ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک رسانه امنیتی: تبادل زندانیان با آمریکا از دستور کار حکومت ایران خارج می‌شود

وبسایت نور نیوز (نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران) به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد حکومت ایران دیگر تمایلی به گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان با ایالات متحده آمریکا ندارد و این مسئله را از دستور کار خود خارج خواهد کرد.

 حکومت ایران که در سال‌های گذشته به دستگیری ده‌ها تن از شهروندان کشورهای غربی و ایرانیان دوتابعیتی دست زده، مدعی‌ست تنها با «اهداف بشردوستانه» مذاکره برای تبادل زندانیان را دنبال کرده است. یک مقام آگاه که نامش فاش نشده سه‌شنبه ۱۲ مرداد به رسانه امنیتی نورنیوز گفت:

«گرچه ایران قبلا با اهداف حقوق بشری انسان‌دوستانه از موضع خود در خصوص "تبادل همه زندانیان ایرانی با همه زندانیان آمریکایی" کوتاه آمده و حاضر به تبادل‌های موردی شده بود، ولی اکنون با رفتار کثیف و تداوم عهدشکنی دولت بایدن، دیگر هیچ انگیزه‌ای از سوی ایران برای تداوم این روند وجود ندارد و لذا موضوع تبادل به شکل کنونی را به طور کلی از دستور کار خود خارج خواهد کرد».

براساس ادعای این رسانه، دولت جو بایدن و مقام‌های ایران «گفت‌وگو‌های غیرمستقیم» را بر سر تبادل چهار تبعه ایران در برابر چهار تبعه ایالات متحده، بازگرداندن ۷ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف و مذاکره با بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری را پس از روی کار آمدن دولت فعلی در آمریکا آغاز کرده بودند اما برخلاف نظر مقام‌های جمهوری اسلامی برای مذاکره جداگانه درمورد تبادل زندانیان، واشنگتن «مذاکرات وین را به این فرآیند گره زده و با این استدلال که پرداخت طلب ۷ میلیارد دلاری فرصت تنفس به ایران خواهد داد و انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد، توافق شکل گرفته را بر هم زده است».

در حال حاضر شماری از شهروندان ایرانی - آمریکایی، از جمله سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز، و شهروندان دیگر کشورها از جمله کامران قادری و انوشه آشوری، در ایران زندانی هستند. فعالان حقوق بشری می‌گویند جمهوری اسلامی با بازداشت افراد دو تابعیتی در واقع آن‌ها را برای گرفتن امتیازهایی از غرب به «گروگان» می‌گیرد.

منبع آگاه نورنیوز همچنین گفته مذاکرات تهران با لندن هم پس از درخواست بریتانیا برای تحویل مراد طاهباز به سفارت سوئیس (حافظ منافع ایالات متحده) در تهران، و مخالفت مقام‌های ایران متوقف شده است.  

پیش از این مقام‌های دولت جمهوری اسلامی از جمله سخنگوی وزارت خارجه و سخنگوی دولت اعلام کرده بودند با کاخ سفید برای مبادله زندانیان به توافق رسیده‌اند. مقام‌های ایالات متحده اما هرگونه توافقی را رد کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، یکشنبه ۲۷ تیر به‌رغم تأیید مذاکره غیرمستقیم درباره تبادل زندانیان گفت:

«هیچ توافقی در باره زندانی‌ها انجام نشده و اگر ایران واقعا به حرکت انسان‌دوستانه علاقه دارد، فورا زندانی‌ها را آزاد کند».

او این سخنان را در واکنش به ادعای عباس عراقچی، مسئول هیئت مذاکره کننده ایران در وین بیان کرد که یک روز قبل واشنگتن و لندن را به «گروگان گرفتن» مسئله تبادل زندانیان، برای اهداف سیاسی متهم کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.