ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین خبرها از اعتصاب کارگران نفت: پاسخ به پیمانکاران، گسترش اعتصاب

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با انتشار بیانیه شماره ۵، خطاب به پیمانکاران نوشته است مادام که پیشنهادات خود مبنی بر پذیرش مطالبات کارگران را به صورت کتبی، رسمی و علنی اعلام نکنند، اعتصاب ادامه خواهد یافت.

با تداوم اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت، پیمانکاران تلاش دارند از طریق تماس‌ با کارگران منفرد و وعده‌های شفاهی، آن‌ها را ترغیب به پایان اعتصاب کنند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با انتشار بیانیه شماره ۵، خطاب به پیمانکاران نوشته است مادام که پیشنهادات خود مبنی بر پذیرش مطالبات کارگران را به صورت کتبی، رسمی و علنی اعلام نکنند، اعتصاب ادامه خواهد یافت.

«شورای سازماندهی» با تاکید بر این که «دولت در قبال وضعیت زندگی و کار کارگران مسئول است»، خواستار برچیدن شرکت‌های پیمانکاری و لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی شده است.

اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت که از ۲۹ خرداد آغاز شده، به بیش از ۸۰ مرکز نفتی در استان‌های مختلف کشور گسترش یافته و هزاران کارگر را در برگرفته است.

هر روز ادامه اعتصاب میلیاردها تومان برای پیمانکاران و کارفرمایان آن‌ها هزینه دارد. کارگران خواستار تعیین حداقل دستمزد بالای ۱۲ میلیون تومان، ۱۰ روز استراحت در ماه، حذف شرکت‌های پیمانکاری، بهداشت و ایمنی محیط کار، خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها، لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی، برخورداری از حق تجمع، تشکل و اعتصاب هستند.

پیمانکاران و حراست مناطق نفتی، از طریق تهدید به اخراج، اخراج، قطع دسترسی کارگران اعتصابی مانده در خوابگاه‌ها و کمپ‌ها به آب و غذا و وسایل بهداشتی، آن‌ها را تحت فشار قرار دهند.

همزمان پیمانکاران با ارسال نامه به وزارت کار و اعلام رده شغلی و تخصص برخی از کارگران اعتصابی، درخواست نیروی جایگزین کردند. سعید اسدپور، رئیس روابط عمومی سازمان منطقه ویژه پارس در نامه‌ای به مسئولان استان بوشهر خواستار معرفی افراد مناسب تا پایان وقت اداری سه‌شنبه شد.

اسدپور سه شنبه ۱۵ تیر در توجیه این اقدام گفت، ممکن است «کارگران تمایلی به اشتغال نداشته باشند اما منطقه پارس جنوبی از پروژه‌های ملی کشور به حساب می‌آید و امکان تعطیلی وجود ندارد».

جنگ روانی با کارگران اعتصابی نیز که از آغاز اعتصاب به راه افتاده و پس از نشست ویژه یکشنبه ششم تیر کمیسیون انرژی مجلس و موافقت با افزایش حقوق کارکنان رسمی نفت شدت گرفته، از طریق رسانه‌های رسمی ایران ادامه دارد.

دوشنبه خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) بستن آب به روی کارگران اعتصابی عسلویه را تکذیب کرد و از زبان کارگران نوشت: «بطری آب آشامیدنی در اختیار تمامی شاغلان پارس جنوبی قرار می‌گیرد».

دوشنبه ۱۴ تیر در پانزدهمین روز اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت، کارگران مراکز دیگری به اعتصاب پیوستند.

کارگران رستوران شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک، سکوی ابوذر و سکوی فروزان دست به اعتصاب زدند و کارگران نیروگاه برق زرند کرمان با تسویه حساب جمعی به اعتصاب پیوستند.

کارگران پیمانی خط ۴۸ کرمان شرکت آسیا هفت سنگ، کارگران جوشکار شرکت دریا ساحل رشت و رانندگان آتشخوار و کارگران تلمبه خانه فیروز آباد نیز به اعتصاب پیوسته‌اند.

کارگران برق زرند کرمان دوشنبه ۱۴ تیر به اعتصاب پیوستند

در روزهای قبل نیز کارگران جوشکار شرکت شیمبار شاغل در ۴ کارگاه در طول خط لوله انتقال نفت تیران، کارگران جوشکار شاغل در نیروگاه بیدخون، نیروهای پیمانکاری‌های سلطانی و حیدری شاغل در خط ۶۴ اینچ، بخشی از کارگران شرکت نیرو گستر میناب، و کارگران شرکت دریا ساحل خط انتقال رشت آستارا نیز به اعتصاب پیوسته بودند. تعداد مراکز اعتصابی بنا بر گزارش‌ها اکنون به بیش از ۸۰ رسیده است.

دوشنبه ۱۴ تیر، «با دستور ویژه وزیر کار و تعاون» هیاتی متشکل از مدیران وزارت کار برای بررسی مسائل کارگران وارد منطقه ویژه عسلویه شده و همراه با گروهی از مدیران وزارت نفت در مجتمع پتروشیمی‌های بوشهر و آپادانا و خلیج فارس با کارگران صحبت کردند. مدیرکل روابط کار گفت نتایج این بازرسی ظرف روزهای آینده به اطلاع مسئولین خواهد رسید.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در ارتباط با پیشنهاد شفاهی افزایش حقوق به کارگران منفرد و تلاش پیمانکاران برای درهم شکستن اعتصاب در بیانیه پنجم خود نوشته است:

همکاران محترم! اعتصاب ما سراسری است و نباید اجازه دهیم که با پیشنهادات پراکنده در اینجا و آنجا خدشه‌ای به اعتصاب وارد شود. بعلاوه همراه با روشن شدن سطح دستمزدها و میزان افزایش آن و بیست روز کار و ده روز مرخصی که دو محور اصلی مطالبات ماست، باید تکلیف خواستهای دیگر ما و نحوه پاسخگویی به آنها نیز شفاف گردد.

شورای سازمانده اعتصاب افزوده است علاوه بر افزایش دستمزد و ۱۰ روز مرخصی در ماه، پیمانکاران باید زمینه عملی ساختن سایر خواست‌های کارگران از جمله بازگشت به کار کارگران اخراجی، بالا رفتن استانداردهای بهداشت و ایمنی محیط کار، خوابگاهها و کمپ‌های زیستی کارگران را فراهم کنند.

در برابر فراکنی دولت و سلب مسپولیت از خود در برابر کارگران پیمانی نفت، شورای سازمانده اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت تاکید کرده است:

«از نظر ما کارگران، دولت در قبال وضعیت زندگی و کار کارگران مسئول است. وظیفه دولت است که اجازه ندهد پیمانکار چنین بساطی از چپاول و ظم و ستم را بر گرده کارگران تحمیل کند. باید بساط این ستمگران جمع شود. و قوانین ظالمانه مناطق ویژه اقتصادی برچیده گردد».

طی شانزده روز اعتصاب، شمار نامشخصی از کارگران اعتصابی در مراکز مختلف نفتی از جمله پالایشگاه تهران و عسلویه از کار اخراج شده‌اند.

کمیته دفاع از کارگران اعتصابی که توسط کارگران تشکیل شده، روز ۱۲ تیر اعلام موجودیت کرد. این کمیته از سایر کارگران صنعت نفت خواسته است با پیوستن به اعتصاب، از همکاران پیمانی خود حمایت کنند. کمیته همچنین از اقشار مختلف مردم خواست در هر سطح ممکن اعتصابیون حمایت کنند و کارگران اعتصابی را تنها نگذارند.

اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت همزمان است با ده‌ها اعتصاب و تجمع اعتراضی در نقاط مختلف ایران از جمله: تحصن یک هفته‌ای معلمان موسوم به کارنامه سبزها با خواست استخدام در آموزش و پرورش و امنیت شغلی، اعتصاب فراگیر کامیونداران و رانندگان کامیون در اعتراض به کمی اجاره و تعویق مطالباتشان، تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی، صندوق فولاد و هواپیمایی ملی در شهرهای مختلف، اعتصاب کارگران شهرداری در چند شهر، تجمع اعتراضی کادر درمان در چند شهر، اعتراض و راهپیمایی کشاورزان در اصفهان و خوزستان به نبود آب و اعتصاب کارگران مترو در اعتراض به تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی.

اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت همبستگی گسترده سازمان‌ها و نهادهای مستقل کارگری، معلمان، فعالان اجتماعی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر را نیز به همراه دارد. ده‌ها اتحادیه و سندیکای کارگری در سطح جهان نیز حمایت خود را از اعتصاب و خواست‌های کارگران پیمانی نفت اعلام کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.