ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان دو ولسوالی دیگر در غرب افغانستان را تحت کنترل خود درآورد

نمایندگان دولت در دوحه با طالبان گفت‌وگو می‌کنند. طالبان در غرب افغانستان بر شدت حملات به مراکز دولتی افزوده‌اند. در شبانه‌روز گذشته دو ولسوالی دیگر را تصرف کرده و به چندین پاسگاه و مراکز دولتی حمله بردند.

یک روز پس از انفجار در غرب پایتخت افغانستان، که به گفته پلیس کابل جان هفت تن را گرفت، هویت دو تن از کشته شدگان احراز شد؛ طیبه موسوی و فاطمه محمدی، کارمندان افغان‌فلم. به گفته رئیس این موسسه جسدهای سوخته و تکه تکه آنها از سوی خانواده‎‌هایشان شناسایی شده است.

این دو زن بر اثر انفجاری که صبح شنبه ۲۲ خرداد/۱۲ ژوئن در منطقه دشت‌‌برچی شهر کابل رخ داد، جان باختند.

بر اساس اعلام پلیس کابل در جریان این انفجار که یک خودرو مسافربری را هدف قرار داده بود دست‌کم هفت نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی به صورت رسمی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است. فعالان مدنی و برخی مقام‌های دولتی اما این انفجار را به طالبان نسبت می‌دهند.

طیبه موسوی و فاطمه محمدی، دو کارمند «افغان‌فلم» که بر اثر حمله تروریستی به یک خودرو مسافربری در منطقه دشت‌برچی کابل کشته شدند.

طالبان که زمستان ۱۳۹۸ در دوحه قطر با نمایندگان دولت وقت ایالات متحده آمریکا توافقنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» را امضاء کرد، در ماه‌های اخیر بر حملات تهاجمی‌اش افزوده است و علاوه بر ترورهایی که مقام‌های افغانستان آن را «هدفمند» می‌نامند، کنترل چند ولسوالی را در اختیار گرفته است.

صبح یکشنبه رسانه‌های افغانستان از سقوط یک ولسوالی دیگر در ولایت غور خبر دادند.

کرام‌الدین رضازاده، نماینده‌ی مردم غور در مجلس نمایندگان گفت که ولسوال و فرمانده پلیس ولسوالی ساغر با تمام تجهیزات و امکانات‌شان این ولسوالی را ترک کرده‌اند. به گفته او جنگ‌جویان طالبان داخل تأسیسات دولتی در ولسوالی ساغر شده و پرچم‌شان را بر آن‌ها برافراشته‌اند.

مسئولان محلی هنوز در این مورد سکوت کرده‌اند. طالبان اما به صورت علنی اعلام کرده است جنگ‌جویانش هم‌اکنون ساختمان‌های ولسوالی، فرماندهی پولیس و مدیریت امنیت ملی ولسوالی ساغر را در کنترل دارند. این گروه مدعی شده است که در جریان حمله‌ی جنگ‌جویانش برای سقوط این ولسوالی، ۱۰ نظامی دولتی همراه با تجهیزات‌شان به طالبان تسلیم شده‌اند.

طالبان پیش از این دو ولسوالی تولک و شهرک را در این ولایت تصرف کرده‌ بودند. همچنین به گزارش منابع محلی ولسوالی جوند در باغدیس هم به کنترل این گروه درآمده است.

پیشروی طالبان در مناطق غربی افغانستان طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

شاه‌محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه در پیوند با این موضوع به روزنامه «اطلاعات روز» گفت:

قرارگاه نیروهای ارتش در «لاش و جوین» به‌گونه‌ی کامل سقوط کرده است و تا حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه‌ی امروز نیروهای امنیتی در ساختمان فرماندهی پلیس این ولسوالی درگیر جنگ با طالبان بوده‌اند.

به گفته او طالبان شب گذشته حمله گسترده‌ای برای تصرف ولسوالی پشت‌رود انجام دادند و «پاسگاه فرمانده پلیس را تصرف کردند اما هنوز نتوانستند که این ولسوالی را سقوط بدهند».

ولسوالی «لاش و جوین» در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب شهر فراه و هم‌مرز با ایران است و ولسوالی پشت‌رود در فاصله ۲۰ کیلومتری در شمال‌شرق شهر فراه موقعیت دارد.

در قندوز هم طالبان به نزدیکی ساختمان ولسوالی علی‌آباد رسیده‌اند. رئیس شورای ولایتی قندوز صبح امروز به روزنامه «هشت صبح» گفت: شب گذشته بازار ولسوالی علی‌آباد در نتیجه حمله تهاجمی طالبان به دست این گروه افتاده است. جنگ در حال حاضر جریان دارد و تنها ساختمان این ولسوالی در کنترل نیروهای امنیتی است.

تا به حال به گفته مقام‌های محلی دست‌کم دستکم ۱۵ تن از نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی علی‌آباد به دست طالبان کشته شده‌اند.

انعام‌الدین رحمانی، سخن‌گوی فرماندهی پلیس قندوز ادعای سقوط بازار ولسوالی خان‌آباد را رد کرد.

رئیس شورای ولایتی این ولایت اما گفت طالبان به دروازه‌های ولسوالی خان‌آباد نیز رسیده‌اند، ولسوالی امام‌صاحب نیز در محاصره است و شیرخان بندر نیز زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد. اگر به وضعیت این ولایت توجه نشود، یک فاجعه خطرناک رخ خواهد داد.

بازداشت «منتفذان محلی» همکار طالبان

بر اساس گزارش وزارت داخله افغانستان در دو ماه گذشته ۲۰ ولسوالی و پاسگاه به دست طالبان افتاده است. مسئولان محلی در برخی مناطق می‌گویند که نیروهای نظامی یا مسئولان دولتی پیش از سقوط ولسوالی‌ها مناطق را ترک کرده یا در آنجا حضور نداشتند و همین مسئله سقوط این مناطق را آسان‌تر کرده است.

وزارت داخله افغانستان بدون اینکه در این باره توضیح بدهد، اعلام کرد با افرادی که  تحت نام «متنفذان محلی» در برخی از ولایت‌ها برای تسلیم‌شدن پاسگاه‌های امنیتی به طالبان میانجی‌گری می‌کنند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان ضمن اعلام این خبر، اقدام «متنفذان محلی» را خلاف اصول و قواعد نظامی خواند و در توییتر نوشت که دستور بازداشت این افراد صادر شده و طی روزهای گذشته چندین نفر در پیوند با این قضایا بازداشت شدند.

درگیری‌های خشونت‌بار و تهاجم طالبان به اماکن دولتی در حالی افزایش یافته است که هیئت مذاکره‌کننده دولت برای ادامه گفت‌وگوها با این گروه به دوحه رفته‌اند.

۱۹ خرداد/ ۹ ژوئن منابع خبری به نقل از دو طرف حاضر در دوحه نوشتند که طالبان و نمایندگان دولت بر سر دستورالعمل مذاکرات به توافق رسیده‌اند. این «توافق» اما تا به حال تاثیری در کاهش خشونت‌های مرگبار طالبان نداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.