ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظر فلسطینی‌ها نسبت به دولت منتخب جدید اسرائیل: خشنود از برکناری نتانیاهو، بدبین نسبت به تغییر سیاست‌های اسرائیل

فلسطینی‌ها از پایان عصر نتانیاهو استقبال می‌کنند، اما همچنان بسیاری نسبت به تغییر اساسی در دولت اسرائیل و وضعیت فلسطینی‌‌های ساکن اسرائیل و مناطق اشغالی بدگمان هستند.

بسیاری از فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و غزه تغییر سیاست ها نسبت به فلسطین و مناطق اشغالی در دولت اسرائیل را منتفی دانسته و می‌گویند آنچه رخ داده فقط جایگزینی نتانیاهو با  یک رهبر ملی‌گراست که احتمالا همان برنامه راستگرایان را پیش خواهد برد.

نفتالی بنت ۴۹ ساله که پیش از این رهبر جنبش شهرک‌نشینان در کرانه باختری و زمانی متحد، دستیارو وزیر نتانیاهو بوده قرار است نخست وزیری دولت ائتلافی را برعهده گیرد.

 نخست وزیری دولت جدید به صورت گردشی خواهد بود و ۲ سال نخست آن با نفتالی بنت از رهبران راست افراطی اسرائیل و دو سال بعد با یعیر لپید، رهبر حزب چپ «یش آتید»خواهد بود.

نفتالی بنت (چپ)، یعیر لپید(راست) نخست وزیران آینده اسراییل خواهند بود

ائتلاف بسیار شکننده احزاب ضد نتانیاهو چهارشنبه شب و در ساعت‌های پایانی مهلت مقرر حاصل شد. دولت ائتلافی شامل احزابی از دیدگاه‌‌های سیاسی متفاوت است، و برای نخستین بار در تاریخ اسرائیل حزبی  اسلامگرا که ۲۱ درصد از اقلیت فلسطینی اسرائیل را نمایندگی می کند در دولت ائتلافی حضور دارد. 

بسام الصالحی، نماینده سازمان آزادیبخش فلسطینی (ساف) می‌گوید که نخست وزیر منتخب جدید (بنت)، کمتر از نتانیاهو افراطی نیست و در دوران نخست وزیری‌اش این را نشان خواهد داد.»

بنت که حزب جنگ‌طلب دست راستی «یامینا» را رهبری می‌کند از نظر سیاسی  طرفدار سرسخت الحاق بخشی از اراضی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن است. او همچنین سابقه سخنرانی‌های آتشین و تند علیه فلسطینی‌ها را دارد.

نفتالی بنت اما در روزهای اخیر مواضع معتدل‌تری از خود نشان داده و گفته است که اکنون باید تمرکز اسرائیل بر دنیای پس از پاندمی کرونا و بازسازی و تقویت اقتصاد اسرائیل باشد و اشاره‌هایی هم به بهبود وضعیت فلسطینی‌ها کرده و گفته است:

«نظر من در این رابطه خودداری از درگیری است. ما مسئله را حل نخواهیم کرد. اما می‌توانیم شرایط را بهبود بخشیم- کیفیت زندگی بهتر، مشاغل بیشتر و توسعه صنعت- و این کار را خواهیم کرد» 

فلسطینی‌ها: تغییرات اساسی لازم است

حماس، که اکنون بر نوار غزه حکمرانی می‌‌کند نیز گفته است که فرقی ندارد چه کسی بر اسرائیل بر سر کار باشد.

حازم قاسم سخنگوی حماس گفت:

«فلسطینی‌ها ده‌ها دولت اسرائیلی را در طول تاریخ از چپ گرفته راست و میانه دیده‌اند. اما وقتی پای حقوق مردم فلسطینی ما به میان می‌آید همگی خصمانه عمل می‌کنند و همه آن‌ها سیاست‌های خصمانه‌ گسترش مرزها را دنبال می‌کنند»

سامی ابو شهاده، رهبر حزب ملی‌گرای فلسطینی بلد از مناطق اشغالی اورشلیم شرقی نیز گفت که مسئله فلسطینی‌ها «شخصیت نتانیاهو» نیست بلکه سیاست‌هایی است که اسرائیل دنبال می‌کند.

ابو شهاده گفت:

«ما نیازمند تغییری اساسی در سیاست‌های اسرائیل هستیم نه در شخصیت‌ها»

حنان عشراوی، عضو سابق کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین  نیز می‌گوید نتانیاهو طی سال‌ها سیستم نژادپرستی، افراطی‌گری، خشونت و بی‌قانونی را ساخته و مستقر کرده  است.

خانم عشروای در توییتی نوشت: « افراد باند سابق او میراثش را حفظ خواهند کرد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با این وجود پایان عصر نتانیاهو بسیاری را نیز شادمان کرده است.  کریم حسنیان، روانشناس ۴۴ ساله فلسطینی ساکن نوار غزه می‌گوید که «این پایان دوره سیاه نتانیاهو است»، اما بلافاصله اضافه می‌کند «و شروع دوره تاریک دیگری». به باور این فلسطینی دولت جدید تفاوتی با دولت قبلی نخواهد داشت:

«اسرائیل همچنان فلسطین را اشغال کرده. ما پایان اشغال را در سال‌های آینده شاهد نخواهیم بود»

باسم ابو شهاب، ۳۷ ساله که در غزه معلم است نیز دیدگاهی مشابه دارد و می‌گوید:

«خوشحالم که نتانیاهوی جنایتکار دیگر در قدرت نیست. این عاقبت هر جنایتکاری است. اما بنت و لپید هم نمی‌توانند تغییری واقعی در روابط با فلسطینی‌ها ایجاد کنند.»

خانواده فلسطینی در ساحل غزه یک هفته پس از پایان دور اخیر درگیری‌های اسرائیل و حماس - مه ۲۰۲۱ - عکس از خبرگزاری فرانسه

فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری در انتخابات اسرائیل شرکت نمی‌کنند، اما جمعیت اعراب ساکن اسرائیل در این انتخابات مانند شهروندان یهودی حق رأی داشته و احزاب خود را دارند.

عباس منصور، رهبر فهرست عرب متحد که اعراب اسرائیل را نمایندگی می‌کند اختلاف‌هایش را با نفتالی بنت کنار گذاشته و به ائتلاف دولت مخالفان نتانیاهو پیوسته است.

منصور گفت امیدوار است وضعیت شهروندان فلسطینی را که از تبعیض و بی توجهی دولت شکایت دارند بهبود بخشد.

عباس منصور ۴۷ ساله پس از پیوستن به دولت ائتلافی در پیامی به حامیانش نوشت:‌

«ما تصمیم گرفتیم به دولت بپیوندیم تا موازنه نیروهای سیاسی در کشور را تغییر دهیم»

منصور عباس، رهبر حزب اسلامی رام اسرائیل

 به گفته عباس،  توافق شامل اختصاص ۵۳ میلیارد شکل (معادل ۱۶ میلیارد دلار) برای بهبود زیر ساخت‌ها و مبارزه با جرایم خشونت‌آمیز می‌شود.

همچنین تدابیری در زمینه خانه‌هایی که بدون اجازه در روستاهای فلسطینی ساخته شده و اعطای وضعیت رسمی به شهرهای بادیه‌نشینان در صحرای نگو را شامل می‌شود.

دولت جدید باید از کنست (پارلمان اسرائیل) رأی اعتماد بگیرد. انتظار می‌رود این رأی گیری اوایل هفته آینده صورت گیرد. اگر همه چیز مطابق برنامه احزاب ائتلافی پیش رود، هفته آینده لپید و شرکای او به دوره زمامداری ۱۲ ساله نتانیاهو پایان خواهند داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.