ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح اسرائیل برای شهرک‌سازی وسیع در منطقه بین اورشلیم‌شرقی و رام‌الله

منتقدان طرح جدید اسرائیل آن را آخرین میخ به تابوت طرح دو کشوری می‌دانند. اسرائیل قصد دارد در قلب مناطق فلسطینی میان رام‌الله و شرق اورشلیم در مقیاس گسترده‌ای شهرک بسازد.

دولت اسرائیل طرحی را برای ساخت شهرک‌های جدید اسرائیلی در دست دارد که می‌تواند راه‌ حل دوکشوری ــ تشکیل دولت مستقل فلسطینی‌ در کنار دولت اسرائیل ــ را برای همیشه نابود کند. 

درگزارشی که سازمان «اکنون صلح اسرائیل» هشتم اوت امسال منتشر کرد آمده است که طرح ساخت ۹ هزار واحد مسکونی نزدیک فرودگاه اتاروت (بین محلات فلسطینی کفرعقاب، قلندیه و ار-رام جنوب رام‌الله) ریخته شده است.

در صورت اجرا، این نخستین شهرک جدیدی است که  از سال ۱۹۹۷ در شرق اورشلیم ساخته می‌شود. 

دولت نتانیاهو سال ۱۹۹۷ شهرک «هارهما» در این منطقه ساخت.

به گفته سازمان «اکنون صلح اسرائیل» این طرح بسیار خطرناکی است که ممکن است راه حل دو کشوری را نابود کند.

محله جدید در قلب اراضی شهری فلسطینی میان رام‌الله و اورشلیم‌شرقی واقع شده و مانع آن خواهد شد که اورشلیم شرقی هیچگاه بتواند ‍پایتخت کشور آینده فلسطینی شود.

این سازمان از دولت اسرائیل خواسته تا این طرح را فورا متوقف و از اجرای آن صرف‌نظر کنند.

کمیته برنامه ریزی شهری اورشلیم قرار است از ابتدای دسامبر درمورد تایید نهایی طرح بحث کند و پس از تایید، مجوز ساخت صادر خواهد شد.

تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعاتی که توسط آسوشیتدپرس به دست آمده نشان می‌دهد که در صورت اجرای این طرح این محلات تا قلب کرانه باختری پیش خواهد رفت. 

در دوره ترامپ راه حل دو کشوری برای ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیل در کنار هم فراموش و بر خلاف دولت پیشین به اسرائیل برای ساخت شهرک‌های بیشتر چراغ سبز نشان داده شد.

دولت بایدن گفته است که حامی راه حل دو کشوری است، اما تاکنون پیشنهاد یا طرحی برای عملی کردن آن ارائه نداده است.

به گفته سازمان «اکنون صلح اسرائیل» که یک سازمان دیدبان مخالف شهرک‌سازی است در دوره ریاست جمهوری ترامپ اسرائیل بیش از ۹۲۰۰ خانه جدید در کرانه باختری رود اردن ساخت. 

در مقیاس متوسط سالانه میزان شهرک سازی در دوران ترامپ ۲۸ درصد بیش از دوران اوباما  بود.

به گزارش این سازمان ۶۳ درصد خانه‌هایی که سال گذشته ساخته شده‌اند در محدوده‌ای هستند که در صورت توافق احتمالی صلح ناگزیر به تخلیه خواهند بود.

بیش از ده درصد ساخت‌و سازهایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته در منطق دورافتاده‌ای بوده‌اد که بدون مجوز رسمی اما با تشویق بی سروصدای دولت اسرائیل ساخته شده‌اند.

اسرائیل در جریان جنگ ۱۹۶۷ کرانه باختری اردن، اورشلیم شرقی و نوار غزه را اشغال کرد - مناطقی که اینک فلسطینی‌ها امید دارند روزی کشور آینده فلسطینی را تشکیل دهد. اسرائیل سال ۲۰۰۵ از نوار غزه عقب نشینی کرد ، اما کنترل خود را بر اورشلیم شرقی و کرانه باختری حفظ و با توسعه شهرک سازی‌ها قویتر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.