ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی زنان در کابل: «تحصیل، کار، آزادی؛ پیش به سوی آبادی»

زنان کنش‌گر افغانستانی همچنین خواهان حضور زنان در کابینه دولت جدید شدند. طالبان قرار است امروز دولت جدیدش را تشکیل دهد. طالبان گفته زنان نمی‌توانند در رده‌های بالای سیاسی حضور داشته باشند. این گروه تجمع امروز زنان را نیز به خشونت کشاد.

شماری از زنان افغانستان جمعه ۳ سپتامبر / ۱۲ شهریور در کابل تجمعی اعتراضی در راستای برابری جنسیتی برپا کردند. آنها خواهان به رسمیت شناخته‌شدن سهم زنان در ساختار آینده سیاسی افغانستان شدند.

بنا به ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای طالبان دست‌کم در یک مورد به تجمع صلح‌آمیز زنان در کابل حمله، و زنان معترض را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بنا به گزارش‌ها زنان شعار می‌دادند: «تحصیل، کار، آزادی؛ پیش به سوی آبادی»؛ «ما همه با هم هستیم، ظلم و ستم شکستیم»؛ «حقوق زنان با مردان برابر است».

روی پلاکاردهای در دست این زنان کنشگر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی و رسانه‌ای از جمله آمده است: «حذف زنان = حذف انسان».

زنان کنش‌گر افغانستانی از جمله خواهان حضور زنان در کابینه دولت جدید شدند. از دیگر شعارهای آنها «کابینه قهرمان، با حضور زنان» بود.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر اما اعلام کرده که در کابینه حکومت جدید هیچ زنی حضور نخواهد داشت.

گفته می‌شود طالبان پس از نماز جمعه امروز اعضای حکومت جدید را اعلام می‌کند. «انعام الله سمنگانی» یکی دیگر از سخنگویان طالبان به رسانه‌ها گفته است ساختار آینده‌ی نظام افغانستان همانند ساختار نظام حکومتی ایران اما اندکی متفاوت خواهد بود. 

روز گذشته نیز شماری از زنان در هرات با شعارهای «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «هیچ حکومتی بدون حمایت زنان پایدار نمی‌ماند» دست به تجمع زدند. آنها در شعارها و پلاکادرهایشان همچنین خواهان حق کار،‌ آموزش و آزادی‌ شدند.

طالبان به زنان وعده داده‌اند که حق تحصیل آنها با رعایت شئونات اسلامی محفوظ می‌ماند اما اعلام کرده‌اند که از زنان در مشاغل بالای سیاسی استفاده نخواهد شد.

بسیاری از زنان افغان که پیش‌تر در نهادهای سیاسی، اداره‌های دولتی و رسانه‌ها شاغل بودند، از زمان روی کار آمدن طالبان خانه‌نشین شده‌اند و شماری از آنها مجبور به گریختن از کشور شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.