ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بدیهی است: اسرائیل یک دولت آپارتاید است

سراج عاصی ــ آنچه در بیت‌المقدس رخ می‌دهد، بر خلاف آنچه رسانه‌های جریان اصلی می‌خواهند به شما بگویند، «درگیری‌» بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. آنچه در حال رخ دادن است، واقعیت خشن روزانه‌ی قدرتی اشغالگر است که حمایت بی‌قیدوشرط ایالات متحده و بی‌تفاوتی بین‌المللی جسورش کرده و در حال تحمیل توان نظامی‌اش علیه مردمی بدون دولت است که تحت کنترل آن می‌زیند و از حقوق انسانی و مدنی اولیه محروم‌اند.

فلسطینی‌ها هفته خشن و دشواری را در بیت‌المقدس (اورشلیم) پشت سر گذاشتند.

شهرک‌نشین‌های تندروی اسرائیلی راهپیمایی تحریک‌آمیزی از داخل منطقه مسلمانان، موسوم به حارة المسلمین یا قدس در شهر قدیم بیت‌المقدس ترتیب دادند، نیروهای امنیتی اسرائیل سلاح‌هایشان را به روی معترضان صلح‌آمیز فلسطینی و نمازگزاران رمضان در مسجد الاقصی گشودند و صدها تن را در سرکوب خشونت‌بار دیگری مجروح کردند.

ویدئوهایی که در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، افسران پلیس اسرائیل را در حال پرتاب نارنجک صوتی و شلیک گلوله‌های لاستیکی به سمت فلسطینیان در مسجد و حمله به نمازگزاران فلسطینی با گاز اشک‌آور و کتک زدن وحشیانه یک مرد فلسطینی در محوطه مسجد نشان می‌دهند. دوشنبه حملات هوایی اسرائیل در غزه ۲۰ فلسطینی از جمله ۱۰ کودک را کشت.

آخرین خبرها از فلسطین و اسرائیل:

اسرائیل بار دیگر جشن «روز اورشلیم» ــ یک روز تعطیلی ملی به مناسبت یکپارچگی دوباره بیت‌المقدس و کنترل اسرائیل بر شهر قدیم ــ را به فرصتی برای سرکوب فلسطینی‌ها و یادآوری این نکته به جهان بدل کرد که این دولت به راستی همان‌طور که گزارش دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته اعلام کرد، یک دولت آپارتاید است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از پلیس به خاطر «نشان دادن دستی سنگین» علیه فلسطینی‌ها ستایش کرد و گفت: «اورشلیم پایتخت اسرائیل است و درست همان‌طور که هر ملتی در پایتخت‌اش دست به ساخت‌وساز می‌زند و پایتخت‌اش را آباد می‌کند، ما هم حق ساخت‌و‌ساز در اورشلیم و آبادکردن آن را داریم. این کاری است که ما انجام داده ایم و به آن ادامه خواهیم داد.»

این چیزی نیست مگر یک نقشه بی‌شرمانه برای غصب زمین، طرحی توسعه‌طلبانه که در روز روشن ریخته شده و شهرک‌نشین‌های خشن نیز از آن حمایت می‌کنند. نظرگاه نتانیاهو درباره «اورشلیم کبری» برنامه‌ای است برای انضمام جایی که صدها هزار فلسطینی زندگی می‌کنند ــ معادل ۴۰ درصد جمعیت شهر، که هزاران تن‌شان آن سوی «دیوار حایل» در اورشلیم شرقی‌اند ــ و بنابراین به صورت روزانه با دورنمای آوارگی مواجه هستند. شهرک‌نشین‌های راست افراطی، تا دندان مسلح و تحت حمایت سیاست‌مداران راست‌گرا، اصرار دارند که دادگاه عالی اسرائیل به تخلیه خانواده‌های فلسطینی از بیت‌المقدس شرقی رأی دهد.

پس آنچه در بیت‌المقدس رخ می‌دهد، بر خلاف آنچه رسانه‌های جریان اصلی می‌خواهند به شما بگویند، «درگیری‌» بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. آنچه در حال رخ دادن است، واقعیت خشن روزانه‌ی قدرتی اشغالگر است که حمایت بی‌قیدوشرط ایالات متحده و بی‌تفاوتی بین‌المللی جسورش کرده و در حال تحمیل توان نظامی‌اش علیه مردمی بدون دولت است که تحت کنترل آن می‌زیند و از حقوق انسانی و مدنی اولیه محروم‌اند. آنچه دارد رخ می‌دهد، هرچه جری‌تر شدن دولت نتانیاهو به خاطر سکوت کرکننده واشنگتن است که دولت بایدن در آن هنوز موضعی مشخص درباره نقض حقوق فلسطینیان نگرفته.

در واشنگتن، چند استثناء معدود در برابر سکوت بزدلانه یا پرواسرائیلی از سیاستمداران چپ‌گرا مشاهده شده است.

سناتور برنی سندرز خیلی محکم علیه وحشی‌گری لجام‌گسیخته شهرک‌نشین‌های اسرائیلی تحت حمایت دولت اعتراض کرد و توئیت زد: «ایالات متحده باید قویاً علیه خشونت افراطیون اسرائیلی تحت حمایت دولت در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری موضع بگیرد و صریحاً اعلام کند که تخلیه خانواده‌های فلسطینی نباید صورت پذیرد.»

الکسندریا اوکاسیو کورتز نماینده مجلس نمایندگان نیز در پیامی توئیتری نوشت: «ما در همبستگی با ساکنان فلسطینی هستیم. نیروهای اسرائیلی در حال واداشتن خانواده‌ها به خروج از خانه‌هایشان در طی رمضان هستند و خشونت اعمال می‌کنند. این غیرانسانی است و ایالات متحده باید در محافظت از حقوق بشر فلسطینی‌ها رهبری را برعهده بگیرد.»

رشیده طلیب دیگر نماینده مجلس نمایندگان ویدئویی در توئیتر به اشتراک گذاشت که پرتاب نارنجک صوتی از سوی نیروهای اسرائیلی به یک تأسیسات پزشکی فلسطینی را نشان می‌داد و نوشت: «ابداً هیچ دلیلی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان به مردمی که در حال نمازگزاردن یا دریافت خدمات پزشکی هستند، حمله کرد ــ به جز انسانیت‌زدایی از آنها و مرعوب کردن‌شان». طلیب از رئیس‌جمهوری جو بایدن خواست مداخله کند و جلوی ورود اسرائیل به «حرم شریف» (کوه معبد) را بگیرد. نیروهای اسرائیلی در حال حمله به نمازگزاران فلسطینی در آنجا بودند. او هشدار داد که «آدم‌های بسیار زیادی خاموش یا بی‌تفاوت نشسته اند در حالی که پول دلارهای مالیاتی آمریکایی‌ها برای چنین اعمال غیرانسانی‌ای استفاده می‌شود. من از اینکه آدم‌ها بیشتر از روی ترس از قلدری لابی‌گرهای حامی اسرائیل کاری انجام می‌دهند تا اینکه کار درست را انجام بدهند، دیگر خسته شده ام. خیلی صاف و ساده: این آپارتاید است.»

الهان عمر، دیگر نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز در توئیتی با عبادتگزاران فلسطینی اعلام همبستگی کرد و نوشت: «این اتفاق در حالی دارد رخ می‌دهد که مسلمان‌ها در حال دعاخواندن و شب‌زنده‌داری قدر در فلسطین هستند. خانواده‌هایی که همه شب در طی رمضان دعا می‌خوانند و مسجد برایشان مثل خانه است. فلسطینی‌ها باید از حق اینکه در رمضان بتوانند به مسجد پناه ببرند و در آسایش باشند، برخوردار شوند.»

برای دهه‌ها، دولت‌های آمریکایی به اسرائیل چک سفید امضا برای پی گرفتن سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جداسازانه علیه فلسطینی‌ها اعطا کرده اند و میلیاردها دلار از بودجه عمومی را به این دولت داده اند و صد درصد پشت آن ایستاده اند ــ پول ریختن به پای یک حکومت آپارتاید که فلسطینی‌ها را روزانه می‌کشد و آواره می‌کند.

ایالات متحده نباید در ادامه این خشونت‌ها همدستی کند. دولت بایدن باید به اسرائیل فشار بیاورد تا به اشغال‌گری پایان دهد، شهرک‌های غیرقانونی را برچیند، و حقوق فلسطینیان را به رسمیت بشناسد. دولت باید از سناتورها، برنی سندرز و الیزابت وارن تبعیت کند که بارها خواستار مشروط کردن کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل شده اند.

نباید به اسرائیل اجازه داد که با مصونیت و بدون هیچ عواقبی دست به کشتار و آواره‌سازی بزند. اشغال و آپارتاید باید هزینه در بر داشته باشد.

* سراج عاصی، پژوهشگر فلسطینی، دکترای مطالعات اسلامی از دانشگاه جورج‌تاون و نویسنده کتاب «تاریخ و سیاست بادیه‌نشینان (بدوی‌ها)» است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.