ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• علیه فراموشی

درباره آن قاتل که خامنه‌ای رئیس‌جمهورش کرد

به بهانه آماده شدن کرسی ریاست جمهوری برای نشستن یک قاتل بر آن، مجموعه‌ای از مطالب زمانه درباره ابراهیم رئیسی در این پرونده گرد آمده است.

علیه فراموشی
علیه فراموشی

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، همایش انتخاباتی در شهر همدان؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت و نامزد انتخاباتی که جدی‌ترین رقیبش ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) بود گفت:

«مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»

چه کسانی از مقامات در طول ۳۸ سال (تا آن روز) جز اعدام و زندان بلد نبودند که روحانی خودش را جز آن‌ها نمی‌دانست؟ او که خود پیوسته کارگزار اعظم این نظام بود.

گفته روحانی به حمله‌ به ابراهیم رئیسی تعبیر شد که نه تنها عضویت در «هیأت مرگ» (گروه تصمیم‌گیرنده در مورد اعدام‌های سال ۶۷) را در کارنامه دارد که از سال ۵۷ عهده‌دار سمت‌های قضایی از جمله دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضاییه بود و بعد هم به ریاست قوه قضاییه رسید.

اما ۱۴ خرداد ۹۶ و کمتر از یک ماه بعد از اظهارات روحانی، علی خامنه‌ای شخصا به میدان آمد و درباره آنچه «عوض شدن جای شهید و جلاد» در قضاوت‌های مرتبط با دهه ۶۰ خواند، هشدار داد.

او از اینکه «بعضی از مسوولان» (اشاره به حسن روحانی) وقایع دهه ۶۰ را «هدف تهاجم» قرار دادند، انتقاد کرد و گفت:

«این دهه تعیین‌کننده در سرنوشت ایران و ایرانی، فوق‌العاده مهم و حساس و در عین حال ناشناخته است که اخیرا به وسیله برخی بلندگوها و صاحبان بلندگوها مورد تهاجم قرار می‌گیرد.»

حالا روشن است که نگرانی خامنه‌ای در باب قضاوت افکار عمومی در مورد «جلاد تهران» به همین جا محدود نشد. او نقشه بر کشیدن «قاتل» را کشیده بود و با نصب او به عنوان رئیس قوه قضاییه، نقشه‌اش را پیش برد تا در انتخابات ۱۴۰۰ به نقطه نهایی برسد.

اکنون ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب نظام معرفی می‌کنند. خامنه‌ای او را به مقام ریاست جمهوری منصوب می‌کند و پس از نمایش تحلیف در «مجلس انقلابی» در روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد، او مجری برنامه‌های «نظام» خواهد بود.

رئیسی و روحانی
بفرمایید، دیگر "رئیس" شما هستید!

به بهانه آماده شدن کرسی ریاست جمهوری برای نشستن یک قاتل بر آن، مجموعه‌ای از مطالب زمانه درباره ابراهیم رئیسی در این پرونده گرد آمده است:

ابراهیم رئیسی از سال‌های دهه ۶۰ شمسی به این‌سو همواره به‌ عنوان یکی از عاملان و آمران اصلی اعدام‌ مخالفان جمهوری اسلامی و اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ شناخته می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، مطبوعات و رسانه‌های منتقد بیش از گذشته تحت فشار و سرکوب قرار گیرند. زمانه این موضوع را در گفت‌و‌گو با رضا معینی و مرتضی عبدالعلیان بررسی کرده است.

چرا مقامات جمهوری اسلامی وقیحانه و آشکارا به آدمکشی و مشارکت در نقض فاحش حقوق بشر افتخار می‌کنند؟

جاوید رحمان گفت که با رسیدن ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری اسلامی، زمان آن فرا رسیده است که «تحقیق درباره آنچه در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاد و نقش افراد در آن‌ را آغاز کنیم».

به گفته رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر، امکان تشکیل کمیسیون تحقیق در ساختار شورای حقوق بشر وجود دارد و در صلاحیت این شوراست که به موضوع رسیدگی کند اما اینکه اراده سیاسی لازم از سوی رئیس شورا و کشورهای عضو وجود داشته باشد یا نه، بحث دیگری‌ست.

علیه فراموشی - دادخواهی خانواده قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ و جامعه مدنی از عوامل مهم جلوگیری از تکرار جنایات مشابه توسط جمهوری اسلامی است.

رضوان مقدم، از فعالان جنبش دادخواهی کشتار ۶۷ به زمانه می‌گوید هدف اصلی فعالان این جنبش دادخواهی، جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای‌ست: «ما دنبال انتقام نیستیم. ما در پی جلوگیری از تکرار فجایع این‌چنینی هستیم. ما نمی‌خواهیم خانواده‌ها و فرزندان دیگر، آنچه را بر ما گذشت، تجربه کنند.»

تلویزیون ملی سوئد در گزارشی با اشاره به دادگاه پیش روی حمید نوری به عنوان یکی از عوامل کشتار تابستان ۶۷، درباره ارتباط میان این مرد ۶۰ ساله که حدود دو سال است در استکهلم در حبس است با ابراهیم رئیسی پرسیده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید ابراهیم رئیسی در مقام رئیس قوه قضاییه، ناظر بر سرکوب شدید و فزاینده حقوق بشر در ایران بوده است، سرکوبی که دستگیری بی‌ضابطه صدها تن از معترضان مسالمت‌جو، مخالفان و دگراندیشان، مدافعان حقوق بشر و اعضای گروه‌های اقلیت تحت ستم را به همراه داشته است.

ابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری خود پس از رأی‌گیری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت به خاطر کشتار ۶۷ باید مورد تقدیر قرار گیرد.

ابراهیم رئیسی، عضو کمیته مرگ در کشتار تابستان ۶۷، نماد خشونتی عریان است که برای تثبیت و محافظت از اقتدار به کار گرفته می‌شود. او در عین حال نماد دوران تثبیت پس از مرگ نخستین ولی فقیه، و گذار از کاریزما به نهادسازی در بالاترین موضع قدرت است. برکشیدن این چهره قضائی جنایتکار به جایگاه شخصیتی معنوی و وحدت‌بخش چه معنایی دارد؟ یک ملاحظه نظری.

آنچنان که شهرت یافت، «شش کلاس سواد» رسمی دارد، اما همزمان با اشتغالاتی در پست‌های مهم قضایی و دست داشتن در سرکوب و کشتار مخالفان، در حوزه و دانشگاه هم طی مدارج کرده است. قدرت «لوکوموتیو» او بوده است. نگاهی می‌کنیم به مایه حوزوی و دانشگاهی کسی که می‌گویند حتا ممکن است ولی فقیه شود. در مورد مجتبی خامنه‌ای هم امکان رهبری مطرح است. در این مطلب اندکی به کارنامه حوزوی او هم پرداختیم.

حضور ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضاییه به‌ عنوان یکی از ناقضان جدی حقوق بشر به عنوان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله برجسته‌ترین مواردی‌ست که در روزهای اخیر از سوی روزنامه‌نگاران، حقوقدانان و فعالان مدنی مورد توجه قرار گرفته است.

ابراهیم رئیسی شمشیر را برای زنان از رو کشیده و حتی وعده آزادی و برابری جنسیتی نیز به زنان نمی‌دهد. دستاورد او در کرسی‌هایی که تاکنون بر آنها تکیه زده، برای زنان چه بوده؟

داستان زندگی ابراهیم رئیسی از تابستان ۱۳۵۹ تا اکنون، حکایت‌هایی سیاه و بی‌شمار از اعدام، زندان، شکنجه و سرکوب‌ است.

رئیسی و اشراقی دو نفری بودند که شخصاً برای نظارت بر حسن اجرای اعدام زندانیان به قتلگاه می‌رفتند. من هر دو را بارها هنگامی که به سمت حسینیه زندان (محل دار زدن) می‌رفتند، دیدم.

پرونده ویژه قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ مجموعه‌ای‌ست از مصاحبه‌ها و گزیده‌ای از مقاله‌های منتشر شده در زمانه درباره این فاجعه.

در فایل صوتی تازه منتشر شده از آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های ۶۷، او خطاب به حاضران می‌گوید که نام‌شان در آینده و در تاریخ جزو جنایتکاران نوشته خواهد شد و اضافه می‌کند که شاید این استراتژی آن‌ها باشد.

سایت رسمی آیت‌الله منتظری، برای اولین بار فایل صوتی سخنان او در دیدار با مسئولین قضایی در رابطه با اعدام‌های تابستان ۶۷ را منتشر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    در مورد رئیسی باید یک موشکافی و تحقیق روانی‌ از رفتار و گفتار او تا به امروز انجام داد. فردی که ۱- با خونسردی موجب آن اعدام‌ها شده ، ۲- در پاسخ‌ها هیچگاه به اصل موضوع نمی‌‌پردازد و بیشتر با شعار و حکم به اقتدار اسلام بعنوان یک پوشش ایدئولوژیکی، نظر میدهد ، ۳- نرم و لطیف ولی مصنوعی‌ صحبت می‌کند که حاصل یک بازیگری جماعت آخوند است، ۴- فاقد جمع‌بندی تحلیلی و حضور ذهن ندارد و اغلب در پاسخ‌ها، پرت و پلا میگوید و کلیشه‌ایی بحث می‌کند و.... به هر حال حاصل کودکی در زمان شاهنشاهی و پروردگی در عصر خمینی خدعه‌گر تقیه‌باز و نظام نکبت جمهوری اسلامی است. خلایق هر چه لایق