ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برجام احیا نشود قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان هم خواهد گذشت

ابهام در مورد سرنوشت برجام به بی‌ثباتی بیشتر در بازار ارز دامن زده است. دلار که هفته گذشته به آرامی به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد، این هفته و به رغم نیمه تعطیل بودن بازارها به کانال بالاتر صعود کرد.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت که بی‌ثباتی در افغانستان، تاخیر در تشکیل کابینه و ابهام در مورد سرنوشت برجام سبب افزایش قیمت ارز در ایران شده است.

این مقام سابق بانک مرکزی گفت که اگر برجام احیا نشود قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان خواهد گذشت: «اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد اما اگر برجام احیا شود و امکان  فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشته باشیم و میزان درآمدهای نفتی بالا برود، مشکلی در مدیریت ارزی کشور نخواهیم داشت.»

او گفت که در صورت شکست گفت‌وگوها برای احیای برجام، دولت و مجلس باید به سرعت به دنبال اصلاح بودجه سال جاری باشند چرا که این بودجه با فرض موفقیت برجام نوشته شده است. البته سیدعلی گفت که اصلاح بودجه که همان کاهش هزینه‌ها و یافتن درآمدهای جایگزین فروش نفت است، کار آسانی نیست: «بودجه سال جاری بر اساس احیای برجام نوشته شده و اگر برجام احیا نشود، بودجه امسال باید هر چه سریعتر اصلاح شود و اصلاح بودجه در نبود برجام به معنای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها است. روشن است که کاهش هزینه‌ها به سرعت انجام نمی‌شود و افزایش درآمدها هم منوط به احیای برجام است بنابراین در این موضوع با یک بن بست مواجه هستیم.»

تاکنون شش دور مذاکرات برای احیای برجام در وین، پایتخت اتریش انجام شده است و سرنوشت دور هفتم و زمان برگزاری آن نامشخص است. محمد مخبر، معاون اول دولت جدید در ایران در ابتدای هفته گفت که بعید می‌داند تحریم‌ها لغو شود: «بعید است که بتوانیم با نظام سلطه به جایی برسیم و نمی‌توان برنامه‌ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم‌ها کرد بلکه باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که فرض بر این باشد که نظام سلطه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.»

انتشار همین نقل قول که در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه انجام شد، سبب بی‌ثباتی بیشتر در بازار ارز شد.

اما یکی دیگر از موضوعاتی که در روزهای گذشته سبب بی‌ثباتی در قیمت ارز شده است، سقوط کابل در روز یکشنبه ۲۴ مرداد بود.

افغانستان در چهار سال گذشته در دو بخش به جمهوری اسلامی کمک کرده تا در مقابل تحریم‌های آمریکا تاب بیاورد. از یک‌سو صادرات ۲ میلیارد دلاری به این کشور است که عمدتا پرداخت آن با استفاده از اسکناس دلار انجام می‌شد. دومین موضوع استفاده از بازار صرافی ارز این کشور برای تبدیل واحدهای پولی مختلف و یا خرید فوری یورو و دلار به صورت اسکناس.

با تسلط طالبان بر افغانستان چشم‌انداز آینده برای بازار ارز در ایران مبهم‌تر از پیش شده است.

هم‌اکنون به دلیل بازارهای ارز در ایران تعطیل هستند. دو روز تعطیلی رسمی تاسوعا و عاشورا و البته تعطیلی سراسری به دلیل کرونا سبب شده تا تحرک در بازار ارز به کمترین میزان ممکن برسد. با وجود این، روند صعودی قیمت دلار که از سه هفته پیش و به آرامی آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. دلار که هفته گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شده و پیش‌بینی می‌شد دست‌کم تا دو هفته در نقطه مقاومت ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بماند روز گذشته به کانال ۲۷ هزار تومان وارد شد. قیمت فروش دلار روز گذشته ۲۷ هزار و ۸۰ توامن و قیمت خرید آن ۲۶ هزار و ۹۸۰ تومان بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک اُرُدیست

    ((در سرزمینی که آذرخش و توفان میدان داری می کنند، کسی به فکر فردا نیست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی))