ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تولید اورانیوم فلزی در اصفهان: انتقاد آمریکا از رفتار تحریک‌آمیز ایران؛ نگرانی عمیق قدرت‌های اروپایی

ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که اکسید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را به تأسیسات هسته‌ای اصفهان منتقل کرده تا به اورانیوم فلزی تبدیل کند. طرف‌های غربی برجام هشدار داده‌اند.

ایالات متحده آمریکا و قدرت‌های اروپایی تصمیم ایران برای ساخت اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای اصفهان را محکوم کردند. با این حال آمریکا یادآوری کرد که پنجره دیپلماسی در مذاکرات احیای برجام و پایبندی طرفین به توافق هنوز بسته نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر گزارش داد که ایران قصد دارد در تأسیسات هسته‌ای اصفهان اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد تولید کند. این اقدام ایران را به تولید بمب اتم یک گام نزدیک‌تر می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه ۷ ژوئیه/ ۱۶ تیر در جمع خبرنگاران گفت:

«این نگران‌کننده است که ایران تصمیم گرفته عدم اجرای تعهداتش در برجام را تشدید کند، به‌ویژه با آزمایش‌هایی که فقط به کار تحقیق درباره تولید سلاح اتمی می‌آیند. این یک گام تأسف‌آور دیگر است که ایران رو به عقب برمی‌دارد، آن هم در شرایطی که ما تمایل صادقانه خود برای بازگشت به برجام را نشان داده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس از ایران خواست دست از ماجراجویی بردارد و آماده باشد تا ادامه مذاکرات احیای برجام در وین را پی بگیرد و به نتیجه برساند.

«نگرانی عمیق» قدرت‌های اروپایی

در همان حال سه قدرت اروپایی، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک «نگرانی عمیق» خود را از اقدام اخیر ایران ابراز کردند و یادآور شدند که چنین اقداماتی ممکن است مذاکرات احیای برجام در وین را به خطر بیندازد. در این بیانیه گفته شده:

«ایران هیچ نیاز صلح آمیزی به ساخت و تحقیقات در زمینه اورانیوم فلزی که گامی کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای است، ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«ما قویا از ایران می‌خواهیم كه بدون تاخیر تمامی فعالیت‌های ناقض برجام را متوقف كرده و به مذاكرات در وین بازگردد، با این چشم‌انداز که مذاکرات را به سرعت به نتیجه برساند.»

زمان به نفع کدام طرف است؟

یکشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند.

همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در ازای بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و همچنین تضمین توافق از سوی آمریکا همچنان مطرح است.

در همان حال روز گذشته سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسیده و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شده است.

دوشنبه گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به وقفه پیش آمده در مذاکرات وین تحت تأثیبر تغییر دولت در ایران گفت جمهوری اسلامی عجله‌ای برای حصول توافق ندارد. قدرت‌های اروپایی در بیانیه خود یادآوری کردند که زمان به نفع هیچیک از طرفین نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین  در همین زمینه در پیامی توییتر نوشته بود:

 «وقفه در مذاکرات وین برای احیای برجام طولانی‌تر از انتظار شده است. به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران، این کشور به زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.