ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح اتهامات جدید فساد علیه رئيس جمهوری راستگرای بزریل

برمبنای افشاگری‌های تازه ژائير بولسونارو و پسرش به سوءاستفاده و اخاذی از زیردستانشان متهم شده‌اند. مردم برزیل بار دیگر خواهان استیضاح او هستند.

ژائیر بولسونارو، رئيس جمهوری راستگرای برزیل که به سوء مدیریت همه‌گیری کرونا و سهل‌انگاری در از دست رفتن جان نزدیک به ۵۲۵ هزار نفر از مردم این کشور متهم است، با اتهامات جدیدی مبنی بر دست داشتن در طرح اختلاس و فساد روبه‌روست.

یک وبسایت خبری برجسته در برزیل (UOL) دوشنبه ۵ ژوئیه/۱۴ تیر مجموعه‌ای از گزارش‌ها را منتشر کرد که ادعای بولسونارو مبنی بر زندگی ساده و پاکدستی او را زیر سئوال می‌برند. وبسایت UOL در این گزارش‌ها که تحت عنوان «زندگی مخفی ژائیر» منتشر شده‌اند تشریح کرده است که رئيس جمهوری برزیل تقریباً در تمام مدت ۳۰ سال نمایندگی در مجلس عوام کنگره (بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸) در طرح اختلاس معروف به «راچادینها» دست داشته است.

«راچادینها» که به معنای «تقسیم حقوق» یا «بازپرداخت پول» است، رویه‌ای غیرقانونی و در عین حال گسترده در برزیل به‌شمار می‌رود که بر مبنای آن سیاستمداران به‌نوعی از زیردستان خود باج‌خواهی کرده و بخشی از حقوق کارمندان خود را از آن‌ها طلب می‌کنند. طبق گزارش‌های منتشرشده بسیاری از سیاستمداران برزیلی به این کار دست زده‌اند، از جمله فلاویو بولسونارو، پسر ژائير بولسونارو که مدت‌ها است با اتهامات مشابه کلاه‌برداری روبه‌روست.

یکی از این گزارش‌ها حاوی چندین فایل‌ صوتی‌ست که یک منبع بی‌نام منتشر کرده است. در بخشی از این فایل‌های صوتی صدای آندره سیکیرا واله، خواهر همسر دوم بولسونارو ضبط شده است که درباره این‌که چگونه برادرش به خاطر خودداری از دادن بخشی از «مبلغی که باید به بولسونارو می‌داده»، از دفتر او در کنگره اخراج شده.

در فایل صوتی دیگر، زنی که گفته می‌شود خواهر زن سابق بولسوناروست، می گوید چیزهایی می‌داند که می‌تواند زندگی «ژائير» را «نابود کند».

لئوناردو ساکاموتو، ستون نویس این وبسایت خبری می‌گوید شواهد محکمی جمع‌آوری شده‌اند که نشان می‌دهند بولسونارو بر یک «طرح مافیایی» ریاست کرده و و «مجموعه‌ای از جنایتکاران و خلافکاران» ریاست جمهوری او را غصب کرده‌اند.

 از سوی مقابل، فردریک واسف، وکیل بولسونارو این افشاگری‌ها را «غیرقابل اطمینان و واقعیت‌های ناموجود» خواند و گفت: «هیچ طرح پرداخت پول در دفتر ژائیر بولسونارو یا پسرش در کنگره وجود نداشته است».

  با این‌حال افشای این گزارش‌ها موج تازه‌ای از خشم و درخواست استیضاح رئيس جمهوری را برانگیخته است. مردم برزیل از اواخر ماه مه تاکنون سه‌ بار در اعتراض به اقدامات دولت در مقابل همه‌گیری کرونا به خیابان آمده‌اند. روز شنبه نیز هزاران نفر در اعتراض به عملکرد دولت بولسونارو در قبال واکسن به خیابان‌ها ریختند. بولسونارو از سوی معترضان به «نسل‌کشی» متهم شده و تظاهرکنندگان روز شنبه نیز در محکومیت تبعات مهلک فساد دولت بولسونارو در همه‌گیری کووید-۱۹ و مرگ و میر مردم شعار دادند.

منتقدان رئيس جمهوری راستگرای عوام‌گرا می‌گویند او آسیبی تاریخی به محیط زیست، بهداشت عمومی و وجهه بین‌المللی برزیل وارد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.