ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد، هدف تازه جمهوری اسلامی: محاکمه دو سوئدی و پخش برنامه علیه این کشور همزمان با دادگاه نوری

محاکمه حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در سوئد در جریان است و شرح جلسه دهم در این گزارش آمده است. در مقابل جمهوری اسلامی نیز دو شهروند سوئدی را محاکمه می‌کند و فیلمی هم علیه کشور سوئد پخش کرده است.

دهمین جلسه دادگاه حمید نوری از صبح روز پنج‌شنبه دوم سپتامبر/ ۱۱ شهریور در سالن ۳۷ دادگاه استکهلم آغاز شد. در این جلسه نصرالله مرندی به عنوان شاهد و شاکی شهادت خود را ارائه کرد.

نصرالله مرندی یکی از زندانیان سیاسی سابق است که شاهد اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بوده و شاکی مستقیم پرونده حمید نوری (با نام مستعار حمید عباسی) در دادگاه استکهلم است.

پیش از آغاز روند طرح پرسش از مرندی، حمید نوری از مشکلی در چشمانش خبر داد و با اصرار او بر موضوع، دادگاه برای دقایقی تنفس اعلام کرد.

در ادامه نیز پس از زمان استراحت نوبت صبح، رئیس دادگاه به دلیل سروصدای اعتراض خارج از ساختمان دادگاه و اعتراض نوری به این موضوع، تنفس اعلام کرد اما در این نوبت تصمیم بر این گرفته شد که کسی از دادگاه خارج نشود.

ادامه روند جلسه دهم دادگاه حمید نوری را در توئیتر زمانه دنبال کنید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فشار جمهوری اسلامی بر سوئد؟

همزمان با برگزار شدن دادگاه حمید نوری در سوئد به اتهام جنایت جنگی و قتل به واسطه دست داشتن در اعدام‌های گروهی زندانیان سیاسی در سال ۶۷، نخستین جلسه رسیدگی به پرونده دو شهروند سوئدی با اتهام قاچاق مواد مخدر، روز چهارشنبه دهم شهریور ماه، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی انجام شد.

اتهام این دو نفر حمل نزدیک به ۱۰ کیلو شیره تریاک و ۲۱ هزار قرص ترامادول اعلام شده است. همزمان جمهوری اسلامی فیلمی با عنوان «صلح فقط برای من» منتشر کرده که در آن، دولت و مقام‌های سوئد به همکاری با «سرویس‌های جاسوسی و تروریست‌ها» برای خدشه وارد کردن به منافع ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران متهم شده‌اند.

در کیفرخواست دو سوئدی زندانی در ایران، آنها «مهره‌های شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر در سوئد» معرفی شده‌اند.

خبرگزاری میزان این دو متهم را «استفان کوین گیلبرت» و «سیمون کاسپر براون» اعلام کرده است.

کوین گیلبرت متهم به حمل ۹ کیلو و ۸۰۰ گرم شیره تریاک و سیمون کاسپربراون متهم به حمل ۲۱ هزار قرص ترامادول هستند.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی تابستان سال ۹۹ خبر خبرگزاری تسنیم مبنی بر بازداشت دو تبعه سوئدی در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر را تأیید کرد و اتهام آن‌ها را «جرم» نامید.

بازداشت این دو شهروند سوئدی در حالی انجام شد که قرار بازداشت حمید نوری از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، در سوئد برای دهمین بار تمدید شده بود.

تسنیم دو تبعه سوئدی را «اعضای اصلی یک باند بین‌المللی مواد مخدر» معرفی کرد.

به ‌گفته این خبرگزاری، بخش بزرگی از محموله کشف‌شده از این باند، «مواد مخدر صنعتی خطرناک» بود.

استفان کوین در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه گفت او به عنوان توریست به ایران سفر کرده و از سوی یک ایرانی‌تبار «اجیر شده» که در ازای دریافت پول یک محموله نزدیک به ۱۰ کیلویی شیره تریاک را به سوئد منتقل کند.

نماینده دادستان اظهارات این متهم را متناقض خوانده چون به گفته او، این فرد در بازپرسی‌ها گفته مواد مخدر را از کسی تحویل گرفته اما در دادگاه از خرید آنها سخن گفته است.

وکیل متهم در دادگاه گفت:

«موکل من بیمار روانی است که مدارک پزشکی آن نیز موجود است و من نیز لایحه دفاعیه مبسوطی را در خصوص اتهام موکلم تنظیم کرده‌ام و به محضر دادگاه محترم ارائه می‌دهم؛ قاعدتاً در این زمینه باندی فعال است و موکل من اجیر شده بود.»

سیمون کاسپر براون نیز انگیزه تهیه و حمل ۲۱ هزار قرض ترامادول را «مصرف شخصی و کسب درآمد» خوانده است. وکیل این متهم گفته موکلش معتاد است.

ادامه رسیدگی به این پرونده به نشست بعدی موکول شده است اما تاریخ برگزاری آن مشخص نیست.

همچنین جمهوری اسلامی فیلمی به نام «صلح فقط برای من» منتشر کرده که حاوی اعترافات اجباری حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب أسیود» است.

از اسیود به عنوان رهبر پیشین «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» و نیز معاون رهبر کنونی آن نام برده می‌شود. او در ماه اکتبر ۲۰۲۰/ آبان ۹۹ در ترکیه ناپدید و به ایران انتقال داده شد. حبیب أسیود شهروند سوئد است.

در فیلم اعترافات اجباری حبیب أسیود، دولت سوئد و پلیس امنیت این کشور به حمایت از اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی متهم شده‌اند. 

جمهوری اسلامی بارها شهروندان خارجی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت کرده و از این دستگیری‌ها به‌ عنوان اهرمی برای مبادله زندانیان خود در کشورهای دیگر استفاده کرده است.

در حال حاضر حمید نوری، دادیار قضایی سابق جمهوری اسلامی و از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به اتهام «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» در سوئد در حال محاکمه است.

نوری آبان‌ ماه سال ۹۸ به حکم دادگاهی در سوئد دستگیر شد.

همچین احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی ـ سوئدی که اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد، همچنان در زندان اوین به‌سر می‌برد. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرد و این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

جلالی از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود و در حوزه مدیریت بحران پژوهش و فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا در نزدیکی استکهلم مشغول به کار بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.