ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلاهبرداری با پول مردم به اسم واردات خودرو

امیرسام گودرزی – گزارشی از تجمع اعتراضی گروهی از مالباختگان. سه سال است برای خرید اتوموبیل به «ریگان خودرو» پول پرداخته‌اند، اما از تحویل اتومویبل خبری نیست.

پنجشنبه یازدهم شهریور ۱۴۰۰، ده‌ها نفر از مالباختگان شرکت «ریگان خودرو» در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان در مقابل ساختمان این شرکت در کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج دست به تجمع زدند. این دومین تجمع معترضین در روزهای اخیر است. آنان روز سه‌شنبه نهم شهریور نیز با تجمع در همین مکان، به بی‌توجهی مسوولان آن به مطالبات‌شان اعتراض کردند.

موضوع اعتراض از زبان معترضان

یکی از معترضین در مورد علت تشکیل این تجمع و مطالبات‌شان می‌گوید:

«حدود سه سال پیش شرکت ریگان خودرو، به دو هزار نفر ماشین کوپای چینی فروخت و قرار بر این بود که در طی بازه زمانی شش ماهه خودروها را تحویل خریداران دهد اما هنوز بعد سه سال این کار را انجام نداده‌اند. الان هم درهای شرکت بسته‌ست و مردم دائماً برای گرفتن حق‌شان مراجعه می‌کنند اما متأسفانه در دولت قبلی که هیچ عزم و اراده‌ای برای گرفتن حق مردم نبوده و در دولت فعلی هم این اتفاق تا الان که رخ نداده. در نتیجه مردم هم ناچارند برای گرفتن حق خود به این‌سو و آن‌سو بروند.»

شخص دیگری در ادامه می‌گوید:

«از دو سال پیش تا الان هفته‌ای نیست که ما تجمع نکرده باشیم. در مکان‌های مختلف هم تجمع کرده‌ایم. اسفند سال پیش مقابل دادسرای جرائم اقتصادی جمع شدیم و اعتراض کردیم. قبل از آن مقابل وزارت صمت تجمع کرده بودیم. قبل‌تر مقابل ساختمان سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعتراض کردیم اما صدای ما هنوز شنیده نشده است. شما اگر در این دو سال هر روز از این مسیر عبور کرده باشید، محال است که این جمعیت را ندیده باشید! البته امروز و سه‌شنبه جمعیت کمتری برای اعتراض آمده که احتمالاً به دلیل افزایش شیوع ویروس کروناست اما در این مدت هر دفعه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر جمع می‌شدیم تا بلکه به مشکلات ما رسیدگی شود. حرف ما هم این است که انقدر بدعهد نباشید. ما نه ضد انقلابیم، نه علیه این کشوریم. ما خود مردمیم. این جمعیتی که اینجا، در یک ظهر گرم تابستانی و با وجود وضعیت خطرناک شیوع ویروس کرونا جمع شده، حقش را می‌خواهد. حرف بدی که نمی‌زند یا اغتشاش که نمی‌کند. می‌گوییم سه سال گذشته، شما یک ماشین تحویل ما ندادید. حداقل بیایید و جواب ما را بدهید.»

شخص معترض دیگری می‌افزاید:

«سه سال است که کار ما شده همین! اعتراض می‌کنیم، جوابی نمی‌دهند. فکر می‌کنند اگر بی‌تفاوت باشند مردمی که با هزار بدبختی پولی پس‌انداز کرده و برای خرید ماشین اقدام کرده‌اند، خسته شده و به خانه برمی‌گردند. ما هم انقدر می‌آییم و اعتراض می‌کنیم تا حق‌مان را هر طور شده از شرکت‌های ریگان خودرو و شهر خودرو بگیریم.»

سابقه قضیه

«شهر خودرو» را هر چند بیشتر به نام یک تیم فوتبال لیگ برتری در مشهد می‌شناسند، اما این هلدینگ نسبتا بزرگ فعالیت‌هایی نیز در زمینه فروش خودرو دارد، موضوعی که حالا حاشیه‌ساز شده و پای شرکت «ریگان خودرو» را به میان آورده است. اما موضوع چیست؟

ریگان خودرو در خردادماه سال ۱۳۹۷ تصمیم می‌گیرد عاملیت فروش محصولات خود را به هلدینگ شهر خودرو واگذار کند و از همین رو مشتریان این خودروساز، برای دریافت خودروهای ثبت نامی خود عملاً با شهر خودرو طرف می‌شوند. در واقع این شهر خودرو است که از مشتریان برای فروش محصولات ریگان خودرو ثبت نام به عمل می‌آورد.

آن‌طور که برخی معترضان می‌گویند، شرکت «شهر خودرو ایرانیان فردا» سه سال پیش، به نمایندگی از «ریگان خودرو» اقدام به پیش فروش محصول مونتاژی این خودروساز بخش خصوصی به نام «کوپا» (محصول شرکت زوتی چین) در دو مدل می‌کند. شهر خودرو برای تحویل خودروهای پیش فروشی بازه‌های زمانی مختلفی را در نظر می‌گیرد که طولانی‌تر آنها، شش ماه است. با این حال اما نه ریگان خودرو و شهر خودرو هیچکدام به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و مشتریان را در بلاتکلیفی می‌گذارند.

مالباختگان بارها جمع شده و به کلاهبرداری «ریگان خودرو» و «شهر خودرو» اعتراض کرده‌اند. این عکس مربوط به اعتراضی است در تیرماه ۱۳۹۹، منبع: شبکه‌های اجتماعی
مالباختگان بارها جمع شده و به کلاهبرداری «ریگان خودرو» و «شهر خودرو» اعتراض کرده‌اند. این عکس مربوط به اعتراضی است در تیرماه ۱۳۹۹، منبع: شبکه‌های اجتماعی

«باید حق‌مان را بگیریم»

یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی یازدهم شهریورماه می‌گوید این دو شرکت سال گذشته از ثبت‌نام کنندگان خواستند نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند، آن هم در حالی که خودرو ابتدا ۷۵ میلیون تومان قیمت داشته اما از مشتریان خواسته می‌شود ۲۳۰ میلیون تومان پرداخت کنند:

«سه سال پیش ۷۵ میلیون تومان برای خرید کوپا واریز کردیم. خودروها را به ما تحویل ندادند که هیچ، می‌گویند ۱۵۵ میلیون تومان دیگر به حساب ما واریز کنید تا آنموقع شاید بتوانند کاری کنند! الان مشکل ماست که در این سه سال ارزش پول ملی ما تا این حد کاهش پیدا کرده و مردم فقیرتر شده‌اند؟»

شخصی دیگر در این مورد می‌گوید:

«من سه سال پیش ۷۵ میلیون تومان داشتم و می‌توانستم با آن خودرو بخرم. اما الان و با این شرایط اقتصادی مملکت برایم مقدور نیست که ۲۳۰ میلیون تومان بدهم! من سال ۱۳۹۷ قبل حداقل می‌توانستم با آن پول دو دستگاه پراید بخرم، اما امروز با ۷۵ میلیون تومان حتی یک پراید هم نمی‌توانم تهیه کنم. برای همین الان کمتر کسی حاضر است پولش را پس بگیرد، چون کاملاً متضرر شده است. ۷۵ میلیون سه سال پیش کجا و حالا کجا!»

یکی دیگر از معترضین در حالیکه بنری را نصب می‌کند که روی آن نوشته «ما حواله‌داران کوپا (۹۷ - ۹۸ - ۹۹) خواستار تحویل کوپا تا آخرین نفر هستیم» در مورد برخورد مسئولین شرکت ریگان خودرو می‌گوید:

«از حدود دو سال پیش تا الان تقریباً هر هفته تجمع می‌کنیم. تیرماه سال پیش حتی تحصن کردیم و مقابل ساختمان شرکت ریگان خودرو چادر زدیم اما مسوولان آمدند و وعده‌ها دادند. حتی آقایی هم آمد و گفت که برای شرکت ریگان خودرو پرونده قضایی تشکیل شده است. در دی‌ماه سال پیش که تجمع کرده بودیم، یکی از مسوولان شرکت ریگان خودرو به میان ما آمد و بحثی شکل گرفت و کمی هم فضا تند شد. آن‌موقع به ما گفتند که در سه بازه زمانی یعنی تا پایان سال ۱۳۹۹، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ و تا پایان خرداد ۱۴۰۰، خودروها را قطعاً تحویل خواهند داد و حواله‌داران نگران نباشند. بعد قضیه تکمیل وجه پیش آمد که بسیاری زیر بار حرف زور آنان نرفتند. چون اینکه قیمت خودرو از ۷۵ میلیون تومان رسیده به ۲۳۰ میلیون تومان مشکل ما نیست. خودشان به تعهدات خود عمل نکردند و حالا هم باید تاوانش را بدهند. البته چندین نفر هم مابقی وجه را پرداخت کردند. الان که در شهریورماه هستیم، یعنی سه ماه از آخرین بازه زمانی تعیین شده هم می‌گذرد، حتی یک خودرو تحویل کسی نداده‌اند. به کسی هم پاسخی نمی‌دهند.»

یک معترض دیگر هم بیان می‌کند:

«سه سال است از شرکت ریگان خودرو ماشین کوپا خریدیم؛ البته به نمایندگی شهر خودرو. پول‌ها را گرفتند، تسویه‌ها را گرفتند، همهٔ کارها را کردند، ماشینی که وجود نداشته را به مردم فروختند و الان بعد از سه سال همچنان با وعده‌های‌شان ما را بازی می‌دهند. اینطور که شنیدیم شرکت ریگان خودرو سه سال پیش ماشین‌ها را وارد کرده بود اما به جای تحویل به مشتریانی که قرارداد دارند، آنها را در بازار آزاد با قیمت بالا فروخته و حالا هم ماشینی برای تحویل ندارد و امروز و فردا می‌کند. این هم وضع مملکت و یک گرفتاری دیگر که برای ما به‌وجود آمده است و کسی هم پاسخگو نیست.»

یکی دیگر از اجتماع کنندگان هم در حالیکه پلاکاردی در دست دارد که روی آن نوشته شده «کلاهبرداری با پول مردم و به نام واردات خودرو؟! » می‌گوید:

«این شرکت‌ها پول مردم را خورده‌اند، ماشین‌ها را هم در بازار آزاد فروخته‌اند و حالا هم نه پاسخی می‌دهند نه کسی یقه آنها را می‌گیرد. صدها خانوار را بدبخت کرده‌اند و هیچ نهادی هم پیگیری نمی‌کند. حتما‍ً باید میلیاردی اختلاس کنند و غیرخودی شوند تا مسئولین به اسم مبارزه با فساد با آنان برخورد کنند؟ این فساد نیست؟ این کلاهبرداری و مال مردم خوری نیست؟»

شخص دیگری بنری در دست دارد که روی آن نوشته شده: «ما حواله‌داران کوپا پس از سه سال سرگردانی خواهان تحویل فوری خودرو بر اساس زمان ثبت‌نام و پرداخت سود دیرکرد ۲,۵ درصدی ماهیانه کل سپرده طبق قرارداد و برگشت مابه‌التفاوت‌های دریافتی هستیم.»

یک معترض دیگر هم در پایان تجمع می‌گوید:

«ما چندین بار مقابل دادسرا و قوه قضاییه تجمع کردیم. آقای رئیسی که آن موقع رئیس قوه قضاییه بود و ژست مبارزه با فساد می‌آمد گفتند که منتظر گزارشات مردمی در خصوص فساد هستیم تا با آن مقابله کنیم. در طول این سه سال ایشان حتی یک دستور رسیدگی به وضعیت ما را هم صادر نکرد. گویا آقایان تعریف دیگری از فساد دارند. الان هم که دولت را در دست گرفته‌اند اما هیچ امیدی به آنان نداریم و فقط خودمان هستیم که باید حقمان را بگیریم.»

با اینکه تابستان سال گذشته مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده گفته بود برای شرکت ریگان خودرو تشکیل پرونده شده است، اما این وعده هم مانند سایر وعده‌های مسوولان امر به جایی نرسید. در حالی تجمع یازدهم شهریورماه خاتمه یافت که مالباختگان آنطور که می‌گفتند بیش از هر زمان دیگری مصمم به پیگیری حقوق خود هستند.

از همین نویسنده:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.