ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبادل زندانیان و احیاء برجام: تائید ایران و تکذیب آمریکا

دو مقام ارشد در وزارت خارجه ایران، آمریکا و بریتانیا را به ممانعت در اجرای آنچه که «توافق برای تبادل زندانیان» می‌خوانند، متهم کردند. آمریکا می‌گوید هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده، اما آماده بازگشت به مذاکرات وین است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه ۲۷ تیر مدعی شد که در حاشیه گفت‌وگوهای موسوم به احیاء برجام «جدا از برجام، با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف ها توافق شد.»

او در توییتر نوشت: ایران آماده است تا همین امروز این توافق را اجرایی کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ایالات متحده آمریکا اما هرگونه توافق برای تبادل زندانیان را رد می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، بامداد یکشنبه، مذاکره غیرمستقیم درباره تبادل زندانیان را تایید کرد اما گفت:

«هیچ توافقی در باره زندانی‌ها انجام نشده و اگر ایران واقعا به حرکت انسان‌دوستانه علاقه دارد، فورا زندانی‌ها را آزاد کند».

او این سخنان را در واکنش به ادعای عباس عراقچی، مسئول هیئت مذاکره کننده ایران در وین بیان کرد که واشنگتن و لندن را به «گروگان گرفتن» مسئله تبادل زندانیان، برای اهداف سیاسی متهم کرده بود.

عباس عراقچی، شامگاه شنبه ۲۶ تیر در توییتر از دولت‌های آمریکا و بریتانیا خواست «گره زدن یک تبادل انسانی- که آماده اجراست- با برجام را متوقف کنند».

عراقچی آمریکا و بریتانیا را به آنچه که «گروگان گرفتن تبادل زندانیان برای اهداف سیاسی» خواند، متهم کرد و نوشت: «۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ند پرایس اما اظهارات عراقچی را «یک تلاش زننده برای انداختن تقصیر شکست در مذاکرات به گردن آمریکا» توصیف کرد و گفت: «ما آماده‌ایم برای بازگشت به تعهدات متقابل به وین برگردیم».

دور بعدی مذاکرات بعد از تحلیف عضو هیئت مرگ

در این سو اما به نظر می‌رسد ایران برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین عجله ندارد. عباس عراقچی «انتقال دموکراتیک قدرت در پایتخت» را دلیل تعویق در بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای عنوان کرد و در توییتر نوشت: «وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند و این اقتضای دموکراسی است».

این سخنان به معنای این است که دور بعدی گفت‌وگوهای موسوم به احیاء برجام تا قبل از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) برگزار نخواهد شد.

تا به‌حال شش دور از این گفت‌وگوها در وین برگزار شده است. برخلاف آنچه که ایران نزدیک شدن به توافق نهایی عنوان می‌کند، نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای اختلافات حل نشده را چشمگیر توصیف کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اما مخالفان دولت را مسئول تاخیر در توافق نهایی و بازگشت به برجام معرفی کرده و گفته بود: اگر قانون «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت» نبود «اسفندماه تحریم‌ها برداشته شده بود».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.