ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمزه (فرزاد) فریسات می‌خواست بعد از محرم و صفر ازدواج کند که کشته شد

حمزه (فرزاد) فریسات، یکی از جان‌باخته‌های اعتراض‌های تیرماه ۱۴۰۰ در اهواز است. یک منبع آگاه به زمانه می‌گوید او از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و سه بیمارستان از پذیرش او سر باز زدند و حمزه نهایتا چهار ساعت بعد جان باخت.

امشب عروسی پسر دایی‌اش است که همسایه بودند، فرزاد خودش هم نامزد کرده بود و قرار بود بعد از محرم و صفر ازدواج کند که کشته شد...

این بخشی از صحبت‌های یک منبع آگاه درباره حمزه (فرزاد) فَریسات یا الفریساوی شهرون عرب و یکی از جان‌باخته‌های اعتراض‌های تیرماه ۱۴۰۰ در شهر اهواز است.

این منبع به زمانه می‌گوید فرزاد فریسات ساعت ۱۲ بامداد چهارشنبه ۳۰ تیرماه از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و چهار ساعت بعد یعنی در ساعت ۴ بامداد به علت عدم رسیدگی خدمات پزشکی جان باخت:

«توسط نیروی انتظامی یک گلوله به سمت شکمش‌اش اصابت کرد. با فرستادن به سه بیمارستان تحویلش نگرفتند و در آخر در بیمارستان امام [خمینی] شهید شدند. اگر دکتر و بیمارستان به دادش می‌رسید الان زنده بود.»

فرزاد فریسات در محله شلنگ‌آباد (کوی علوی) که آن شب یکی از کانون‌های اعتراض‌ها بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت. شلنگ‌آباد در غرب رود کارون قرار دارد و یکی از محله‌های عرب‌نشین در شهر اهواز است که ساکنان این منطقه در فقر و محرومیت به سر می‌برند.

شلنگ آباد (کوی علوی) - منطقه‌ای که فرزاد فریسات کشته شد

فرزاد فریسات ساکن محله‌ای به نام «۵ طبقه» در اهواز بود و این محله در حد فاصل بین رود کارون و شلنگ‌آباد قرار دارد.

این منبع آگاه به زمانه می‌گوید پیکر فرزاد فریسات به خانواده او تحویل داده نشده و از آنها به اجبار تعهد گرفته‌اند که جنازه را تحویل نخواهند داد و با حضور تعداد کمی از نزدیکان فرزاد فریسات او را به خاک خواهند سپرد:

«با امضای اجباری والدین جنازه را تحویل ندادند. گفتند با تعداد کمی از آشنایان شهید [فرزاد فریسات] ایشان را دفن می‌کنند.»

این اقدام نیروهای امنیتی در برخورد با معترضانی که کشته می‌شوند مسبوق به سابقه است. ابراهیم (عادل) مطوری یکی از جان‌باخته‌های اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، بعد از اینکه بر اثر اصابت گلوله جان باخت، از خانواده‌اش تعهد گرفته شد که اجازه برگزاری مراسم ختم و خاکسپاری ندارند، و در نهایت پیکر ابراهیم مطوری تنها با حضور چند نفر از اعضای خانواده و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی به خاک سپرده شد.

به گفته این منبع آگاه فرزاد فریسات متولد یکم اسفند ماه ۱۳۶۸ و هنگام مرگ ۳۱ سال داشت. او با وجود اینکه دانش‌آموخته کارشناسی حقوق قضایی بود، اما هیچ شغلی نداشت.

این منبع آگاه درباره فرزاد فریسات می‌گوید:

«آرام و سرسنگین بود، آزارش به مورچه هم نمی‌رسید. امشب عروسی پسر دایی‌اش است که همسایه بودند. فرزاد خودش هم نامزد کرده بود و قرار بود بعد از محرم صفر ازدواج کند... خانواده‌اش اصلا باور ندارند که شهید شده، خیلی داغدار هستند. الصبر و السلوان انشاءالله (انشاءالله صبر و آرامش).»

در ویدیوی کوتاهی که از فرزاد فریسات در بیمارستان منتشر شده، او را در حالی که جانش را از دست داده و غرق در خون است نشان می‌دهد. فردی که ویدیو را گرفته به زبان عربی می‌گوید: «فرزاد شهادتت مبارک...»

تصویر پیکر بی‌جان فرزاد فریسات در بیمارستان - عکس برگرفته از ویدیو

به گفته یک منبع آگاه که در تاریخ چهارم مرداد با زمانه گفت‌وگو کرد ضمن تایید صحبت‌های منابع قبلی، درباره تحویل پیکر فرزاد فریسات به زمانه گفت که سپاه پاسداران قصد داشت او را بدون اطلاع خانواده در لعنت‌آباد به خاک بسپارد و تعهدهای مختلفی از خانواده گرفتند:

«کلی از خانواده برای تحویل جسد رضایت گرفتند، یکی اینکه برای دفن فقط چند نفر از خانواده و نامزدش حضور داشته باشند و آنها باید بگویند کشته شدن فرزاد کار افراد ناشناس بوده نه سپاه. و تعهد دیگر از آنها خواسته بودند بگویند با چه افرادی به تظاهرات رفته و برای چه چیزی؟»

به گفته این منبع فرزاد فریسات نهایتا در گورستان «سید هادی» بین اهواز و حمیدیه به خاک سپرده شد و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی هنگام خاکسپاری حضور داشتند:

«پنج شش ماشین از اداره اطلاعات آمده بودند و از همه ما با دوربین فیلم می‌گرفتند، نمی‌دانم به چه دلیل. می‌گفتند اگر بی‌احترامی کنید یا حرکتی انجام بدهید مراسم را لغو می‌کنیم و جسد را می‌بریم.»

مزار فرزاد (حمزه) فریسات در گورستان سید هادی

به گفته این منبع سوم از روزی که فرزاد فریسات کشته شده بارها اعضای خانواده او توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

از روز ۲۴ تیر اعتراض‌های گسترده‌ در شهرهای مختلف استان خوزستان ابتدا از مناطق عرب‌نشین در اعتراض به بی‌آبی و شرایط نامناسب این استان از جمله فقر و تبعیض آغاز شد و به سرعت به دیگر شهرهای این استان گسترش یافت.

دامنه این اعتراضات دست‌کم به ۲۲ شهر از جمله اهواز، سوسنگرد، ایذه، دزفول، بهبهان، ماهشهر، آبادان و تعدادی دیگر از شهرهای این استان کشیده است.

از همان اولین شب آغاز اعتراض‌ها نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان به خشونت متوسل شدند و بر اساس تصاویر و ویدیوهایی که از اعتراض‌های خوزستان منتشر شده، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی تعدادی از شهروندان معترض کشته و زخمی شده اند.

هنوز تعداد جان‌باخته‌های اعتراض‌های خوزستان مشخص نیست، اما تاکنون دست‌کم ۹ شهروند معترض به نام‌های میثم عچرش، فرزاد فریسات (الفریساوی)، محمد عباس الکنانی، محمد عبداللهی، محمد کروشات، مصطفی منیعاوی، قاسم خضیری و هادی بهمنی توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. مقام‌های رسمی هنوز کشته شدن همه این شهروندان را تأیید نکرده اند.

تصاویر شماری از جان باختگان اعتراض‌های تیرماه ۱۴۰۰ در خوزستان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.