ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: نگرانی عمومی از هجوم طالبان به مرکز کشور؛ گزارش از کابل

سادات فردوس - مردم کابل نگران هستند. امیدوارند که بتوان هجوم طالبان را پس زد. سخنگوی پلیس پایتخت می‌گوید: «ما به مردم کابل اطمینان می‌دهیم که گروه تروریستی طالبان هرگز به هدف شوم خود نمی‌رسد.»

در اوج جنگ‌های طالبان در بسیاری از بخش‌های افغانستان، کابل نیز روز‌های دشواری دارد. پایتخت‌نشینان افغانستان هم در چنین یک وضعیتی، به شدت نگران آینده کابل هستند، نگران از اینکه ممکن است طالبان به این شهر حمله کنند.گروه طالبان نبردهایشان را تا مناطقی نه چندان دور از مرکز کشور گسترش داده‌اند. بخش‌هایی در نزدیکی‌های کابل به دست جنگجویان گروه افتاده است.

در ماه‌های اخیر که بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان سایه سنگینی بر وضعیت امنیتی افغانستان گذاشته، کابل به عنوان پایتخت بیشتر از هر زمان دیگری ناامن شده است.

طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی برای ایجاد ترس و کسب فضای تبلیغاتی بیشتر، نسبت به هر جای دیگر برای ناامن‌سازی کابل تلاش می‌کنند. آنان با این کار از یک سو قدرت و نفوذ‌شان را در اطراف پایتخت به نمایش می‌کشند و از سوی دیگر جایگاه حکومت را در اذهان مردم تضعیف می‌کنند که حتی نمی‌تواند امنیت پایتخت را تأمین کند.

نگرانی عمومی

در پی سقوط بخش‌هایی از کشور به دست طالبان، کابل نشینان از بدتر شدن وضعیت در این شهر سخت نگران هستند. در این گزارش به بخشی از نگرانی‌های مردمان کابل پرداخته شده است.

محمد رازق، یکی از کابل‌نشینان می‌گوید:

«ما نگران کابل هستیم. مردم قربانی این جنگ هستند. اکثر شهروندان کشور اطمینان ندارند که شام دوباره به خانه‌هایشان بر‌می‌‌گردند، چون هیچ نقطه افغانستان و کابل مصون نیست. جنگ‌ها حتی به اطراف کابل رسیده است.»

جنگ در اطراف کابل

دیری‌ست که جنگجویان طالبان در بخش‌هایی از ولسوالی‌های کابل فعالیت دارند. اکنون اما این فعالیت‌ها تا بخش‌های نزدیک به شهر نیز رسیده است. ولسوالی پغمان خیلی دور از شهر کابل نیست اما طالبان همواره در این ولسوالی، فعالیت‌های گسترده بر ضد حکومت داشته‌اند.

همین چند روز پیش حمله طالبان به یک پاسگاه پلیس در پغمان حمله کردند. در این حمله چندین تن از نیروهای پلیس کشته و زخمی شدند و نیز این پایگاه نظامی به دست طالبان افتاد.

پیشتر از آن، جنگجویان طالب بر یک پایگاه نظامی دیگر در ولسوالی ده سبز کابل حمله کردند.

در همین حال مسئولان امنیتی کابل هر چند آسیب‌پذیری و تهدیدات موجود در این پایتخت را می‌پذیرند، اما تأکید دارند در روزهای آینده وضعیت بهبود خواهد یافت.

فردوس فرامرز

فردوس فرامرز، سخنگوی پلیس کابل به رادیو زمانه می‌گوید تمرکز پلیس و دیگر نظامیان کشور بر تأمین امنیت پایتخت بیشتر خواهد شد.

فرامرز اطمینان می‌دهد: «طالبان در هیچ نقطه کابل حضور ثابت ندارد. فقط در بعضی از والسوالی‌ها به شکل دزدانه بعضی تحرکات را انجام می‌دهند. ما به مردم کابل اطمینان می‌دهیم که گروه تروریستی طالبان هرگز به هدف شوم خود نمی‌رسد.»

با این همه، شماری از کارشناسان سیاسی و نظامی از جمله ستار مراد بر این باور هستند که بی‌توجهی حکومت نسبت به امنیت شهر سبب افزایش ناامنی‌ها و عدم همکاری مردم شده‌ است.

به‌ گفته مراد این کار زمینه را برای فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در ولسوالی‌های کابل فراهم کرده ‌است.

این کارشناس تأکید می‌ورزد که برای جلوگیری از افزایش حمله‌های هراس افگنانه و نیز برای جلوگیری از سقوط بخش‌های کابل به دست طالبان، حکومت باید برنامه جدی داشته باشد و نیز نظامیان بیشتری را مأمور بسازد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.