ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت دلار در ایران باز هم سیر صعودی گرفت

قیمت دلار در بازار ارز برای نخستین بار در حدود شش ماه اخیر از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کرد و به افزایش خود همچنان ادامه می‌دهد. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر وضعیت اقتصادی کشور به همین شکل ادامه یابد تا پایان سال ۱۴۰۰ تورم ۶۵ درصدی و دلار بالای ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان خواهد شد.

روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در بازار ارز تهران،‌ قیمت دلار نسبت به روز گذشته حدود ۱۳۵ تومان افزایش یافت و با رقم ۲۶ هزار و ۴۶۹ تومان آغاز شد  و در مدت معاملات امروز، ۲۶ هزار و ۵۱۳ تومان بیشترین مقدار و ۲۶ هزار و ۴۳۹ تومان نیز کمترین رقم آن بود. قیمت یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۱۲ تومان اعلام شد.

در صرافی‌های بانکی نیز که نرخ خرید و فروش دلار و یورو فرق دارد، قیمت‌ها‌ نسبت به روز قبل افزایش یافت. قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان و قیمت خرید دلار ۲۵ هزار و ۲۶۹ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز ۳۰ هزار و ۳۰۱ تومان و قیمت خرید آن ۲۹ هزار و ۷۰۹ تومان اعلام شد.

روز گذشته (سه‌شنبه) بانک مرکزی ایران در آغاز معاملات بازار ارز نرخ فروش هر دلار آمریکا را برای عرضه در صرافی‌های تحت نظارت خود ۲۵ هزار و ۶۵۶ تومان تعیین کرد که در مقایسه با قیمت روز دوشنبه نزدیک به ۳۰۹ تومان بالاتر بود.

روز گذشته در بازار آزاد نیز ابتدا قیمت فروش دلار آمریکا تا ۲۶ هزار و ۱۷۰ تومان صعود کرد ولی سپس در نزدیکی ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان نوسان کرد.

نرخ‌های جدید دلار در بازار ارز بالاترین نرخ دلار در نزدیک به شش ماه گذشته است.

«اقتصادنیوز» درباره افزایش قیمت ارز نوشته است:

«تحلیل‌گران معتقد بودند عبور قیمت دلار از مرز ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان در روز جاری و پایداری آن تنها به مدت یک ساعت بالای این سطح انتظارات افزایشی در بازار را به صورت جدی‌تر تحریک می‌کند و در آن صورت حرکت دلار به سمت مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان محتمل است.»

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس اقتصادی در ایران روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از برجام به‌عنوان «عامل تعیین‌کننده» در نرخ ارز یاد کرد و گفت در صورت ادامه روند کنونی، احتمال دارد در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت دلار تا مرز ۴۰ هزار تومان افزایش یابد.

حاتمی‌یزد با اشاره به کاهش درآمد دولت به دلیل تحریم‌ها و وضعیت بد اقتصادی، کاهش واردات، کاهش ذخایر ارزی و نبود ارز، کاهش بودجه عمرانی در کنار افزایش هزینه‌های دولت و چاپ پول و افزایش نقدینگی و در نتیجه رشد نرخ تورم  گفت در چنین شرایطی «تا پایان سال ۱۴۰۰، نرخ تورم تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و درعین‌حال تمام کالاها و اقلام افزایش قیمت خواهند داشت».

افشین کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم پیش از این هشدار داده بود که اگر با کشورهای دنیا ارتباط منطقی برقرار نشود تا پایان سال ۱۴۰۰ تورم ۶۵ درصدی و دلار بالای ۳۵ هزار تومان خواهد شد.

علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود:

«برخی می‌خواهند نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان برسد. اگر برجام اتفاق نیفتد و تحریم‌های دور جدید برگردد، وضعیت قابل پیش‌بینی نیست که امیدواریم این اتفاق نیفتد.»

شریعتی درباره روند بازار ارز افزود:

«من اعتقاد به این ندارم که ما بدون برجام و بدون آشتی و تعامل با دنیا می‌توانیم به راحتی کار را ادامه دهیم. دوستانی که دستی در کار دارند، می‌دانند که ما هر آنچه در چنته داشتیم، رو کردیم. ما دیگر به ته دیگ رسیدیم. به همین دلیل به نظر من اقتصاد نحیف ما دیگر این تحمل را ندارد.»

وب سایت فرارو نوشته است:

«هفت ماه پیش، همزمان با روی کار آمدن جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) از دلار ۱۵ هزار تومانی و حتی کمتر صحبت می‌شد. فعلاً از این خبر‌ها نیست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.