ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان عالی کشور سعید مرتضوی را از دو اتهام معاونت در قتل و بازداشت غیرقانونی در پرونده کهریزک تبرئه کرد

احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در رأی اعاده دادرسی، دادستان سابق تهران را تبرئه کرد. خانواده روح الامینی(یکی از قربانیان کهریزک) اعلام کردند که هنوز در جریان این حکم قرار نگرفته‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی روزنامه قانون، شعبه اول دیوان عالی کشور به ریاست احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی رأی به تبرئه سعید مرتضوی دادستان سابق تهران از اتهام‌های مشارکت در قتل و مشارکت در بازداشت غیرقانونی در پرونده بازداشتگاه کهریزک داد.

وب‌سایت خبری «دیده‌بان ایران» نیز تصویری از رأی شعبه اول دیوان عالی کشور را منتشر کرد که تاریخ تنظیم آن ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ است.

بر أساس این گزارش‌ها، احمد مرتضوی مقدم در متن رأی خود نوشته است:

« انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نامبرده که عملاً در اقدامات مورد نظر دخیل بوده‌اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند».

در این رأی پیش از آن آمده که مرتضوی در دادنامه صادره در تیر سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و بنابراین مبنای اتهام معاونت در قتل هم منتفی شده است.

جلسه رسیدگی مجدد به پرونده کهریزک سه‌شنبه ۲۱ مرداد برگزار شده بود. این جلسه پس از موافقت دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی تشکیل شد.

میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح الامینی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) درباره خبر برائت مرتضوی گفت:

«هنوز دادنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است. ما از سال گذشته پیگیر این پرونده بودیم به این دلیل که یک مرتبه آقای مرتضوی در اسفند ماه سال ۹۸ تقاضای اعاده دادرسی کرده بودند و در همان اسفند ماه با درخواست ایشان در شعبه اول دیوان عالی کشور موافقت شد.»

وکیل خانواده یکی از قربانیان کهریزک تأیید کرد که «شعبه ۵ کیفری یک، نسبت به این قسمت از اتهام که همان بازداشت غیرقانونی بود برای آقای مرتضوی برائت صادر نمود» اما به گفته طاهری، آنها اعتراض کرده اند و نتیجه اعتراض آنها تا کنون به دست‌شان نرسیده است.

مرتضوی به اتهام معاونت در قتل در مقام دادستان تهران، در پرونده شکایت اولیای دم محسن روح‌الامینی (از قربانیان کهریزک)، ابتدا به پنج سال حبس محکوم شده بود، اما پس از آن مجازات او در دادگاه تجدید نظر به دلیل «اظهار ندامت» به دو سال حبس کاهش یافت.

دادستان سابق تهران اما فروردین ۹۷ با اعلام حکم قطعی خود به شمال گریخت، اما در اردیبهشت همان سال محل اختفای او شناسایی و سپس دستگیر شد.

دستگاه قضایی ایران تنها به بخشی از اتهام‌های مرتضوی رسیدگی کرده است.

سعید مرتضوی در حالی که حبس دو ساله خود را در زندان اوین می‌گذراند، با حکم شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران مجدداً به ۶ ماه حبس محکوم شد. این حکم نیز به اتهام آمریت در ورود غیرقانونی به خانه فاطمه آجرلو، نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی صادر شده بود.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که پرونده او در ماجرای شکنجه و قتل زهرا کاظمی همچنان باز است. محمد سیف‌زاده، وکیل اولیای دم زهرا کاظمی نیز از دادستان خواست که این پرونده را هم پیگیری کند.

مرتضوی که رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی نیز بوده است در دو پرونده فساد مالی در رابطه با همین سازمان نیز نقش دارد. این اتهام‌ها به مدیریت او در سازمان تأمین اجتماعی و ارتباطش با بابک زنجانی، متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی مربوط است.

شهریور ۱۳۹۷ عکسی از مرتضوی در مراسم عزاداری شهرستان تفت منتشر شد. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از یک منبع مطلع در قوه قضاییه درباره خبر آزاد بودن مرتضوی نوشت که او «همچون سایر زندانیان» به مرخصی رفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.