ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعلیق بیش از ۱۲۵ هزار معلم در میانمار به خاطر مخالفت با کودتا

در آستانه بازگشایی مدارس در میانمار بیش از ۱۲۵ هزار معلم به‌خاطر پیوستن به جنبش نافرمانی مدنی از کار معلق شدند. بسیاری از معلمان و والدین مدارس را تحریم کرده‌اند.

اتحادیه معلمان میانمار اعلام کرد در آستانه شروع سال تحصیلی بیش از ۱۲۵ هزار معلم مدرسه، به‌دلیل پیوستن به جنبش نافرمانی مدنی علیه حکومت کودتا، توسط مقام‌های نظامی از کار معلق شده‌اند.

سال تحصیلی جدید در میانمار در شرایطی آغاز خواهد شد که بسیاری از معلمان و والدین آن‌را تحریم کرده و اعلام کرده‌اند در راستای جنبش نافرمانی مدنی و مبارزه با کودتای نظامی اول فوریه بر سر کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

یک مقام اتحادیه معلمان که در فهرست افراد تحت تعقیب حکومت نظامی قرار دارد و نام او به خاطر حفظ امنیتش فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفت در مجموع ۱۲۵هزار و ۹۰۰ معلم از روز شنبه ۲۲ مه/۱ خرداد از کار معلق شده‌اند.

طبق آخرین آمارها که به دوسال پیش باز می‌گردد میانمار ۴۳۰ هزار معلم مدرسه دارد.

این مقام مسئول که خود نیز یک معلم است درباره تعلیق فعالیت معلمان گفت:

«این‌ها فقط اظهاراتی برای تهدید مردم به بازگشت برسر کار است. اگر آن‌ها واقعاً این تعداد را اخراج کنند، کل سیستم [آموزشی] متوقف خواهد شد».

او افزود به او گفته شده که اگر به سرکار برگردد، اتهاماتی که به او وارد شده، لغو می‌شود.

روزنامه دولتی گلوبال نیولایت (Global New Light) هم از معلمان و دانش‌آموزان خواسته به مدارس برگردند تا چرخ نظام آموزشی دوباره به گردش بیفتد.

«دولت وحدت ملی» موسوم به دولت در سایه که از سوی مخالفان حکومت نظامی و مقام‌های سابق دولت و پارلمان میانمار تاسیس شده اعلام کرده است تمام تلاش خود را برای حمایت از معلمان و دانش آموزان انجام می‌دهد و از حامیان مالی خارجی خواسته تا بودجه وزارت آموزش و پرورش تحت کنترل نظامیان را متوقف کنند.

تعلیق بیش از ۱۹ هزار تن از دانشگاهیان و تحریم مدارس و دانشگاه‌های حکومت نظامی

از زمان وقوع کودتا در یکم فوریه سال جاری میلادی و دستگیری آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار که در انتخابات برنده شده بود، بخش‌های دولتی از جمله بخش سلامت و بهداشت و مشاغل خصوصی به‌واسطه نافرمانی مدنی شهروندان مختل شده‌اند و اخلال در فعالیت مدارس برآن دامن خواهد زد.

طبق اعلام اتحادیه معلمان، علاوه بر معلمان مدارس نزدیک به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن از دانشگاهیان میانمار نیز به دلایل مشابه از کار تعلیق شده‌اند.

در شرایطی که ثبت‌نام مدارس هفته آینده آغاز خواهد شد برخی از والدین می‌گویند فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستنند «چرا که نمی‌خواهند در یک دیکتاتوری نظامی تحصیل کنند» و نگران امنیت فرزندانشان هستند.

دانشجویان نیز که در صف اول اعتراضات خیابانی حضور داشتند اعلام کرده‌اند «تنها در صورت بازگشت کشور به دموکراسی» به سرکلاس‌ها بر می‌گردند و کلا‌س‌های درس را تحریم خواهند کرد.

نظام آموزشی میانمار یکی از فقیرترین نظام‌های آموزشی در منطقه است و براساس گزارشی که سال گذشته منتشر شد از ۹۳ کشور در رتبه ۹۲ ایستاده است. حتی تحت دولت آنگ سان سوچی که مدافع و حامی آموزش بود، هزینه‌های آموزشی در میانمار زیر ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد که بر مبنای آمارهای بانک جهانی یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جهانی‌ست.

رهبر کودتا: سوچی در دادگاه حاضر می‌شود

همزمان گزارش‌ها از درگیری نیروهای امنیتی میانمار با گروه‌های مسلح مخالف خبر می‌دهند. اعتراض‌های خیابانی هم به‌رغم کشتار دست کم ۸۰۰ نفر از مردم به‌دست نظامیان، جسته و گریخته ادامه دارد. در این میان آنگ‌سان سوچی که در میان بیش از ۴هزار تن از بازداشت‌شدگان کودتا قرار دارد، بار دیگر به دادگاه خواهد رفت. نظامیان او را ابتدا به مالکیت غیرقانونی شش دستگاه واکی تاکی متهم کردند و رفته‌رفته اتهامات سنگین‌تری از جمله نقض قانون حفظ اسرار دولتی را به پرونده او افزودند.

مین آونگ هلاینگ، رهبر کودتا یکشنبه ۲۳ مه/۲ خرداد در یک مصاحبه ویدیویی اعلام کرد آنگ سان سوچی در خانه‌اش و در سلامت کامل است و به‌زودی در دادگاه حاضر خواهد شد. او دوباره مدعی‌ شد ارتش به خاطر تقلب در انتخابات نوامبر گذشته قدرت را در دست گرفته است. ادعایی که از ابتدا توسط کمیسیون انتخابات وقت رد شد.

ژنرال هلاینگ که پیشتر نیز وعده انتخابات داده بود، بار دیگر گفت ارتش انتخابات را برگزار خواهد کرد و تغییرات بالقوه در قانون اساسی مشخص شده است و اگر «خواست مردم» باشد، انجام می شود.

سوچی قرار است روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.