ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حذف رشته نمایش هنرستان سوره: مقاومت هنرمندان واکنش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را برانگیخت

ثبت‌نام دختران در رشته هنرهای نمایشی در هنرستان سوره وابسته به حوزه هنری ممنوع شد. مقاومت هنرمندان تئاتر ادامه دارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یعنی ما هنرپیشه و یا بازیگر زن نمی‌خواهیم؟

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبر حذف رشته نمایش از هنرستان سوره گفت:

«بحث حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی مسئله‌ای نیست که امروزه بخواهیم در خصوص ضرورت آن سخن بگوییم. داشتن رشته‌های نمایشی بدون حضور بانوان که امکان‌پذیر نیست، اقدام خوب این است که ما تعلیم را در این حوزه اصلاح کنیم و بر تعلیم بانوانی که قصد دارند در این عرصه فعالیت کنند تمرکز کنیم.»

اعتراض دختران هنرجو

هنرستان سوره وابسته به حوزه هنرهای اسلامی مدتی است که ثبت‌نام دختران در رشته هنرهای نمایشی را ممنوع اعلام کرده است. بیش از ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان و دانش‌‌آموزان هنرستان سوره در نامه‌ای به محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری نوشته‌اند:   

«موانع بسیاری بر سر راه دختران وجود دارد. خواهشمندیم ضربه محروم شدن از تحصیل در رشته اصیل نمایش را بر روح استعدادهای آینده که از ساختمان هنرستان سوره بیرون می‌آیند وارد نکنید. زحمات معلمان باسواد و زحمتکش، ناظمان دلسوز و مدیریت درست و به جای این هنرستان که بیش از ۲۰سال برای زنده نگه داشتن این رشته تلاش کردند را پایمال نکنید و بگذارید رشته نمایش همچنان مانند سال‌های گذشته برای تحصیل آکادمیک هنرمندان آینده باقی بماند.»

این هنرجویان در ادامه این نامه یادآوری کرده‌اند که حذف رشته نمایش از هنرستان ممکن است سرآغازی برای نابودی نمایش از دانشگاه‌ها و حذف آن از عرصه هنر کشور باشد.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش در واکنش به حذف رشته نمایش از هنرستان سوره هشدار داد:

«اگر ما در این حوزه آموزش مثبت ارائه ندهیم و در پی حذف اصل موضوع باشیم، فعالیت‌ها به صورت زیرزمینی پیش می‌رود؛ یعنی ما هنرپیشه و یا بازیگر زن نمی‌خواهیم؟ ما نباید یک واقعیت را حذف کنیم؟ حذف این رشته حذف صورت مسئله است و به معنای حل مسئله نیست.»

دوقطبی‌های کاذب- ادعای حوزه هنری: طالبان نیستیم

وزارت ارشاد اسلامی که متولی اصلی حوزه تئاتر است، در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با آن وزارتخانه ندارد. در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد حوزه هنری بسیاری از فیلم‌ها را از نمایش در ده‌ها سالن‌ سینمایی که در انحصار خود درآورده محروم کرده بود. در آن زمان هم مسئولان ارشاد اسلامی ادعا می‌کردند که حساب آن وزارتخانه با حوزه هنری جداست.     

محمد اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی در برنامه‌ای ۸۳ صفحه‌ای خود در زمینه تئاتر نوشته بود:

«از میان ۷۰ اثر رصد و تحلیل شده، ۲۹ نمایش به تخریب انقلاب و ترویج سکولاریسم، ۵۱ نمایش القای ناامیدی، ۲۵ نمایش مروج قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهادها و ۳۹ نمایش ترویج کننده سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی بودند.»

خانه تئاتر در اعتراض به وزیر ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هنرمندان خواسته‌های قانونی و حقوق مدنی خود را پیگیری می‌کنند و از ممنوع‌الکاری و حتی «مرگ» هم نمی‌ترسند.

با بالا گرفتن انتقادهای هنرمندان از حذف رشته هنرهای نمایشی برای دختران در هنرستان سوره، حسام حسینی، مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در متنی که در اینستاگرام منتشر کرد، ادعا کرد:

«آمار ورود به رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجوهای سوره خیلی خیلی کمتر از استاندارد بوده. این یعنی کار ما و کیفیت آموزش ما به اندازه انگیزه این بچه‌ها خوب نبوده. حالا کرونا و ضعف کیفی ما باعث شده فرصتی پیدا کنیم برای فکر کردن دوباره و طراحی برای بهبود شرایط. یک تنفس کوتاه. خلاصه که ما طالبان نیستیم...»

پیش از این بسیاری از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر اعلام آمادگی کرده بودند که دختران هنرجوی تئاتر را به رایگان آموزش دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.