ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت بایدن به دنبال احیای برجام پیش از تغییر دولت در ایران است

دولت ابراهیم رئیسی با برجام چه خواهد کرد؟ این سوالی است که بر مذاکرات احیای برجام در وین سایه انداخته است.

یک مقام آمریکایی به پایگاه خبری اکسیوس گفت که دولت بایدن می‌خواهد توافق با ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای در شش هفته مانده به آغاز کار دولت جدید در تهران نهایی کند.

این مقام گفت که اگر مذاکرات تا اوایل ماه اوت، زمانی که قرار است انتقال قدرت در ایران انجام شود، ادامه یابد، «نگران‌کننده» خواهد بود. این مقام مسئول گفت:

«اگر ما قبل از تشکیل دولت جدید معامله‌ای نداشته باشیم، من فکر می‌کنم که ابهامات جدی در مورد چگونگی دستیابی به آن ایجاد می‌شود.»

این اخبار در سایه پیروزی کاملا محتمل ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر می‌شود. در انتخابات اردوگاه اصلاح‌طلبان نماینده سرشناسی در رقابت‌ها نداشت و همه چهره‌های آن را شورای نگهبان ردصلاحیت کرد.

مدت‌هاست که تحلیلگران و برخی دیپلمات‌های درگیر مذاکرات می‌گویند دستیابی به توافق با دولت در حال اتمام از یک دولت تازه‌کار، به ویژه دولتی به رهبری رئیسی آسان‌تر است.

شش دور گفت‌وگو تاكنون در وین برگزار شده است كه آمریكا به صورت مستقیم در آن نداشته است اما به طور غیرمستقیم از طریق نمایندگان اتحادیه اروپا مذاكره می‌كند.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران، دو روز پیش گفت که اگرچه در این دور از مذاکرات دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست، اما ایران علاقه‌ای به «اتلاف وقت» ندارد و انتخابات عاملی برای این امر نخواهد بود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هفته پیش گفت که شاید تنها «چند هفته دیگر» به توافق نامه مانده باشد. وزیر امور خارجه آلمان، هایکو ماس نیز تأکید کرد که «بازی در وقت اضافه به نفع هیچ کس نیست.»

اما رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این هفته به روزنامه لا ریپوبلیکا گفت:

«همه می‌دانند که در این مرحله، انتظار برای تحلیل رویکرد دولت جدید ایران ضروری خواهد بود.»

منبع خبری آمریکایی اکسیوس گفته است که روی‌کار آمدن تندروهایی مانند ابراهیم رئیسی الزاما خطری نیست که مذاکرات را تهدید می‌کند. خطر بزرگ ادامه مذاکرات بدون هیچ پیشرفت و مبهم شدن چشم‌انداز دستیابی به نقطه مشترک است. هرچه این مدل مذاکره ادامه داشته باشد احتمال دستیابی به موفقیت کمتر خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینكه ایران مصمم به حل موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات است و این اختلافات در چند هفته آینده می‌تواند برطرف شود گفت:

«البته من نمی‌خواهم رفتار ایرانی ها را پیش‌بینی کنم ولی ایالات متحده قصد ندارد ماه‌ها مذاکرات (بی‌حاصل) را ادامه دهد. من فکر می کنم ایرانی‌ها همین طور فکر می‌کنند.»

او گفت که ایرانی‌های به طرف‌های مذاکره گفته‌اند که انتخابات و نتیجه آن تغییری در سیاست خارجی ایران و این مذاکرات ایجاد نمی‌کند:

«ما به همان روشی که تاکنون مذاکره کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد. آنچه پس از تحلیف رئیس‌جمهور جدید اتفاق می‌افتد، مساله دیگری است، اما امیدوارم که قبل از آن تاریخ به توافق برسیم. در غیر این صورت باید دوباره شرایط را بررسی کنیم.»

شایان ذکر است که این مقام رسمی دولت آمریکا از مشخص کردن بزرگ‌ترین موانع موجود در مذاکرات وین خودداری کرد، اما گفت که پیشرفت‌هایی در زمینه تعیین لیست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد و کارهایی که ایران باید انجام بدهد صورت گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.