ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در ۱۰ کیلومتری هرات و جنگ ادامه دارد

جنگ در حومه هرات ادامه دارد و طالبان به ده کیلومتری شهر پیشروی کردند اما نیروهای محمداسماعیل خان آنها را عقب راندند. کابل نیروهای تازه‌نفس به هرات فرستاد.

نبردهای شدید میان نیروهای دولت افغانستان و طالبان در حومه شهر هرات که از روز چهارشنبه ۵ مرداد آغاز شده، در روز شنبه ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد نیز ادامه داشت و شدت هم گرفت. طالبان به ۱۰ کیلومتری هرات و ورودی جنوبی شهر رسید.

در روز شنبه، نیروهای دولتی و مقاومت مردمی در نزدیکی «پل مالان» در هرات بیشترین درگیری‌ها را با طالبان داشتند. در ولسوالی گذره جنگ با طالبان ادامه دارد و طالبان تا «پل مالان» و «پشتون‌پل» در هرات پیش‌روی کردند و بعد به عقب رانده شدند. در پاسگاه امنیتی «پل مناردار» در ولسوالی انجیل هم طالبان با نیروهای دولتی جنگیدند.

در شهر هرات، بیشتر کاسب‌ها کرکره‌ها را پایین کشیدند و بخشی از بازار به دلیل تهدید‌های امنیتی طالبان تعطیل شد. پروازها به فرودگاه هرات هم لغو شدند.

به گزارش ۸ صبح، یک فرماند ارشد ارتش افغانستان در جنگ با طالبان در هرات کشته شد. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، کشتن عبدالحمید حمیدی، فرمانده ارتش افغانستان را به دست طالبان تایید کرد. او در بیانیه‌ای نوشت:

«با تأسف طالبان برخلاف تمام اصول و قواعد جنگ و موازین اسلامی و انسانی، عبدالحمید حمیدی، فرمانده لوای اول قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر را پس از اسارت به ‌شهادت رسانیدند.»

الجزیره به گزارش وزارت دفاع افغانستان نوشت که در جمعه و شنبه، ده‌ها نفر از طالبان در هرات کشته شدند. طالبان این را قبول ندارند.

طالبان در جنوب شهر هرات

محل اصلی رویارویی‌های نظامی طالبان با نیروهای دولت افغانستان در منطقه «پل مالان» در ورودی جنوب شهر هرات و با فاصله ۱۲ کیلومتری از مرکز شهر و در ولسوالی گذره در ۱۸ کیلومتری هرات است. گذرگاه هرات قندهار، جاده‌ای است که شهر هرات را به ولسوالی گذره وصل می‌کند. در روز جمعه و شنبه، طالبان توانستند بخش‌هایی از این مسیر را به کنترل خود در بیاورند.

در روز شنبه، طالبان تلاش کردند از کمربند امنیتی «پل مالان» عبور کنند و وارد شهر شوند. نیروهای جبهه مقاومت مردمی به رهبری محمداسماعیل خان، والی سابق هرات از گروه مجاهدین و جمعیت اسلامی در این جنگ به کمک نیروهای دولت افغانستان آمدند. آنها می‌گویند در چند حمله طالبان را از پل مالان عقب راندند. با این حال، محمداسماعیل خان از دولت در کابل انتقاد دارد که چرا برای آنها به اندازه کافی نیروهای پشتیبانی نمی‌فرستند. قرار بوده کابل تا جمعه شب به هرات نیروی کمکی بفرستد اما این نیروها تا یکشنبه صبح نرسیدند.

جمعه‌ جنگ در ولسوالی گذره - از پرجمعیت‌ترین ولسوالی‌های نزدیک به مرکز شهر هرات شدت گرفت - و طالبان برای چندین ساعت کنترل ساختمان ولسوالی را گرفتند. گذره اهمیت استراتزیک دارد چرا که محل شهر صنعتی هرات و فرودگاه هرات است که اکنون دو روز است پروازهای آن به دلیل درگیری‌ها نظامی لغو شده‌اند.

نیروهای دولت افغانستان به کمک نیروهای مردمی به فرماندهی محمداسماعیل خان، از فرمانده‌های جهادی و والی سابق هرات، موفق شدند ساختمان ولسوالی گذره را از طالبان پس بگیرند اما جنگ در سطح شهر همچنان ادامه دارد.

۸ صبح نوشته است که مردم هرات گزارش دادند که هواپیماهای جنگنده در آسمان هرات به پرواز در آمده‌اند و ارتش افغانستان هم به طالبان حمله هوایی می‌کند.

نماینده‌ی مردم هرات در مجلس: محمداسماعیل خان را مجدد والی کنید

اطلاعات روز نوشت که با توجه به فعال شدن نیروهای محمداسماعیل خان در جنگ با طالبان، نماینده هرات درخواست دارد که او دوباره والی هرات شود. محمداسماعیل خان قبلا والی هرات بود اما در اختلاف با مرکز، از این سمت کناره گذاشته شد.

روز شنبه نشست اضطراری در خانه‌ میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان، با حضور عبدالله عبدالله، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و شماری از اعضای مجلس نمایندگان برگزار شد. حبیب‌الرحمان پدرام، نماینده‌ مردم هرات در مجلس نمایندگان در یک یادداشت فیس‌بوکی نوشته که در این نشست از دولت افغانستان خواسته شد که با توجه به اینکه اکنون محمداسماعیل خان در خط مقدم مبارزه با طالبان است، او به ‌عنوان والی هرات معرفی شود و فرماندهی و مدیریت واحد جنگ در هرات هم تحت نظر او ایجاد شود.

جنگ، مردم هرات را آواره کرده

برای ساکنان هرات، نشانه‌های نزدیک شدن طالبان از دو هفته پیش و با نزدیک شدن آنها به ولسوالی‌های نزدیک به هرات مشهود بود.

شعیب خان، یک تاجر محلی ساکن هرات به الجزیره گفت که او و خانواده‌اش پیش از تعطیلات عید قربان در ماه ژوئیه شهر را از ترس پیشروی طالبان به مقصد کابل ترک کردند. او به الجزیره گفت: «ما می‌توانستیم ببینیم که وضعیت دارد بدتر و بدتر می‌شود.»

تجارت شعیب خان در هرات نزدیک به دو هفته است که رها شده و تعطیل است. او حتی نمی‌تواند بازگردد که به مغازه‌اش سر بزند چرا که پروازها به فرودگاه هرات لغو شده‌اند. سفر زمینی هم با توجه به اینکه بخش‌هایی از گذرگاه هرات-قندهار گاهی به دست طالبان می‌افتد، خطرناک است و ۱۴ ساعت هم طول می‌کشد.

به گزارش اطلاعات روز، در ولسوالی گذره، با نزدیک شدن طالبان شهروندان پیام دریافت کردند که خانه‌های خود را ترک کنند اما در منزل‌هایشان را قفل نکنند. طالبان از خانه‌های مردم برای استراحت استفاده می‌کنند. مردم گذره با گرفتن این پیام، شهر را ترک کردند و به هرات رفته‌اند. الجزیره نوشته است که مشابه همین کار را طالبان در قندهار هم کرده‌اند.

درگیری‌های نظامی در اطراف شهر هرات، هراس از پیشروی طالبان به داخل شهر را افزایش داده است. صدای گلوله گاهی در سطح شهر هم شنیده می‌شود و طالبان به برخی پاسگاه‌ها حمله کرده‌اند. خیابان‌ها خلوت‌اند و در مناطقی که درگیری می‌شود، شهروندان گاهی پیاده فرار می‌کنند.

پیشروی‌های نظامی طالبان همراه شده با خروج نیروهای آمریکا و ناتو که از اول ماه مه آغاز شده است. واشنگتن امیدوار است که نیروهای نظامی‌اش را تا پایان اوت از خاک افغانستان خارج کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.