ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار زمانه: تنظیم نظام و مشکل اقتصاد - با مهرداد وهابی

مهرداد وهابی، استاد اقتصاد دانشگاه سوربن شمالی، در این وبینار با ارزیابی از شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و در پرتو اقتصاد سیاسی غارت، به بررسی سنجشگرایانه نقاط قوت و ضعف سناریوهای طراحی شده از سوی رژیم پرداخت و نشان داد چرا از نظر او خروج از بن‌بست اقتصادی کنونی در گرو یک تحول بنیادین نهادی-اقتصادی و یا یک انقلاب اجتماعی‌ است.

ولی فقیه از تنظیم نظام و مشکل اقتصاد سخن می‌گوید و بر اهمیت تولید اصرار دارد. آیا افزایش تولید و رشد اقتصادی در پرتو ازسرگیری مذاکرات برجام و ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) میسر است؟ آیا می‌توان انتظار کاهش نرخ تورم، افزایش اشتغال و بهبود سطح رفاه اجتماعی را در چشم انداز پیش رو داشت؟ به بیان دیگر، آیا می‌توان‌ انتظار داشت که پس از شکست دولت «تدبیر و امید» و تعویض آن با یک دولت «حزب اللهی جوان و مقتدر» به مدد مهندسی انتخابات به افزایش اشتغال و رشد اقتصادی دست یافت؟

برخی اين چشم انداز را محتمل می پندارند و بر این باورند که برنامه اقتصادی ابراهیم رئیسی در صورت موفقیت مذاکرات برجام، با درپیش گرفتن  نئولیبرالیسم اقتصادی، سیاست خصوصی‌سازی، و مقررات زدایی قادر است به انباشت سرمایه، ظرفیت گسترش تولید و ایجاد شغل بیانجامد.

مهرداد وهابی، استاد اقتصاد دانشگاه سوربن شمالی و پژوهشگر چپ در این وبینار با ارزیابی از شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای خاورميانه، و در پرتو اقتصاد سیاسی غارت به بررسی سنجشگرایانه نقاط قوت و ضعف چنین سناریوهایی پرداخت و نشان داد که چرا از نظر او خروج از بن بست اقتصادی کنونی در گرو یک تحول بنیادین نهادی-اقتصادی و یا یک انقلاب اجتماعی‌است.

فهرست موضوع‌های مطرح شده در این وبینار:

  • طرح مسئله
  • کرونا، پایان نئولیبرالیسم و رقابت آمریکا و چین
  • تغییر جایگاه خاورمیانه در نظم جهانی و برجام
  • دورهٔ پایانی ریاست جمهوری روحانی و سیکل سیاسی
  • نقاط قوت وتنگناهای کابینه‌ی جوان و نیرومند حزب‌الهی
  • چشم اندازها: انقلاب آرام یا انقلاب اجتماعی؟

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

منابع:

مهرداد وهابی، «نئولیبرالیسم ومقابله با تورم»، اخبار روز، ۱۰ اوت۲۰۲۰ برابر با ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

مهرداد وهابی، «بحران مالی جهانی و شکست الگوی سرمایه­‌داری نئولیبرالیسم (آمریکائی)» ، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره ۲۵۳ –۲۵۴، سال بیست و سوم، شماره اول و دوم، مهر و ابان ۱۳۸۷، اکتبر- نوامبر ۲۰۰۸، صص ۴ -۳۳.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردوان

    تورم چیست و عوامل بوجود آورنده آن کدامند ؟ کتابهای درسی دانشگاهی دروغ می گویند ؟