌اند. به دنبال وحشت ایجاد شده از پرتاب موشک‌ها در اسرائیل، صدها مجروح تحت درمان قرار گرفتند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی مارگارت هریس گفته که مراکز بهداشتی غزه تحت فشار مراقبت از هزاران زخمی قرار دارند.

او خواستار دسترسی سریع نوار غزه به تجهیزات بهداشتی و پرسنل شده است.

غزه سال‌هاست در محاصره اسرائیل است و این کشور عبور و مرور مردم و کالاها را محدود می کند.

هر دو کشور درباره رسیدن سلاح به حماس نگرانند. فلسطینی‌ها می‌گویند محدودیت‌های اسرائیل به مجازات جمعی دو میلیون نفر ساکنان غزه می‌انجامد.

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ بین المللی، با فراخواندن سازمان بهداشت جهانی برای تأمین تجهیزات پزشکی فوری گفته:

«بازسازی سال‌ها طول می‌کشد - و زمان بیشتری برای بازسازی زندگی‌های آسیب دیده لازم است.»

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفته بود که کمک‌ها به سرعت به غزه ارسال می‌شود اما ارسال این کمک‌ها با تشکیلات خودگردان فلسطین، رقیب حماس و گروه مورد حمایت غربی‌ها که در کرانه باختری اشغال شده مستقرند هماهنگ شده است: «به روشی که به حماس اجازه ندهد به سادگی زرادخانه نظامی خود را دوباره جمع کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به اسرائیلی‌ها گفته:

«عملیات اخیر به توانایی حماس در پرتاب موشک به اسرائیل آسیب رسانده است.»

او گفت:

«اسرائیل شبکه گسترده تونلی حماس، کارخانه‌های موشک‌سازی، آزمایشگاه‌های اسلحه و انبارهای آن را نابود کرده و بیش از ۲۰۰ شبه نظامی از جمله ۲۵ شخصیت ارشد را به هلاکت رسانده است.»

نتانیاهو گفت:

«حماس دیگر نمی‌تواند پنهان شود. این یک موفقیت بزرگ برای اسرائیل است. ما بخش مهمی از فرماندهی حماس و جهاد اسلامی را از بین بردیم. و هرکسی که کشته نشده، امروز می‌داند که بازوی بلند ما می‌تواند به او از هر نقطه، زمین یا زیر زمین برسد.»

اسرائیل گفته که حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های شبه نظامی در جریان درگیری‌ها حدود ۴۳۵۰ موشک از غزه شلیک کردند که از این تعداد حدود ۶۴۰ موشک به نوار غزه فرود آمدند. ارتش اسرائیل گفت که ۹۰ درصد موشک‌هایی که از مرز عبور کرده‌اند توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین رهگیری شده‌اند.

ایران که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما از حماس حمایت می‌کند، می‌گوید که زرادخانه مبارزان فلسطینی را متحول کرده است. این کشور اعلام کرده که آنها یک «پیروزی تاریخی» بر اسرائیل کسب کرده‌اند. سپاه پاسداران ایران هم به اسرائیل هشدار داده که انتظار «ضربات مهلک» را داشته باشد.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس هم این نبردها را «مقاومت موفقیت‌آمیز در مقابل دشمن قدرتمندتر از نظر اقتصادی» توصیف کرده.

او گفت:

«ما آنچه را که اسرائیل اشغال كرد و از بین برد و همچنین توانایی‌های خود را بازیابی خواهیم كرد و تعهدات و وظایف خود را در قبال خانواده‌های شهدا، مجروحان و کسانی که خانه‌هایشان ویران شده است، انجام خواهیم داد.»

هنیه از مصر، قطر و سازمان ملل هم تشکر کرد. همچنین از ایران قدردانی کرد «که از حمایت خود با پول، اسلحه و فناوری فروگذار نکرده است.»

عزت الرشيق، يكی از اعضای ارشد دفتر سياسی حماس، به خبرگزاری رويترز گفت كه خواسته‌های اين جنبش شامل حمايت از مسجد الاقصی و فلسطينی‌های تهديدشده به اخراج از خانه‌های خود در قدس شرقی است.

به نظر می رسد این آتش‌بس با میانجیگری مصر بخشی از یک معامله دو مرحله‌ای است. قاهره هیات‌های امنیتی خود را برای توافق بر سر اقدامات لازم برای حفظ ثبات به تل آویو و سرزمین‌های فلسطین می‌فرستد.

سخنگوی کاخ سفید، جن پسکی گفته که «تعامل ما با رهبر مصر با توجه به رابطه مهم آنها با حماس، بخش اصلی پایان دادن به درگیری بود.»

درگیری‌های اسرائیل و حماس ۱۰ مه به دنبال حملات پلیس اسرائیل به محوطه مسجدالاقصی و درگیری با فلسطینیان در ماه رمضان آغاز شد.

هزاران نفر دیگر برای نماز جمعه آنجا جمع شدند و بسیاری از آنها در حمایت از غزه تظاهرات کردند.

پلیس اسرائیل به سمت تظاهرکنندگان با نارنجک شلیک کرد و آنها نیز به سمت افسران سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.