ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم بی‌بضاعت در جست‌وجوی ضایعات کارخانه‌های تولید مواد غذایی

امنیت غذایی مردمی به مخاطره افتاده است. گرسنگی و فقر به آن حد رسیده که مردم بی‌بضاعت به استفاده از ضایعات صنایع غذایی روی آورده‌اند. یک نمونه آن را در اصفهان می‌توان مشاهده کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، مردم کم‌بضاعت، هویج‌های شکسته‌‌ای را که ضایعات کارخانه هویج‌شویی است و به رودخانه ریخته می‌شود از کنار لوله‌های خروجی آب کارگاه‌های هویج‌شویی، برای فروش یا مصرف خانگی جمع‌آوری می‌کنند.

سفرهای تبلیغی با وعده‌های بی‌اساس

روز گذشته (پنجشنبه ۱۸ شهریور) قاسم‌علی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرد فروش مواد غذایی در ایران ۳۵ درصد کاهش یافته است. معنای این عدد آن است که سفره خانوار ایرانی باز هم کوچک‌تر از قبل شده. همزمان الگوی مصرف هم تغییر کرده است. صرفه‌جویی به جای ریخت و پاش. استفاده از سویا به جای گوشت در خانوارهای برخوردار. در خانوارهای بی‌بضاعت، استفاده از پسماندها؟

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) و همراهانش برای عبور از بحران‌های خُرد و کلان برنامه تازه‌ای ندارند. «عدالت‌خواهی» و «حمایت از محرومان» آن‌ها در مقام عمل رنگ باخته و در برنامه‌هایی که تدوین کرده‌اند راه دولت پیشین را رفته‌اند: تأکید بر خصوصی‌سازی، تأمین امنیت سرمایه‌گذاران و اصلاح قوانین به زیان مزدبگیران و کارگران. همزمان سفرهای استانی رئیسی «سید عدالتخواه» عضو هیأت مرگ، با یک سویه تبلیغی ادامه دارد. برای مثال جمعه ۱۹ شهریور رسانه‌های طرفدار دولت و خبرگزاری‌های دولتی با آب و تاب بسیار از سفر او به طبس در استان خراسان جنوبی خبر دادند. در این مناطق بیشترین مردم کم‌بضاعت زندگی می‌کنند.

جمع‌آوری پس‌ماندهای صنایع غذایی- نمونه: اصفهان

خبرگزاری ایسنا یک نمونه از جمع‌آوری پس‌ماندهای صنایع غذایی توسط مردم کم‌بضاعت را یادآوری کرده است: جمع‌آوری هویج در اصفهان از استان‌های مرفه و صنعتی ایران. در استان‌های کم‌برخوردار حتی مردم به این امکان هم دسترسی ندارند. ایسنا می‌نویسد:

هویج پس از برداشت و پیش از ارائه در بازار مصرف، گل‌آلود است و باید شسته شود. در گذشته این کار در رودخانه زاینده‌رود و در کنار مزارع کشت هویج انجام می‌شد، اما امروزه به دلیل خشکی زاینده‌رود، شست و شو هویج‌های برداشت شده به صورت صنعتی انجام می‌شود. این اقدام، در استان‌های دیگر هم انجام می‌شود، اما اصفهان از دیرباز این فعالیت را در حجم گسترده انجام می‌دهد.

اکنون مدتی است که مردم کم بضاعت که توان خرید هویج را ندارند، هویج‌های شکسته‌‌ای را که ضایعات کارخانه هویج‌شویی است و به رودخانه ریخته می‌شود از کنار لوله‌های خروجی آب کارگاه‌های هویج‌شویی، برای فروش یا مصرف خانگی جمع‌آوری می‌کنند.

لشکر بیکاران و یارانه‌ای که عملا بی‌ارزش است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص نظام اواخر فروردین سال جاری هشدار داده بود که وضع مردم آن قدر خراب است که در این شرایط حکومت «ملزم» به کمک به مردم است در غیر این‌صورت «ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود.»

بر اساس آمارهای رسمی که اتکای چندانی به آن‌ها نمی‌توان کرد در بهار سال جاری بیش از ۴۰ درصد (۴۱,۴ درصد) از مجموع جمعیت ۶۲ میلیون و ۷۹۸ هزار نفری بالاتر از ۱۵ سال ایران شاغل یا جویای کار بودند و ۳۶ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر- معادل ۵۸,۶ درصد غیرفعال.

برآورد مرکز آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد در چهار سال آینده حداقل چهار میلیون نفر به جمعیت فعالان اقتصادی افزوده می‌شود. افزایش چهار میلیون نفری جمعیت فعالان اقتصادی به معنای بزرگ‌تر شدن لشکر بیکاران است.

در این میان گرانی مواد غذایی سرانه مصرف پروتئین‌ها در سبد مصرف خانوارهای کم‌درآمد را به حداقل رسانده است. ساده‌ترین غذا، یعنی اُملت و نان در ماه ۳۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد و بیش از نیمی از حقوق یک کارگر برای مواد غذایی ساده و کم‌ارزش هزینه می‌شود.

یارانه ۴۵ هزار و پانصد تومانی که به شهروندان ایرانی تعلق می‌گیرد تنها برای خرید یک هندوانه، ۳۰۰ گرم گوشت، یک دبه ماست یا یک کیلو برنج کفایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.