ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل: چهار میلیون لبنانی به‌زودی دسترسی به آب سالم نخواهند داشت

لبنان به ملغمه‌ای از مشکلات مختلف تبدیل شده است. قطع مکرر برق و کمبود سوخت و کالاهای اساسی در یک سال گذشته به شدت بروز کرده است و اکنون یک بحران جدید هم در افق نمایان شده است: آب سالم هم ممکن است دیگر وجود نداشته باشد.

سازمان ملل هشدار داده است که بیش از چهار میلیون نفر در لبنان، از جمله یک میلیون پناهنده، به دلیل کمبود بودجه، بحران اقتصادی در این کشور از جمله سوخت موردنیاز برای تصفیه و پمپاژ آب، دسترسی به آب سالم را از دست خواهند داد.

سازمان ملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «یونیسف تخمین می‌زند که بخش عمده‌ای از تاسیسات آبرسانی طی چهار تا شش هفته آینده به تدریج در سراسر کشور فعالیتشان متوقف شود.»

لبنان با مجموعه گسترده‌ای از بجران‌های اقتصادی و سیاسی روبه رو است. هم‌اکنون نیمی از جمعیت این کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند و تنها در دو سال گذشته ارزش پول ملی با سقوط ۹۰ درصدی مواجه شده است.

بحران مالی به کمبود شدید کالاهای اساسی مانند سوخت و دارو منجر شده است واین کشور دیگر ذخیره ارزی برای تامین نیازهای اولیه مردمش را ندارد.

سازمان ملل اعلام کرده است که هزینه‌های تعمیر و نگهداری از زیرساخت‌های اصلی کشور باید با دلار پرداخت شود. کمبود دلار و ناتوانی اقتصادی این کشور سبب شده است که این امور متوقف شود. همچنین با خارج شدن بخش عمده‌ای از تاسیسات برقرسانی از مدار تولید، بحران تامین آب سالم و کالاهای اساسی پیچیده‌تر از قبل شده است.

یونیسف می‌گوید که در صورت از کار افتادن سیستم آبرسانی عمومی، مردم ناچار خواهند شد از تامین‌کنندگان خصوصی آب مورد نیازشان را تامین کنند که همین سبب خواهد شد هزینه آب در سید خانوار ۲۰۰ درصد افزایش یابد. هم‌اکنون جمعیت قابل توجهی از لبنان برای تامین معیشت‌شان به بسته‌های غذایی که گروه‌های سیاسی از کمک‌های خارجی تهیه می کنند، وابسته‌اند.

آژانس سازمان ملل متحد گفت برای تأمین حداقل سطح سوخت، کلر ، قطعات یدکی و نگهداری مورد نیاز برای عملیاتی کردن سیستم‌های حیاتی آبرسانی سالانه ۴۰ میلیون دلار مورد نیاز است.

یوکی موکو، نماینده یونیسف در لبنان می گوید «اگر اقدام فوری انجام نشود، بیمارستان‌ها، مدارس و امکانات عمومی ضروری دیگر نخواهند توانست به فعالیتشان ادامه دهند.»

پوند لبنان که سال‌ها به دلار آمریکا متصل بود، طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

برق در اکثر نقاط کشور تنها برای یک ساعت در روز وصل است و این در حالی است که سوخت کافی برای فعالیت ژنراتورهای خانگی نیز وجود ندارد.

داروهای اساسی از ماه‌ها قبل دیگر در قفسه‌های داروخانه پیدا نمی‌شود و بیمارستان‌های خصوصی روز پنجشنبه هشدار دادند که «تنها چند ساعت با تمام شدن دارو و دیگر ملزومات فاصله دارند.»

لبنان در چند دهه گذشته صحنه رقابت سیاسی عربستان و ایران بوده است. در حالی که ایران از حزب‌الله و دیگر گروه‌های شیعی در این کشور حمایت می‌کند، عربستان سعودی برای سال‌ها سنی‌های این کشور را تقویت می‌کرد. قدرت‌گیری بیشتر حزب‌الله در لبنان پس از سال ۲۰۰۵ سبب شد تا عربستان بخش عمده سرمایه خود را از این کشور خارج کند. این کشور که از لحاظ مالی به سرمایه‌های عربستان وابسته بود پس از آن با بحران اقتصادی دست به گریبان بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.