ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افسران پلیس در جلسه تحقیقات کنگره آمریکا جزئیات حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را شرح دادند

هنوز روشن نیست که آیا ترامپ، مشاوران و دستیاران یا متحدانش در کنگره در این تحقیقات به عنوان شاهد احضار خواهند شد یا نه.

کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد وقایع حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کند روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئیه نخستین جلسه استماع خود را با شهادت افسران پلیسی که در جریان حمله از کنگره و نمایندگان دفاع می‌کردند آغاز کرد. 

جلسه سه‌ساعته روز سه‌شنبه نقطه آغاز تحقیقات کنگره در رابطه با وقایع پیرامون ششم ژانویه و از جمله نقش دونالد ترامپ در اینباره بود.

این جلسه بر خشونت جمعیت طرفداران دونالد ترامپ بر پلیس تمرکز داشت.

شهادت تکان‌دهنده و هولناک چهار افسر پلیس، جزئیات خشونت و اینکه چطور برای زندگی‌شان در برابر جمعیت می‌جنگیدند را به تصویر کشید. همراه با شهادت این افسران تصاویری که از دوربین‌های کار گذاشته روی بدن افسران ثبت شده بود نیز در کنگره پخش می‌شد.

افسران پلیس شرح می‌دادند که چطور در میان جمعیت گرفتار آمده، کتک خورده و با تیزر خودشان بارها شوک برقی داده شدند. 

مایکل فانون، افسر پلیس منطقه واشنگتن بزرگ گفت که جمعیت فریاد می‌زدند او را با اسلحه خودش بکشید: «من هنوز این کلمات را در سرم می‌توانم بشنوم»

هری دان افسر پلیس کاپیتول نیز با جزئیات شرح می‌داد که چگونه طرفداران ترامپ به او توهین‌های نژادپرستانه می‌کردند و او را «سیاه لعنتی» خطاب می‌کردند، چیزی که هرگز در طول خدمتش و در یونیفورم پلیس تجربه نکرده بود: «چطورچنین چیزی ممکن است رخ دهد؟ این آمریکا است؟»

جلسه شهادت افسران پلیس در کمیته تحقیق وقایع ششم ژانویه کنگره از چپ به راست افسران پلیس: هری دان، دنیل هاجز، مایکل فانون و آکویلینو گانل- ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱- کنگره آمریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آکویلینو گانل دیگر افسر پلیس کاپیتول که سابقه خدمت در عراق را نیز دارد در جلسه شهادت کنگره گفت که در جریان حمله طرفداران ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه بیش از هر زمانی از دوران خدمتش در منطقه جنگی دچار ترس شده بود: «با خودم فکر می‌کردم، قرار است این طور بمیرم، در حال دفاع از در ورودی (کنگره)؟!»

جمعیت به گانل اسپری مواد شیمیایی زده بودند.

حدود ۵۰۰ نفر در رابطه با حمله ژانویه بازداشت شده‌اند که رسیدگی به پرونده هر کدام مدت‌ها طول خواهد کشید، این در حالی است که ترامپ و جمهوری‌خواهان سعی دارند خشونت افرادی را که در طرفداری از ترامپ به کنگره حمله کرده بودند کم اهمیت جلوه دهند.

اندرو کلاید، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت جورجیا صحنه‌های روز ششم ژانویه را به یک «بازدید توریستی» عادی تشبیه کرده بود.

دونالد ترامپ همچنین در مصاحبه‌ای با خبرنگاران واشنگتن پست از افرادی که ششم ژانویه به کنگره حمله کرده بودند تحت عنوان «جمعیت دوست‌داشتنی» یاد کرده بود.

پلیس در حال عقب‌راندن طرفداران ترامپ که قصد ورود به کنگره را دارند. ۶ ژانویه ۲۲ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

افسرانی که در جلسه کنگره شهادت دادند گفتند حمله کنندگان تروریست بودند، این افسران همچنین از این که نمایندگانی این وقایع را کم اهمیت جلوه می‌کنند خشمگین بودند.

افسر پلیس فانون گفت:« من به جهنم رفتم و بازگشتم تا آنها  و مردمی که الان در این اتاق هستند را محافظت کنم . اما بسیاری از آنها می‌گویند که این جهنم وجود نداشته و آنقدرها هم بد نبوده است.»

فانون که بسیار خشمگین و احساساتی شده بود گفت که این بی‌تفاوتی توهین آمیز است و مشت خود را بر روی میز کوبید.

افسر پلیس مایکل فانون در کنگره شهادت می‌دهد

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در نخستین روز جلسه کمیته منتخب کنگره برای تحقیقات در مورد وقایع ششم ژانویه به جز یک سوال کوتاه که توسط الیزابت چینی، یکی از دو جمهوری‌خواهی که توسط نانسی پلوسی(سخنگوی مجلس) در کمیته منصوب شده اند سوالی در مورد ترامپ مطرح نشد. اما روشن است که در روزهای آینده به نقش ترامپ در وقایع آن روز بیشتر پرداخته خواهد شد. 

هنوز روشن نیست که آیا ترامپ، مشاوران و دستیاران  یا متحدانش در کنگره در این تحقیقات به عنوان شاهد احضار خواهند شد یا نه.

در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، جو بایدن علاوه بر آرای الکتورال رای عمومی را نیز برد. دونالد ترامپ با بیش از ۷۴ میلیون رای و ۲۳۲ رای الکتورال از بایدن با ۸۱ میلیون رای و ۳۰۶ رای الکتورال شکست خورد اما تا هفته‌‌های بعد حاضر به پذیرش شکست نشد.

حمله طرفداران ترامپ به کنگره - ۶ ژانویه ۲۰۲۱- عکس از شاتراستاک

روز ششم ژانویه و زمانی‌که در یک مراسم تشریفاتی در آخرین مرحله، کنگره در حال تایید نهایی پیروزی جو بایدن بود حدود ۸۰۰ نفر از طرفداران خشمگین ترامپ به کنگره حمله کردند . ۵ کشته و ده‌ها زخمی خسارت با ساختمان کنگره و استیضاح و محاکمه استیضاح ترامپ از نتیجه این حمله بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Masoudranjbar

    It was interesting and all of the world remembered that what's happened and its so funny