ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر بلینکن به خاورمیانه برای تحکیم آتش‌بس بین اسرائیل و حماس

وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را با اسرائیل آغاز کرد. او سپس به رام‌الله خواهد رفت و پس از آن به مصر و اردن نیز سفر خواهد کرد. تحکیم آتش‌بس بین اسرائیل و حماس موضوع اصلی این سفر است. کمک به بازسازی غزه از مسائل مهم پس از جنگ ۱۱ روزه است که باید به آن رسیدگی شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپیمای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا صبح سه‌شنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه در فرودگاه بن گوریون تل آویو بر زمین نشست. او قرار است پیش از ادامه سفر خود به مصر و اردن، دو بازیگر اصلی در منطقه، در طول روز با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.

بلینکن روز دوشنبه در توئیتر خود نوشت هدف از این سفر حمایت از تلاش‌ها برای تحکیم آتش‌بس است در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که وزیر امور خارجه باید «از حمایت بی‌دریغ [آمریکا] از امنیت اسرائیل صحبت کند» و «تلاش‌های دولت برای برقراری مجدد روابط با فلسطینی‌ها» را ادامه دهد.

در پی برقراری آتش‌بس، بایدن و بلینکن حمایت خود از «راه حل دو کشور» مورد حمایت جامعه بین‌المللی را که دولت دونالد ترامپ از آن اجتناب کرد اعلام کرده‌اند اما آخرین بیانیه‌های وزارت امور خارجه و کاخ سفید حتی به «راه حل دو کشور» اشاره نمی‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی قبل از سفر بلینکن به خبرنگاران گفت: «اولویت ما بیش از هر چیز اطمینان از برقراری آتش‌بس است» و اهداف «زودرس» را بلندپروازانه‌تر ارزیابی کرد.

با وجود تلاش‌های دیپلماتیک، تنش‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد.

روز گذشته، دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه در حمله‌ای با چاقو در نزدیکی محله شیخ جراح بیت‌المقدس (اورشلیم) دو نفر از جمله یک سرباز اسرائیلی زخمی شدند. مهاجم، به‌گفته خبرگزاری رسمی فلسطین یک جوان ۱۷ ساله فلسطینی بود که توسط نیروهای امنیتی اسرائیل به ضرب گلوله کشته شد.

تنش‌های مداوم

در همین محله شیخ جراح، بخش فلسطینی‌نشین و اشغالی بیت‌المقدس (اورشلیم) بود که جنگ مرگبار چهارم بین اسرائیل و حماس در پایان آوریل آغاز شد.

هزاران نفر در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) تظاهرات کردند تا از خانواده‌های فلسطینی شیخ جراح که به تخلیه خانه‌های خود به نفع شهرک‌نشینان اسرائیلی تهدید شده بودند، پشتیبانی کنند.

از آن پس تنش بین فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی نیز گسترش یافت.

شامگاه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه، جنگی بین حماس و اسرائیل در گرفت که ۱۱ روز به طول انجامید و طبق گفته مقامات محلی ۲۵۳ فلسطینی در نوار غزه از جمله ۶۶ کودک کشته شدند. روز دوشنبه، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که اجساد چهار نفر از اعضای خود را در یک تونل پیدا کرده است.

به گفته پلیس اسرائیل، شلیک موشک از غزه نیز باعث کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک کودک، یک دختر نوجوان و یک سرباز شد.

تنش‌ها در کرانه باختری اشغالی نیز ادامه دارد، جایی که ارتش اسرائیل بازداشت‌های گسترده‌ای انجام داده است.

طبق گزارش باشگاه زندانیان فلسطین، تنها در یک شب در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) ۴۳ نفر دستگیر شدند.

پلیس اسرائیل از بازداشت یک‌هزار و ۵۵۰ نفر در دو هفته گذشته خبر داده است.

میانجی‌گری‌های مصر

قاهره، میانجی سنتی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، در تحکیم آتش‌بس فعال عمل می‌کند، آتش‌بسی که شامل هیچ شرطی برای توقف جنگ نیست و هیچ برنامه‌ای هم برای بازسازی نوار غزه، که یک بار دیگر با جنگ ویران شده است، ندارد.

یک هیأت مصری برای گفت‌وگو با حماس، سازمانی که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را «تروریست»می‌خوانند به غزه رفته است. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر هم روز دوشنبه در رام‌الله به دیدار محمود عباس عباس رفت.

شکری پیش از این اعلام کرده بود که از همتای اسرائیلی خود پیامی دریافت کرده است تا در مورد راه‌های تسهیل ارسال کمک‌ها به غزه گفت‌وگو کنند.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که امیدوار است سازوکاری بین‌المللی برای رساندن کمک‌ها به غزه به‌دست آید. اسرائیل نزدیک به ۱۵ سال است محاصره زمینی و دریایی را بر غزه تحمیل کرده است. این کشور غالباً حماس را به هدایت کمک‌های بین‌المللی در جهت پیشبرد اهداف نظامی خود متهم می‌کند.

جو بایدن هفته گذشته گفته بود برای ارسال «کمک‌های اساسی» برای بازسازی غزه با سازمان ملل همکاری خواهد کرد، اما بدون آن‌که «به حماس فرصت بازسازی سامانه تسلیحاتی خود را بدهد». به گفته دفتر ریاست جمهوری مصر، بایدن روز دوشنبه با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود در مورد «تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی غزه و ارائه کمک‌های اضطراری بشردوستانه» گفت‌وگو کرد.

عصر دوشنبه، اسرائیل اعلام کرد که از روز سه‌شنبه گذرگاه کرم شالوم را به‌شکل روزانه برای ورود کمک‌های بشردوستانه باز می‌کند. برای اولین بار از ۱۰ مه تاکنون بیماران می‌توانند به غزه وارد و یا از آن خارج شوند و منطقه ماهیگیری در خارج از این محوطه به شش مایل دریایی گسترش می‌یابد.

اما در غزه، توزیع کمک‌های اولیه توسط مقامات محلی و سازمان‌های غیردولتی در برابر میزان خسارت‌ها ناچیز است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.