ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصابت چندین خمپاره به نقاط مختلف کابل از جمله ارگ ریاست جمهوری

همزمان با برگزاری نماز عید قربان چندین نقطه کابل از جمله ارگ ریاست جمهوری هدف حملات با خمپاره قرار گرفت. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

وزارت کشور  افغانستان اعلام کرد صبح دوشنبه ۲۹ تیر هنگام برگزاری نماز عید قربان چندین خمپاره به مناطق مختلف کابل از جمله ارگ ریاست جمهوری این کشور اصابت کرده است.

به گزارش شبکه الجزیره حدود ساعت هشت صبح خمپاره‌ها به سوی هدف‌هایشان شلیک شدند. صدای انفجار در منطقه سبز بغداد به گوش رسید. در این منطقه ارگ ریاست جمهوری، سفارت‌خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا قرار دارد.   

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بعد از این حملات در فضای باز پشت میز خطابه قرار گرفت و سخنانی ایراد کرد. غنی با انتقاد از طالبان گفت که این گروه اراده جدی به صلح ندارند و رهایی پنج هزار زندانی این گروه نتوانست طالبان را به مذاکرات جدی بکشاند. رئیس جمهوری افغانستان آزادی زندانیان طالبان را یک اشتباه خواند و گفت که مسئول این اشتباه خارجی‌ها و کسانی هستند که پنداشتند حکومت اراده‌‌ای به صلح ندارد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت:

«دشمنان افغانستان بخش‌های مختلفی از پایتخت را مورد حمله قرار دادند.»

استانکزی سپس در ادامه افزود:

«سه خمپاره به نقاط مختلف شهر کابل اصابت کرده که یکی از آنها عمل نکرده است. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، تیم ما اعلام کرد که کسی در این حملات مجروح نشده است.»

بر همین اساس یک خمپاره در مسجد عیدگاه، خمپاره دومی در مرکز تجارتی گلبهار و خمپاره سومی در منطقه چمن حضوری اصابت کرده است.

 تاکنون چندین بار ارگ ریاست جمهوری هدف چنین حملاتی قرار گرفته است. آخرین بار در دی سال گذشته.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تاکید دولت افغانستان و طالبان بر تداوم گفت‌وگوها

مذاکرات بین هیأت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و هیأت طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه در دوحه پایتخت قطر یکشنبه ‌شب، ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه پایان یافت و دو طرف با انتشار اعلامیه مشترکی بدون اشاره به آتش‌بس در مورد لزوم تسریع مذاکرات برای دست‌یابی به راه حل سیاسی عادلانه و پایدار توافق کردند.

 پیش از این گفته می‌شد که این مذاکرات سه محور آتش‌بس، دولت موقت و تعیین میانجی را در دستور کار دارد. در اعلامیه مشترک که پس از پایان نشست دو روزه انتشار یافت آمده است که دو طرف توافق کرده‌اند تا مذاکرات در سطح بلندپایه در آینده نیز ادامه یابد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، روز دوشنبه همزمان با حمله به کابل، در پیامی به مناسبت عید قربان گفت:

 «آخرین فرصت‌ها برای رسیدن به یک توافق سیاسی و تأمین صلح عادلانه و پایدار باقی است.»

او در این پیام تأکید کرد که مردم افغانستان انتظار دارند با تسریع مذاکرات از این فرصت  به‌درستی استفاده شود. عبدالله یادآوری کرد که در جنگ داخلی افغانستان هزاران تن آواره، بی‌خانمان و صدها تن دیگر کشته و زخمی شده‌اند. هشت صبح گزارش داده است که تنها در طی ۳۷ روز درگیری‌ها در کندوز ۵۰۰ نفر معلول شده‌اند.

در بخشی از پیام رییس شورای عالی مصالحه ملی آمده است:

«هنوز هم مخالفان مسلح از راه نظامی و مسلحانه اهداف سیاسی‌شان را دنبال می‌کنند. چنان‌که پیوسته تأکید کرده‌ایم جنگ و درگیری راه حل بحران افغانستان نیست و هیچ گروهی را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند. راه حل بحران ۴۳ ساله افغانستان گفت‌وگوی سازنده و معنادار و دست‌یابی به یک تفاهم سیاسی می‌باشد.»

همزمان با پایان یافتن دور نخست گفت‌وگوهای بین‌افغان در دوحه، هیأت‌های سیاسی اتحادیه‌ اروپا، بخش غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا نیز اعلامیه‌ مشترکی امضا کردند و در آن  از گروه طالبان خواستند که در عید قربان برای همیشه سلاح خود را زمین بگذارد.

ملا هبت‌‌الله، رهبر گروه طالبان، در پیامی عید قربان خود تاکید کرده است که به حل مسائل افغانستان از راه گفت‌وگو متعهد است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.