ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط پول لبنان ارتش را در خطر فروپاشی قرار داده

جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان هشدار داده است که در صورت عدم حمایت مالی از نیروهای مسلح ممکن است ارتش این کشور سقوط کند.

با سقوط پول لبنان و از دست رفتن ۹۵ درصد ارزش آن در ماه گذشته، نیروهای مسلح این کشور نیز تحت تأثیر این بحران اقتصادی قرار گرفته‌اند.

در ارتش لبنان بیش از ۸۰ هزار مرد مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در گذشته ماهیانه معادل ۸۰۰ دلار درآمد داشتند اما اکنون بین ۷۰ تا ۹۰ دلار به خانه می‌برند. این چیزی است که برای خرید غذا، پرداخت هزینه رفت و آمد، آموزش فرزندان و مراقبت‌های بهداشتی هم کافی نیست.

سامی نادر، تحلیلگر سیاسی لبنانی گفته اگر کمک فوری نرسد، قانون جنگل در این کشور حاکم خواهد شد:

«سربازان با تنها دو تا سه دلار درآمد روزانه، قادر به تأمین هزینه‌های رفت و آمد خود نیستند. چگونه انتظار می‌رود آنها از مرزها محافظت کرده و صلح را حفظ کنند؟ تمام عناصر لازم برای منازعات داخلی وجود دارد. اگر ارتش عملیاتی نداشته باشیم، هرج و مرج خواهد شد.»

اقتدار اخلاقی ارتش

از زمان پایان جنگ داخلی خونین ۱۵ ساله در سال ۱۹۹۰، نیروهای مسلح لبنان با احتیاط و موثر بسیاری از فرقه‌های این کشور را از سرکوب کردند و صلح را در داخل حفظ کردند.

آنها از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران و مخالف اسرائیل، در مرزهای ناپایدار با اسرائیل آرامش را حفظ کرده‌اند. آنها همچنین مجبور شده‌اند توازن قوا را با حزب الله حفظ کنند که یک چالش جدی برای آنها تلقی می‌شود.

ارتش لبنان همچنین از مرزهای لبنان در برابر گروه مسلح داعش که در کشورهای همسایه گسترش یافته و در مقابل تهدید جبهه النصره - وابسته سابق القاعده که در صحنه درگیری‌های سوریه ظاهر شد - محافظت می‌کرد.

به علاوه، ارتش تنها نهادی در لبنان است که مورد احترام مردم است و نوعی اقتدار اخلاقی را اعمال می‌کند؛ در حالی که طبقه سیاسی به دلیل فساد و ناکارآمدی تحقیر می‌شود.

بحران اقتصادی در ارتش باعث ایجاد وحشت در بالاترین سطح سلسله مراتب در مورد نحوه پرداخت حقوق به این مردان و حمایت از خانواده‌های آنها شده است.

جوزف عون، رئیس ارتش لبنان، در ویدئویی که در توییتر منتشر شده، هشدار داده که نیروهای مسلح در صورت عدم پشتیبانی ممکن است سقوط کنند.

با این حال، نخبگان حاکم به این موضوع توجهی نکرده‌اند و به بحث و جدال بر سر پست‌های کابینه، متوقف کردن تشکیل دولت برای مذاکره در مورد بسته نجات با صندوق بین‌المللی پول را ادامه می‌دهند.

اواخر ماه گذشته، عون برای جلب حمایت جامعه جهانی و نجات نیروهای مسلح به فرانسه رفت.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به الجزیره گفته:

«فرمانده ارتش لبنان ما را از این مشکل آگاه کرده و ما از تجزیه احتمالی ارتش لبنان بسیار نگران هستیم.»

او افزوده:

«فرانسه شروع به اهدای جیره‌های غذایی، داروها و تجهیزات اساسی كرده است اما چیزهای بسیار بیشتری مورد نیاز است. ما تلاش کردیم تا شرکای بین‌المللی را در کنفرانس پاریس بسیج کنیم.»

بیش از ۲۰ کشور در اواسط ماه ژوئن در کنفرانس پاریس شرکت کردند اما آنها جزئیات دقیقاً هدف آنها برای پشتیبانی از نیروهای مسلح لبنان را فاش نکردند.

جامعه بین‌الملل می‌ترسد که اگر نیروهای مسلح لبنان متلاشی شود، شبه‌نظامیان فرقه‌ای محلی در کشوری که برای هرج و مرج کاملا آمادگی دارد، شکل بگیرند.

همچنین بقای ارتش لبنان برای جلوگیری از موج دیگری از مهاجرت به اروپا و ایجاد سنگر در مقابل هر گونه تقابل آینده بین حزب‌الله و اسرائیل ضروری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.