ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شورای راهبردی ویژه» برای خوزستان تشکیل می‌شود

موضوع خوزستان به قدری اهمیت یافته که رئیسی گفت حتی یک روز را هم نباید از دست داد. با پخش پول جبران بخشی از خسارت مردم در اولویت قرار گرفته. از برنامه درازمدت فعلا خبری نیست.

 همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در خوزستان و سرایت این اعتراضات به استان‌های مجاور، ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) اعلام کرد بلافاصله بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم شورای راهبردی ویژه‌ای برای شناسایی مشکلات استان خوزستان و راهکارهای حل این مشکلات تشکیل می‌دهد. موضوع خوزستان به قدری اهمیت پیدا کرده که رئیسی گفته است حتی یک روز را هم نباید از دست داد.

به گفته محمود درویش، رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، دولت‌های مسئول معمولاً هنگامی که هیچ راهی برای تامین آب آشامیدنی مردم وجود نداشته باشد، به خود اجازه می‌دهند از ابزار مخرب و گرانی به نام طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای استفاده کنند. در سال‌های گذشته با هدایت و مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۷ میلیارد و ۷۸۹ میلیون متر مکعب از آبی که به سمت خوزستان می‌آید توسط طرح‌های انتقال آب، انحراف مسیر یافته و یا قرار است انحراف مسیر دهد. با مشارکت وزارت نفت با هدف بهره‌برداری از منابع نفتی تالاب هورالعظیم به تدریج خشک شد و مجموعه این عوامل تنش آبی در استان خوزستان را رقم زد.

راهبرد، بدون برنامه‌ای مشخص

اعتراضات خوزستان جمعه یکم مرداد وارد هشتمین روز خود شد. ابراهیم رئیسی دو هفته قبل از برگزاری مراسم تحلیف وارد عمل شد و نشست ویژه‌ای با حضور شورای عالی امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، وزیر و معاونین وزارت نیرو، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس کمیته امداد، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و شماری از نمایندگان استان خوزستان در مجلس برگزار کرد.

در این نشست رئیسی اعلام کرد که در نخستین گام قصد دارد شورای راهبردی ویژه‌ای متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای بررسی وضعیت استان خوزستان تشکیل دهد. رئیسی گفت:

«دیدگاه‌ها و راهکارهای این شورا برای رفع مشکلات مردم خوزستان مورد توجه دولت سیزدهم خواهد بود.»

او  با تاکید بر اینکه هرگونه هزینه در خوزستان برای رفع مشکلات آب، فاضلاب و توسعه‌یافتگی و ایجاد اشتغال را سرمایه‌گذاری می‌داند، گفت:

«معتقدم بخشی از ثروت موجود در استان خوزستان می‌تواند در رابطه با رفع مشکلات استان مورد استفاده قرار بگیرد.»

محمد درویش رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو و فعال محیط زیست سه روز قبل در مصاحبه با رکنا گفته بود که وزارت نفت متهم اصلی خشکاندن تالاب هورالعظیم برای بهره‌برداری از منابع نفتی در این تالاب است. درویش جمعه یکم مرداد هم در مقاله‌ای یادآوری کرد:  

«هیچ اراده‌ای برای بهینه‌کردن مصرف آب در حوضه‌های مقصد، استفاده از آب خاکستری، ایجاد تصفیه‌خانه، مهار و تصفیه شیرابه‌ها و پساب‌های بخش کشاورزی، صنعت و خانگی، بازچرخانی آب، کاهش ضایعات در بخش کشاورزی و کاهش سرانه مصرف آب و نزدیک‌کردن آن به حد استاندارد‌های جهانی، یعنی صد و پنجاه تا صد و هشتاد لیتر در روز و مهار حدود  ۳۰ درصد هدر رفت آب در شبکه‌های لوله‌کشی آب شهری انجام نشده است.»

ابراهیم رئیسی برنامه‌ای برای از بین بردن این مشکلات در درازمدت ارائه نداد.  او صرفاً یادآوری کرد که جلب اعتماد مردم اجتناب‌ناپذیر است و برای رسیدن به این مقصود ابتدا باید سازوکارهایی به کار گرفته شود که تبعیض را از بین ببرد. رئیسی وعده داد که تامین آب آشامیدنی و همچنین صیانت از دامداری در استان خورستان در برنامه‌های کوتاه مدت دولت او قرار دارد.

رئیسی همچنین اعلام کرد که تامین خسارت‌های مردم نیز در اولویت قرار گرفته است:

«باید به مردم اطمینان داد که خسارت‌هایی که در این قضیه متحمل شده‌اند به نحو مقتضی تامین شود و عزیزانی که دچار خسارت شده‌اند خسارت‌های آن‌ها به نحوی مورد توجه قرار گیرد و این نکته مورد توجه است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.