ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از جنگ داخلی در میانمار: ظهور گروه‌های مسلح مردمی

در میانمار سال‌هاست که گروه‌های مسلح قومی در مناطق مرزی با ارتش می‌جنگند اما پس از کودتای ماه فوریه گذشته ده‌ها نیروی دفاع مردمی برای مقابله با خشونت‌های نظامی ارتش مسلح شده‌اند.

در میانه ماه آوریل کمیته‌ای از نمایندگان برکنارشده مجلس میانمار «دولت وحدت ملی» (NUG) را تشکیل دادند. آنگ سان سوچی رئیس دولت برکنارشده این کشور به‌عنوان مشاور ارشد حکومتی و یو وین مینت، رئیس‌جمهوری پیشین به‌عنوان رئیس‌جمهوری این دولت معرفی شده‌اند.

دکتر ساسا، سخنگوی این دولت موازی هشدار داده است که میانمار در آستانه یک جنگ داخلی جدید قرار دارد زیرا مردم به‌طور فزاینده‌ای سلاح به‌دست می‌گیرند تا در برابر خشونت بی‌امان نظامیان حاکم از خود محافظت کنند. بدین ترتیب در میانمار ده‌ها نیروی دفاع مردمی برای مقابله با ارتش ظهور کرده‌اند.

دکتر ساسا با بیان این‌که «مردم میانمار هیچ گزینه دیگری ندارند»، گفت:

«تهدید مداوم حملات نظامی، دستگیری، شکنجه و قتل، گروه‌های مردمی را به سمت سلاح کشانده است. این فقط آغاز راه است و در صورت ادامه چنین وضعی اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. کل کشور در مسیر جنگ داخلی قرار دارد.»

در مناطق مرزی میانمار دهه‌هاست که گروه‌های مسلح قومی برای استقلال بیشتر با ارتش می‌جنگند با این حال، از زمان کودتای فوریه، ده‌ها نیروی دفاع مردمی مسلح که پیش از این مبارزات مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته بودند، بار دیگر برای مقابله با دولت نظامی شکل گرفته و فعال شده‌اند.

طی هفته گذشته، ده‌ها هزار نفر در ایالت کایای شرقی به دلیل درگیری‌های شدید بین ارتش و نیروی جدید دفاع مردمی کارنی و ارتش کارنی ـ یک گروه مسلح قومی مستقر در این منطقه ـ آواره شده‌اند. عصر دوشنبه، ارتش از هلی‌کوپترها برای بمباران و شلیک به سمت جنگجویان نیروهای مردمی استفاده کرد. یکی از اعضای این نیروها به رسانه‌های مستقل میانمار گفت: «ما با سلاح‌های سبک حمله کردیم اما آن‌ها با گلوله توپ پاسخ دادند.»

براساس داده‌های سازمان غیرانتفاعی «پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه» (Acled)، دست‌کم ۵۸ نیروی دفاع مردمی در سرتاسر کشور تشکیل شده است که ۱۲ گروه از آن‌ها فعال هستند. این گروه‌ها در سطح محلی تشکیل شده‌اند و لزوماً به‌طور رسمی با «دولت وحدت ملی» ارتباط ندارند. چگونگی شکل‌گیری این گروه‌ها روشن نیست اما منابع و گستردگی آن‌ها متفاوت است.

در شهر میندات یکی از فقیرترین مناطق کشور، داوطلبانی که به سلاح‌های شکاری سنتی مسلح هستند در ماه مه علیه ارتش قیام کردند. ساکنان جوان شهر به جنگل گریخته‌اند تا نحوه ساخت مواد منفجره دست‌ساز را بیاموزند. افراد مشهور از جمله ملکه زیبایی سابق و یک خواننده معروف به این نیروها پیوسته‌اند.

در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، نیروهای امنیتی طی هفته گذشته در موجی از حملات از جمله با تیراندازی و انفجار مورد هدف قرار گرفتند. گفته می‌شود به یک مهمانی عروسی که داماد آن خبرچین نیروهای نظامی بود نیز حمله شد. به گزارش رسانه‌های محلی، چهار نفر از جمله عروس، پس از اهدای هدیه‌ای که در آن بمب کار گذاشته شده بود، کشته شدند. هیچ کس مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

مدارس سراسر کشور هم که برخی از آن‌ها توسط ارتش اشغال شده‌اند، به‌دست عاملان ناشناخته منفجر شده و یا به آتش کشیده شده‌اند. دولت نظامی به والدین دستور داده تا فرزندان خود را برای بازگشت به مدرسه ثبت نام کنند، اما بیشتر آن‌ها از این کار سر باز زده‌اند. به‌گفته رسانه‌های محلی، بیش از نیمی از معلمان شاغل در مدارس دولتی اعتصاب کرده‌اند.

«دولت وحدت ملی» از گروه‌های ضد کودتا خواسته است که از اصول اخلاقی پیروی کنند و مدارس یا بیمارستان‌ها را هدف قرار ندهند. روز شنبه ویدئویی از پایان آموزش اولین گروه از نیروهای دفاع مردمی منتشر شد.

نیروهای دفاع مردمی ضد کودتا با نظامی بی‌رحم روبه‌رو هستند که با ۴۰۰ هزار نفر پرسنل مسلح پس از ویتنام دومین قدرت نظامی در جنوب شرقی آسیا است و نیازهای آن‌ها توسط چین و روسیه تأمین می‌شود؛ دو کشوری که تاکنون مانع اقدام سازمان ملل متحد علیه کودتاچیان شدند. همچنین از بودجه دولت و شبکه‌های تجاری سودآور سخاوتمندانه برای نیروهای مسلح خرج می‌شود.

ساسا خواستار آن است که جامعه بین‌المللی «دولت وحدت ملی» را به‌عنوان رهبران رسمی میانمار به‌رسمیت بشناسد. او گفت، انجام این کار به این نهاد کمک می‌کند تا از شرکت‌های نفت و گاز مانند توتال و شورون (شرکت نفت و گاز آمریکایی) بخواهد که پرداخت‌های خود را به مقام‌های دموکرات و نه ژنرال‌های ارتش تحویل دهند. او در این‌باره گفت:

«این توهین به ماست که ژنرال‌های ارتش از گاز میانمار استفاده کنند و هزینه آن‌ها توسط شرکت توتال یا سایر شرکت‌های غربی برای خرید سلاح از روسیه و چین به‌منظور کشتن مردم تأمین شود.»

ساسا خواستار همفکری کشورها برای تحقق فشارها و تحریم‌های شدیدتر و هدفمند شد. او افزود، هر چقدر جامعه بین‌المللی بیشتر تأخیر کند، «نبردها خونین‌تر می‌شود و به جنگ داخلی و نسل‌کشی نزدیکتر می‌شویم».

طبق گزارش «پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه»، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، نبردهای بیشتری در میانمار ثبت شده است. این گزارش همچنین از افزایش شدید حملات به غیرنظامیان، انفجارها و سایر اشکال خشونت خبر داده است.

پیش از این، درگیری‌ها در ایالت راخین و در شمال ایالت «شان» متمرکز بود، اما اکنون این درگیری‌ها به‌شکل وسیعی در سراسر کشور گسترش یافته است.

بر اساس برآورد‌های گروه انجمن حمایت از زندانیان سیاسی میانمار، از زمان کودتای ارتش تاکنون دست‌کم ۸۳۳ نفر توسط ارتش کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. بازداشت‌شدگان اغلب در مکان‌های نامعلوم به‌سر می‌برند و خطر شکنجه آن‌ها را تهدید می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.