ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاهی در هلند: رانندگان اوبر کارمند هستند، نه پیمانکار

دادگاه آمستردام در پرونده شکایت فدراسیون سندیکای کارگری هلند علیه اوبر، جانب سندیکا را گرفت. بر اساس حکم دادگاه حدود چهار هزار راننده در پایتخت هلند از این پس باید کارمند اوبر به حساب آمده و باید از همان حق و حقوق و مزایایی برخوردار باشند که راننده‌های بخش تاکسیرانی از آن برخوردارند.

دادگاهی هلند روز دوشنبه در حکمی اعلام کرد که رانندگان شرکت اوبر کارمند به حساب می‌آیند و تمامی حقوق کارمندان و کارگران بر اساس قوانین کار مشمول آنها نیز می‌شود. 

اوبر، از طریق اپلیکیشن موبایل، به صورت آنلاین، مسافرین را به‌طور خودکار با نزدیکترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد و به جای تاکسی عمل می‌کند. مشابه خدمات اوبر را در ایران اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ ارائه می‌کنند. 

این دومین پیروزی برای اتحادیه‌های کارگری در برابر شرکت اوبر است.  در پرونده‌ ای دیگر، کمپانی عظیم اوبر در دادگاهی در بریتانیا امسال به اتحادیه‌‌های کارگری باخت.

دادگاه آمستردام در پرونده شکایت فدراسیون سندیکای کارگری هلند علیه اوبر، جانب سندیکا را گرفت. بر اساس حکم دادگاه حدود چهار هزار راننده در پایتخت هلند از این پس  باید کارمند اوبر به حساب آمده  و باید  از همان حق و حقوق و مزایایی برخوردار باشند که راننده ‌های بخش تاکسیرانی از آن برخوردارند. 

شرکت اوبر گفته است که نسبت به حکم دادگاه فرجام‌خواهی می‌کند و هیچ برنامه‌ای برای استخدام رانندگانش در هلند ندارد. 

مدیر اوبر در اروپای شمالی گفت: « ما از تصمیم دادگاه دلسرد شدیم زیرا عمده رانندگان می‌خواهند مستقل باقی بمانند.»

از نظر دادگاه آمستردام رانندگانی که  از طریق اپلیکیشن اوبر مسافر جابجا می‌کنند بخشی از توافق جامع کارگری برای حمل و نقل تاکسی محسوب می‌شوند.

در حکم دادگاه آمده است: «رابطه حقوقی میان اوبر و این رانندگان تمامی خصوصیات  یک قرارداد استخدام را دارد.»

«اف‌ان‌ف» بزرگترین اتحادیه کارگری هلند از حکم دادگاه استقبال کرده است. 

معاون دبیر«اف‌ان‌ف» گفت: «بر اساس حکم قاضی، رانندگان اوبر اکنون به صورت خودکار به استخدام اوبر در‌آمده‌اند. در نتیجه دستمزد بیشتر و حقوق بیشتری در مواردی نظیر بیماری یا تعدیل نیرو برخوردار خواهند بود.»

دادگاه می‌گوید که در برخی از موارد حتی رانندگان اوبر می‌توانند دستمزد اضافه مربوط به قبل را هم دریافت کنند. 

 دادگاه همچنین اوبر را به پرداخت ۵۰ هزار یورو جریمه به دلیل عدم رعایت توافق کارگری راننده های تاکسی محکوم کرده است. 

ماه فوریه در دادگاه عالی بریتانیا اوبر  پرونده دیگری را باخت. ماه مارس و پس از شکست در دادگاه ،  اوبر قول بهبود  حقوق کارگران  از جمله ۷۰ هزار راننده این شرکت در بریتانیا را داده بود.

در آمریکا نیز اوبر از نظر حقوقی با مشکل روبرو است. ماه مه دادگاه عالی درخواست این شرکت را در پرونده‌ای دیگر رد کرده بود. این پرونده در مورد شکایت حقوقی بود که رانندگان را کارمند و نه پیمانکار مستقل به حساب می‌آورد و اوبر در شکایتی حقوقی می‌خواست مانع جلو رفتن این پرونده شود.

اوبر به سبک ایرانی

اوبر در ایران فعالیتی ندارد . اما اپلیکیشن مشابه آن اسنپ در ایران فعال است. چنانچه در سایت اسنپ آمده از درخواست خودرو گرفته تا سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی، خرید بلیت سفر، مشاوره‌ی پزشکی و روانشناسی و رزرو هتل با این اپلیکیشن در ایران امکان پذیر است.

رانندگان اسنپ و پیک‌های موتوری با مسائل صنفی متعددی از جمله کمیسیون بالای اسنپ که گاه تا ۲۰ درصد می‌رسد مواجه هستند. 

رانندگان و پیک‌های موتور اسنپ تا کنون چندین بار در زمینه مشکلات صنفی خود دست به اعتراض و تحصن زده‌اند اما در غیاب اتحادیه ها و قوانین عادلانه برای کارگران این اعتراضات به جایی نرسیده .  عمده شکایت‌ها علاوه بر کمیسیون بالا  دسترسی به اطلاعات گوشی مسافران و رانندگان، عدم پوشش بیمه، ساعات کاری بالا، و قرارداد کاری یک‌سویه به نفع شرکت است. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    رانندگان و پیک‌های موتور اسنپ تا کنون چندین بار در زمینه مشکلات صنفی خود دست به اعتراض و تحصن زده‌اند اما در غیاب اتحادیه ها و قوانین عادلانه برای کارگران این اعتراضات به جایی نرسیده . عمده شکایت‌ها علاوه بر کمیسیون بالا دسترسی به اطلاعات گوشی مسافران و رانندگان، عدم پوشش بیمه، ساعات کاری بالا، و قرارداد کاری یک‌سویه به نفع شرکت است. کپی ی تمام و کمال اوبر در امریکا.