ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: از وضعیت قرمز گذشته‌ایم

در سه روز گذشته آمار ابتلای روزانه به کرونا در ایران شکسته شد و برای نخستین بار به بیش از ۳۴ هزار مورد شناسایی‌شده در هر روز رسید. رئیسان بیمارستان‌های علوم‌پزشکی در استان‌های مختلف نسبت به پرشدن ظرفیت مراکز درمانی‌شان هشدار داده‌اند و واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفته است که وضعیت ابتلا به کرونا در استان گلستان «بسیار شدید و سیاه» است. این خلاصه وضعیتی است که دیگر استان‌های کشور هم با آن روبه‌رو هستند. روز سه شنبه ۵ مردادماه اعلام شد که تنها در شهر تهران ۱۹ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا در یک روز ثبت شده است.

در استان اصفهان، آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: «وضعیت شیوع کرونا در اصفهان فاجعه‌آمیز است. تعداد بیماران بدحال هم شروع به افزایش کرده است و طی روزهای آینده با افزایش مرگ و میر مواجه می‌شویم. به شدت تعداد موارد بستری و ابتلا به کرونا در حال افزایش است و شرایط در بیمارستان‌ها از نظر تعداد بیماران بحرانی است. اگر شرایط بحران از سوی مسئولان استانی، کشوری و مردم درک نشود به طور قطع هفته آینده با فاجعه‌ روبه رو می‌شویم.»

خوزستان که در روزهای گذشته صحنه اعتراضات گسترده مردمی به بحران آب و برق و کمبود امکانات بود، حال در میانه موج پنجم با نقصان گسترده در امکانات بهداشتی هم مواجه شده است.

فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است که بیمارستان‌های اختصاصی کرونا در استان خوزستان ظرفیت خالی برای پذیرش بیمار جدید ندارند و مراکز درمانی دیگر در این استان هم باید به بیماران مبتلاب ه کرونا اختصاص یابد.

سلطانی در مورد وضعیت شیوع کرونا در خوزستان گفت: «در چند روز گذشته میزان مراجعات بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های خوزستان و موارد بستری افزایش یافته است و در حال برگشت به پیک بیماری و شرایط قرمز در بیمارستان‌ها هستیم.»

در هرمزگان که از استان‌های به‌شدت درگیر در موج پنجم کرونا است دستور واکسیناسیون گروه سنی ۴۵ تا ۴۸ سال صادر شده است. با این حال ظرفیت واکسیناسیون در این استان هنوز اندک و چیزی حدود ۱۰ هزار نفر در هر روز است.

در استان البرز، رئیس بیمارستان امام علی(ع) کرج گفت که «آمار مراجعین ما سه برابر شده و  در روز حدود ۶۰۰ مراجعه سرپایی داریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد این موارد بستری می‌شوند.» او گفته است که «تخت‌های ما کاملاً پر شده است.»

این مقام بهداشتی در البرز گفته است که سویه دلتا شمار گسترده‌ای از کودکان را درگیر کرده است: «در موج کنونی اطفال هم به کرونا مبتلا می‌شوند و در حال حاضر در تخت‌های آی.سی.یو اطفال نیز بیماران کووید بستری هستند.»

جبارعلی صفایی، فوق تخصص اطفال در ایران هشدار داده است که علائم سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان را باید جدی گرفت چرا که به احتمال زیاد کرونا است: « در این فصل سال چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هرگونه علامت مشکوکی کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.»

او گفته است که یکی از اشتباهات رایج در شرایط فعلی در مواجهه با کرونا این است که بیشتر افراد و حتی برخی از پزشکان علائم کرونا را با یک سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌گیرند.

امکانات نداریم، تخت هم نداریم

شمار بالای بیماران جدید، کمبود تخت بیمارستانی و امکانات درمانی سبب شده تا وضعیت قرمز کرونا در بسیاری از استان‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای بدتر از موج‌های کرونای قبلی باشد. در یک نمونه، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس در مورد امکانات درمانی در استان گلستان گفت: «در بسیاری از شهرستان‌های استان گلستان دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن قدیمی است و هیچ امکاناتی برای مردمی که به بیمارستان‌ها برای درمان بیماری کرونا مراجعه می‌کنند، وجود ندارد.»

در تهران، نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در مورد کمبود امکانات درمانی به روزنامه ایران گفت: «شاخص‌ها در حوزه مراجعات سرپایی، بستری و بیماران بدحال نیازمند به دستگاه‌های ونتیلاتور بشدت افزایشی است.»

او گفته است که دیگر ظرفیت خالی در بیمارستان‌های پایتخت وجود ندارد و باید بیمارستان صحرایی برپا شود: «چنانچه استفاده از ظرفیت مراکز درمانی تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح پاسخگو نباشد به‌سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.»

رئیس بیمارستان بقیة‌الله سپاه نیز از پر شدن ظرفیت بیش از ۳۵۰ تخت این مرکز درمانی خبر داده و اعلام کرده که «روزانه بیش از ۶۰۰ بیمار کرونایی را بعد از ۶ ساعت بستری برای ادامه درمان به منزل می‌فرستیم.»

تعطیلی تهران بی‌فایده بود

روز سه شنبه ۵ مرداد، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در پایتخت از مرز ۱۵۰ نفر عبور کرده است.

نوک پیکان انتقاد هاشمی متوجه دولت و وزارت بهداشت و تصمیم آن‌ها برای تعطیلی بدون برنامه ریزی در تهران بود. او گفت که «تعطیلات ۶ روزه اثربخشی نداشته که هیچ اثر منفی و عکس داشته است.»

او از ستاد کرونا و شهرداری تهران خواست که هر چه سریعتر جلسه ویژه‌ای برای مقابله با این وضعیت تشکیل دهند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بر این نکته صحه گذاشته است که تعطیلی تهران، اقدامی بی‌فایده و احتمالا مضر بوده است: «با وجود تعطیلات چندروزه باز هم مردم به سفر‌های خود ادامه دادند و توجهی به این اقدامات و شیوه نامه‌ها نداشتند.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «طبق آمار از تهران و البرز که بیشترین جمعیت را دارند، حدود ۱۷۰ هزار خودرو خارج شدند؛ این تعداد با احتساب ۳ سرنشین، حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌شود، این تعداد افراد می‌توانند به تنهایی ۱۰ نفر را به کرونا مبتلا کنند.» او در مورد تصمیم ستاد کرونا برای مقابله با وضعیت گنونی گفت که بعد از تعطیلات همچنان تمام مکان‌های عمومی اعم از سینماها، رستوران‌ها و تالار‌های عروسی بسته خواهد بود و تنها ۳۰ درصد مردم به اداره‌ها برمی‌گردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.