ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها نفر در درگیری‌های نظامی اطراف مأرب یمن کشته شدند

منابع نظامی و پزشکی اعلام کردند که بر اثر درگیری‌های نظامی ۲۴ ساعت گذشته در اطراف شهر استراتژیک مأرب در یمن، ۶۷ نفر از دو طرف کشته شدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مأرب، آخرین پایگاه وفادار به دولت یمن در شمال این کشور در یک روز گذشته صحنه درگیری‌های نظامی بود که در آن ۶۷ نفر کشته شدند. منابع نظامی دولتی دوشنبه ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر به این خبرگزاری گفتند:

«۵۸ شورشی و ۹ سرباز دولتی در نبردها و حملات هوایی در استان‌های مأرب و شبوت (نزدیک مأرب) کشته شدند.»

در همین حال یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح حوثی نیز روز دوشنبه از سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی از نوع «اسکن ایگل»  در مأرب خبر داد. یحیی سریع در توییتر خود نوشت، این پهپاد هنگام انجام عملیات در حریم هوایی مدغل در مأرب هدف قرار گرفت.

روز گذشته نیز حوثی‌های مورد حمایت ایران مدعی شدند که به تأسیسات وابسته به شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی  و مراکز نظامی این کشور با پهپاد «صماد ۳» و موشک «ذوالفقار» حمله کرده‌اند.

منابع دولتی یمن اما می‌گویند، ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۵ از نیروهای وفادار به دولت حمایت می‌کند، بیش از ۲۰ حمله انجام داده است.

حوثی‌ها بخش بزرگی از شمال یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور را که در سال ۲۰۱۴ تصرف شد، تحت کنترل دارند.

در میانه بن‌بست دیپلماتیک برای حل مناقشه‌ها و برقراری آتش‌بس، در روزهای اخیر درگیری‌ها بار دیگر در اطراف مأرب شدت گرفته و ده‌ها نفر کشته داشته است. از فوریه گذشته تاکنون، حوثی‌ها تلاش می‌کنند کنترل این استان نفت‌خیز را که حلقه اصلی قدرت در شمال کشور است، به دست گیرند.

استان مأرب اهمیت استراتژیک دارد زیرا در مرکز یمن قرار دارد و محل اتصال استان‌های این کشور است. مأرب استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است.

تنها در اواخر ماه ژوئن، بیش از ۱۰۰ نفر در چند روز درگیری و در اوایل ماه سپتامبر جاری نیز دست‌کم ۶۵ نفر در ۴۸ ساعت در درگیری‌های مأرب کشته شدند.

از سوی دیگر از ماه مارس/ فروردین سال جاری مذاکرات مستقیمی بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار شده که براساس گزارش‌های منتشرشده موضوع یمن از اصلی‌ترین مسائل مورد بحث آن‌هاست. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، در یمن بدترین فاجعه انسانی در جهان در حال وقوع است و خطر قحطی گسترده این کشور را تهدید می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی تخمین می‌زنند که جنگ یمن که به جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران معروف است، هزاران کشته و میلیون‌ها آواره داخلی بر جای گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.