ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراف یک مقام مسئول همزمان با «وضعیت فوق قرمز» در تهران: در کنترل کرونا شکست خوردیم

در تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت و درمان اعلام شده است در حد فاصل ۲۵ تا ۳۱ تیرماه شمار بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونا در ایران جانشان را از دست دادند نسبت به یک هفته قبل ۲۲ درصد بیشتر شده است. نرخ انتقال و شمار بیمارانی که باید در بیمارستان بستری شوند هم همچنان روند صعودی داشته. در تهران مسئولان وزارت بهداشت شرایط را «خطرناک» و فوق‌قرمز گزارش می‌کنند. یک عضو ستاد کرونا هم گفت که باید در سیاست‌های مقابله با کرونا تجدیدنظر شود.

کمتر از ۱۰۰ شهر ایران در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند و در مقابل وضعیت در ۲۳۲ شهر قرمز و در ۱۱۷ شهر نارنجی است. هر روز نیز شمار شهرهای قرمز و نارنجی بیشتر می‌شود و از تعداد شهرهایی که به ظاهر چرخه انتقال کووید-۱۹ در آنجا کندتر است کاسته.

افزایش شمار شهرهای پرخطر به معنای افزایش شمار بیماران، بیماران بدحال و به تبع آن مرگ بیماران است. به روایت وزارت بهداشت و درمان در هفته پایانی تیرماه شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که به مراکز درمانی مراجعه کردند در مقایسه با یک هفته قبل‌تر ۱۷ درصد بیشتر شد و شمار بیماران بدحال که باید حتماً بستری می‌شدند هم ۱۵/۵ درصد. در همین دوره زمانی تعداد بیماران فوت شده نیز ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

به استناد گزارش وزارت بهداشت و درمان، شمار بیماران کووید-۱۹در اغلب استان‌ها افزایش یافته و مقررات محدودکننده نیز نتوانسته چرخه انتقال و سرعت گردش ویروس را کند کند.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران که در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد، در پیوند با این موضوع به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

حال حاضر وضعیت بستری‌ها در تهران بسیار بالاست و حدود ۸۷۰۰ بستری داریم و روزانه حدود ۲۰۰۰ بستری جدید داریم و همچنین حدود ۲۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها وجود دارد.

به گفته او به صورت میانگین ۶۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های تهران در اختیار بیماران کرونا قرار گرفته است. افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونا هم اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان پاسخگوی نیاز بیماران نیست. آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین شنبه دوم مرداد از «سرریز شدن بیماران بیمارستان‌های استان‌های البرز و تهران» به قزوین خبر داده بود.

توکلی بالا بودن شمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در استان تهران را تایید کرد اما در باره انتقال آنها به استان‌های همجوار چیزی نگفت. او گفت:  

در این شرایط که تعداد ورودی بیمارستان‌ها بالاست، باید بستری موقت‌های کووید را در کلینیک‌های سرپایی تقویت کنیم که می‌تواند بیشتر کمک کننده باشد. در حال حاضر کلینیک‌های سرپایی کووید در تهران فعالند و دارو هم وجود دارد. در کل تهران بالای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بیمار را به صورت سرپایی مدیریت می‌کنیم.

او بدون اینکه آمار مشخصی از فوت بیماران در استان تهران را بیان کند، تعداد مرگ و میر را بالا اعلام کرد و گفت: حداقل تا دو هفته دیگر همین روند را داریم.

علیرضا زالی، یک عضو دیگر ستاد کرونا در تهران اما شامگاه دوم مرداد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد تنها طی یک روز ۹۸ تن در شهر تهران به دلیل کرونا جانشان را از دست داده‌اند. به گفته او مجموع بیماران سرپایی و بستری کرونا در ۲۴ ساعت به ۱۶ هزار نفر رسیدند که از این تعداد ۱۴۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری و ۱۷۷ نفر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند.

این مقام مسئول مجموع بیمارانی که در حال حاضر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند را ۸۷۹۷ نفر اعلام کرد و گفت پیش‌بینی می‌شود شمار بیماران بستری در روزهای آتی به ۹ هزار تن برسد.

تعطیلات بی‌ثمر

یک هفته قبل پیش از آنکه وضعیت وخیم شود ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت دو استان البرز و تهران را به مدت شش روز تعطیل کند. تعطیلیی که تنها بخش کوچکی از شاغلان مشمول آن شدند و نتوانست سرعت گردش ویروس را کند کند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان پس از پایان تعطیلات شش روزه در تهران و البرز گفت:

حداقل اگر نگوییم این تعطیلات ضرر داشته، فایده هم نداشته است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی تعطیلات را بی‌ثمر را توصیف کرد.

به گفته زالی تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران ها فعال بودند و بسیاری از سفرها نیز صورت گرفت.

او  حل نشدن مشکلات معیشتی مردم را دلیل بی‌نتیجه بودن تعطیلات دانست و گفت:

بدون حل مشکلات معیشتی مردم تعطیلی اجباری شهر اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود.

هیئت دولت و ستاد مقابله با کرونا در ایران در نخستین ماه‌های همه‌گیری اعلام کرد بسته‌های معیشتی برای حمایت از کارگران روزمزد، افرادی که شغلشان را از دست داده‌اند و تمامی اقشار کم‌درآمد در نظر می‌گیرد. با گذشت زمان اما بسته‌های حمایتی به کمک‌های اندک و وام‌های بانکی که تنها به بخش محدودی از آسیب‌دیدگان از کرونا رسید، محدود شد.

بر اساس گزارش نهادهای دولتی تنها در چهار ماه نخست همه‌گیری کرونا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل از بین رفت. هرچند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است که بخشی از مشاغل دوباره احیاء شده است اما به گفته زالی حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت شاغل ایران در کارگاه‌های کوچک کمتر از ۴ کارگر کار می‌کنند که که بسیار آسیب‌پذیرند و باید اقدامات حمایتی برای آن ها در نظر گرفته شود.

در شکست کرونا شکست خوردیم

ناتوانی دولت جمهوری اسلامی در کنترل همه‌گیری کرونا بر کسی پوشیده نیست، تنها مقام‌های دولتی‌اند که اصرار دارند ایران می‌تواند یک الگو جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ باشد. حالا اما نزدیک به ۱۸ ماه پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران زالی به عنوان یکی از دست‌اندرکاران ستاد مقابله با این بیماری به ناکارآمدی سیاست‌های حکومتی اذعان دارد. او گفت:

«کرونا را شکست می‌دهیم» یک گزاره غیرعلمی بود، نمی‌توان کرونا را شکست داد، می توانیم کرونا را کنترل کرده و به تقلیل برسانیم و ریشه‌کن کردن آن برای مدت‌ها نشدنی است.

عضو ستاد مدیریت کرونا در تهران سپس با بیان اینکه سرمایه اجتماعی حاکمیت در دوران کرونا کاهش یافته است، افزود: حاکمیت باید هرکاری را برای کنترل کرونا انجام دهد و مردم نیز باید به برنامه های حکمرانی اعتماد کنند.

به گفته زالی حکومت جمهوری اسلامی در تبدیل کرونا به یک مسئله اجتماعی مردم «توفیق نداشته است». او گفت ضرورت دارد شیوه مدیریت بیماری کرونا تغییر کند و در حوزه معیشت مردم اقدامات موثر انجام شود.

اقدامات موثر حکومت برای حمایت از آسیب‌دیدگان از کرونا بدون شفاف‌سازی درباره نحوه هزینه‌کرد بودجه آن متوقف شده است. واردات واکسن و روند واکسیناسیون نیز به عنوان اصلی‌ترین راهکار کنترل چرخه انتقال و کاهش آمار مرگ همچنان غیرشفاف و به کندی پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.