ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه قطع برق در ایران: واماندگی مسئولان، زندگی دشوارتر مردم

در ایران قطع برق همچنان ادامه دارد و پیامدها و تأثیرات منفی آن بر زندگی مردم روزبه‌روز بیشتر می‌شود. مسئولان از مردم می‌خواهند چند هفته سختی‌ها را تحمل کنند. آن‌ها تنها وعده‌ای که داده‌اند اعمال خاموشی با برنامه است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۶ تیر در حاشیه نشست هیئت دولت به‌دلیل قطع مکرر برق در نقاط مختلف کشور از مردم عذرخواهی کرد و اظهار امیدواری کرد که با حمایت از وزارت نیرو «این یکی دو سه هفته سخت» را بتوانند مدیریت کنند.

وزیر نیرو دلیل فشار زیاد به برق خانگی را چنین عنوان کرد: «توان استفاده زیاد از برق آبی نداریم.»

اردکانیان تنها نویدی که داد این بود که بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و صنایع بزرگ برای حل مشکل برق توافق شده است تا برای کاهش مصرف برق برنامه تعطیلات تابستانه و تعمیرات دوره‌ای را جلوتر بیندازند.

وزیر نیرو سه‌شنبه شب نیز گفته بود از این پس شرکت‌های توزیع برق در کشور موظف هستند جدول‌های احتمالی خاموشی را منتشر و به مردم اطلاع دهند.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از قطع برق در شهرهای مختلف ایران و به‌ویژه تهران منتشر شده است. وزارت نیرو تاکنون قطع برق را بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام داده است. قطع مکرر برق بر مشکلات بسیار مردم افزوده است. در این مدت چند بار نیز مردم در شهرهای مختلف علیه مسئولان حکومتی اعتراض کرده‌اند.

وزارت نیرو علت را مصرف بالای برق و خشکسالی دانسته است اما به نظر نمی‌رسد که «مصارف خانگی» مقصر این افزایش مصرف برق باشند.

بسیاری این افزایش مصرف را به مزرعه‌های رمزارز بیت‌کوین نسبت می‌دهند. رویترز به‌تازگی گزارش داد که جمهوری اسلامی در یک سال گذشته حدود یک میلیارد دلار منابع ارزی از طریق استخراج بیت‌کوین به دست آورده است.

این در حالی است که روز چهارشنبه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست هیئت دولت گفت:

«در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بالغ بر ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات به ظرفیت برق ما اضافه شد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که از سوی حسن روحانی مسئول رسیدگی به مشکل برق شده است روز چهارشنبه اعلام کرد که «اضافه شدن تولید برق غیرممکن است زیرا تمام نیروگاه‌های کشور با تمام ظرفیت ممکن در حال تولید هستند». او راه حل را کاهش مصرف برق دانست.

وضعیت قطع برق در کشور چنان است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که باتری برخی سایت‌های مخابراتی کشور سرقت شده است. آذری جهرمی گفت:

«در شرایط کرونا وابستگی به شبکه ارتباطی بیشتر است و قطع برق باعث می‌شود سایت‌ها ظرفیت خود را از دست بدهند. در برخی نقاط کشور باتری‌های سایت‌ها مورد سرقت قرار گرفته و برخی مناطق باتری‌ها فاسد شدند.»

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس از این وضعیت برای حمله به دولت استفاده می‌کنند. در نشست اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو در روز چهارشنبه مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان خطاب به وزیر نیرو گفت:

«امروز روز اول خلقت نیست و ما همیشه تابستان را داشته‌ایم و همیشه هوا گرم بوده است. این چه مدیریت و برنامه‌ریزی است که وضعیت را به این‌جا رسانده است؟ اکنون در این بحران ما به این‌جا آمده‌ایم که چه بگوییم؟ اگر قرار است از فردا وضع بهتر شود چرا امروز نشده است؟ اگر تأمل مدیریتی وجود داشت چرا تا الان اتخاذ نشده است؟ چرا اجازه می‌دهیم مردم به دین و مذهب و روحانیت فحش دهند؟»

افزایش بیش از پیش مشکلات مردم با قطع برق

گزارش‌هایی که در وب‌سایت‌ها و مطبوعات ایران منتشر می‌شوند نشان می‌دهند که مشکلات مردم بر اثر قطع برق روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

روزنامه همشهری نوشته است قطع مکرر و خارج از برنامه برق در تهران «همه را کلافه کرده است». افزون بر آن‌که مردم تهران در خانه یا محل کار خیس عرق می‌شوند، در آسانسورها محبوس می‌شوند و نگران حال مریضشان در بیمارستان هستند و به وسایل برقی ‌شان آسیب می‌رسد، قطع برق «موجب آشفتگی در برخی خیابان‌های شهر به‌خصوص شب‌ها هم شده است» و «گزارش‌های ارائه‌شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران حاکی از افزایش تصادفات و رویدادهای ناشی از قطع برق در همه شریان‌های اصلی پایتخت است».

سیدمناف هاشمی، معاون ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید:

«بیشتر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ما به برق شهری متصل است و طبیعتاً با قطعی‌های پی در پی برق، دچار مشکل می‌شود و در نتیجه اختلال ترافیکی ایجاد خواهد شد.»

به‌گفته هاشمی روند کار روزانه مترو به شکل جدی دچار اختلال نشده است ولی قطع برق باعث خسارت‌های مختصری در این سامانه هم شده است.

در روزهای اخیر همزمان با افزایش دمای هوا به‌ویژه در استان‌های جنوبی کشور، افزایش قطعی برق نیز گریبانگیر مردم شده است و خیلی از نقاط کشور از جمله استان هرمزگان را درگیر کرده است.

در گزارش دیگری، خبرگزاری مهر نوشته است افزایش تهدید خطر عقرب گزیدگی با قطعی‌های مکرر برق و آب، کودکان و مردم سیریک در استان هرمزگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

بنا به این گزارش، این روزها گرم شدن هوا و قطع مکرر برق خانواده‌ها را برای خنک شدن به بیرون از اتاق‌ها می‌کشاند و همین عقرب‌گزیدگی را افزایش داده است به‌طوری که از تاریخ ۱۳ تیرماه تا ۱۵ تیرماه ۱۲ مورد به دلیل عقرب‌گزیدگی روانه مراکز درمانی این شهرستان شده‌اند.

گزارش می‌افزاید از آن‌جا که قطع برق بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود مردم سیریک به‌شدت از مسئولان انتقاد دارند.

همچنین همزمان با قطع برق، آب نیز در این شهرستان قطع می‌شود. شهرستان سیریک در سال‌های گذشته همواره با مشکل آب شرب هم روبه‌رو بوده، به‌طوری که کمبود آب شرب یکی از موارد انتقاد جدی مردم این شهرستان است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، در استان بوشهر نیز مردم به‌شدت از قطع مکرر برق در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۹۰ درصد خشمگین هستند.

از روز یک‌شنبه در مرکز استان بوشهر و سایر شهرستان‌ها، مردم شاهد قطع برق هستند، خاموشی‌هایی که در ظهر و اوج گرما، در برخی محلات تا سه ساعت هم به طول می‌انجامد. این در حالی است که از روز شنبه اعلام شد نیروگاه اتمی بوشهر بار دیگر وارد مدار تولید برق شده و علاوه بر این ظرفیت تولید برق استان، دو برابر نیاز مصرفی بوشهر است.

مهرداد ستوده، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در این‌باره گفت:

«اگر ببینیم خاموشی‌های ما تغییری نکرد به‌طور حتم اقدام به قطع برق پتروشیمی‌ها (اتصال برق پتروشیمی‌های عسلویه به شبکه برق) خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.