ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تورم سبد معیشت کارگران ۶۸درصد، سقف افزایش دستمزد کارگران فقط ۱۰ درصد

معنای این ارقام این است که از کارگر ایرانی انتظار می‌رود با شکم خالی بیشترین اوقات سال را سر کند. نبود امنیت غذایی خانواده‌ها را در معرض فروپاشی قرار داده است.

رئیس کمیته دستمزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار که از نهادهای دست‌ساز حکومتی است اعلام کرد تورم سبد معیشت کارگران ۶۸درصد است. سبد معیشت کارگران بر اساس یک وعده غذای گرم محاسبه شده است، آن هم در آن حد که کارگر ایرانی و خانواده‌اش از گرسنگی نمیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرامرز توفیقی،  رئیس کمیته دستمزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار در واکنش به بخشنامه سقف افزایش حقوق و دستمزد کارگران و نیروی انسانی شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۱ به‌صورت علی‌الحساب ۱۰ درصد گفت:

«از این بخشنامه چنین برداشت می‌شود که تأثیر مهمی روی افزایش مزد کارگران داشته باشد. در زمان حاضر تورم سبد معیشت کارگران ۶۸ درصد است. گزارش‌های مرکز آمار در مرداد حکایت از قیمت‌هایی دارد که با بازار فاصله بسیاری دارد. تورم نباید با عددسازی کاهش یابد.»

بخشنامه سازمان برنامه و بودجه

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه  دوشنبه ۲۲ شهریور بخشنامه بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه سقف افزایش حقوق و دستمزد کارگران و نیروی انسانی شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۱ به‌صورت علی‌الحساب ۱۰ درصد تعیین شده است.

رقم قطعی ضریب حقوق و مزایای کارکنان شرکت‌های دولتی به تصویب هیات وزیران می‌رسد. همچنین رقم قطعی افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار هم به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.  

فرامرز توفیقی در ادامه مصاحبه با تسنیم یادآوری کرد که ابلاغ این بخشنامه به این معناست که قدرت خرید کارگران باز هم بیشتر از قبل کاهش پیدا می‌کند. رئیس کمیته دستمزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار گفت:

«کاهش قدرت خرید مستمر و پایدار و مزمن به‌روی دوش خانوارهای کارگری قطعاً فروپاشی خانوارها را به ارمغان می‌آورد.»

فقط یک وعده غذای گرم

مطابق قانون کار، شورای‌عالی کار همه‌ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور با توجه حداقل مزد کارگران با توجه به نرخ تورم رسمی و حداقل مزد تعیین کند. حداقل دستمزد می‌بایست به اندازه‌ای باشد که زندگی یک خانوار تأمین شود.

مرجع سبد غذایی هم انستیتو تغذیه وزارت بهداشت است. این سبد غذایی یک سبد حداقلی است و بدون در نظر گرفتن فعالیت فرد تعیین می‌شود. میزان آن در حال حاضر فقط ۳۷۵۳ کیلو کالری در روز برای یک خانواده ۳,۳ نفره است. یعنی حدودا ۱۱۳۴ کیلو کالری به ازای هر نفر در طول ۲۴ ساعت.  

مقدار کالری مورد نیاز روزانه برای مردان از ۲۴۰۰ تا ۴۰۰۰، و برای زنان ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری است. در دوران رشد، نقاهت، بارداری، ورزش و فعالیت جسمانی نیاز به انرژی افزایش می‌یابد.

 انستیتو تغذیه وزارت بهداشت برای یک خانوار کارگری تنها یک وعده غذای گرم و دو وعده غذای ساده در نظر گرفته است. از میان‌وعده و تنقلات هم خبری نیست.   

فرامز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار  در ادامه مصاحبه با تسنیم گفت:

«سبد معیشت و اصولاً زندگی انسان‌ها ریاضیات نیست که ثباتش را بتوانیم در سفره ببینیم بلکه یک امر پویاست و به همبن سبب ترمیم دستمزد و گره‌نزدنش بر کاهش تورم و یا مشکلات کارفرمایی که البته از جاهای دیگری نشئت می‌گیرد نه دستمزد کارگر، اجتناب‌ناپذیر است.»

اشاره توفیقی به ورشکستگی بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل تورم است.  رئیس کمیته دستمزد کانون‌عالی شوراهای اسلامی کار گفت:

«آیا سروصدا کردن خروج از نرخ‌گذاری دولتی و دستوری و ورود به نرخ‌گذاری بازار آزاد از تریبون‌های مجلس، کارفرماها، اتاق بازرگانی و...، اندک قدرت خرید را نیز از دست کارگران نمی‌گیرد؟ آیا در این شرایط که حداقل دستمزد به‌شرط اجرا شدن تمام آیتم‌هایش از سوی کارفرما در بهترین شرایط میانگین کشوری، کفاف ۴۴.۹ روز را می‌دهد، صحبت از مزد منطقه‌ای، مزد صنفی، مزدی کمتر از این به‌بهانه‌های واهی از سوی کانال‌هایی که تریبون دارند راهی برای گشایش گره از مشکلات کارفرمایی، اشتغالزایی و... است؟»

معنای این سخن این است که دولت رئیس هیأت مرگ که رسانه‌‌های حامی از او به عنوان «سید عدالتخواه» نام می‌برند از کارگران انتظار دارد که در باقی ایام سال بدون جیره و مواجب کار کنند و حتی از آن یک وعده غذای گرم هم محروم بمانند.

 بر اساس آمارهای رسمی که نهادهای حکومتی اعلام کرده‌اند فروش مواد غذایی در ایران ۳۵ درصد کاهش یافته است. در این میان میزان مصرف گوشت بیش از ۵۱ درصد و میزان مصرف برنج ۳۴ درصد و میزان مصرف لبنیات ۳۵ درصد کاهش داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.