ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران در جلسه غیرعلنی مجلس مدعی ازسرگیری مذاکرات «احیای برجام» از هفته آینده شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جلسه غیرعلنی مجلس گفت ایران مذاکرات هسته‌ای را هفته آینده، برمبنای «زمان خروج ترامپ از برجام» و با شرط «اقدام جدی ایالات متحده قبل از مذاکره» از سر می‌گیرد.

به دنبال جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، یک نماینده مجلس از آغاز مذاکرات احیای برجام از هفته آینده خبر داد.

 بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار یکشنبه ۲۵ مهر/۱۷ اکتبر به نقل از امیرعبداللهیان مدعی تاثیر قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» بر طرف‌های مذاکره شد و نوشت:

«به اذعان وزیر امور خارجه کشورمان، قانون اقدام راهبردی لغو تحریمها مورد توجه خاص کشورهای موثر جهان قرار گرفته است. همه پیامی روشن و جدی را دریافت کرده اند. دولت با این ابزار قدرتمند مذاکرات را هفته جاری آغاز خواهد کرد.»

افزون بر او علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئيسه مجلس نیز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی فارس ادعای فوق را تایید کرد و گفت:

«وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات متحده حتما بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهند، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را».

به گفته عضو هیات رئیسه مجلس، حسین امیرعبداللهیان در گزارش خود درباره نوع تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته که دولت ایران به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عمل خواهد کرد، قانونی که به ادعای او «دست تیم مذاکره‌کننده ایران را باز کرده، برای طرف‌های مقابل قابل فهم است و پیام‌های خاصی دارد».

مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع  طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را در آذر ماه سال قبل تصویب کرد. طرحی که بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای را با تکیه بر دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به لغو کامل تحریم‌ها منوط کرده است.

به گفته نمایندگان مجلس وزیر خارجه دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) همچنین در نشست با مجلس گفته: «جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد، ضمن اینکه دولت سیزدهم اقتصاد پایدار را فارغ از مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای پیگیری خواهد کرد.»

خودداری ایران از حضور در وین

با وجود اعلام ازسرگیری مذاکرات احیای برجام از هفته آینده، گزارش‌ها از خودداری ایران از بازگشت به میز مذاکره خبر می‌دهند. با نظر به گزارش روز یکشنبه پولیتیکو و اظهارات روز جمعه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مقام‌های جمهوری اسلامی به مقام‌های اروپایی اعلام کرده‌اند پیش از سفر به وین برای نشستن بر سر میز مذاکره، مایلند با مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل گفت‌وگو کنند.

بورل در واشنگتن به خبرنگاران گفت که آماده دیدار با تیم ایران است اما زمان این ملاقات هنوز مشخص نیست. جوزپ بورل با اذعان به این‌که چنین ملاقاتی از نظر او «ضروری نیست»، گفت: «من آماده پذیرفتن آن‌ها هستم و با وجود این‌که فکر نمی‌کنم مذاکره در بروکسل ضروری باشد، مایلم در مقابل این خواسته‌ دولت جدید ایران صبوری پیشه کنم، چرا که نمی‌توانیم در مذاکرات [هسته‌ای] شکست بخوریم».

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای روز پنج‌شنبه در سفر به تهران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. یک مقام ارشد در بروکسل به رویترز گفته بود انریکه مورا با علی باقری توافق کرده که تیم ایرانی ابتدا در گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف اروپایی در بروکسل «تمامی متن‌هایی که در شش دور مذاکرات وین روی میز قرار گرفته» را مرور و بررسی کند. طرف اروپایی هم اعلام آمادگی کرده که به پرسش‌های مختلف تیم جدید ایرانی پاسخ دهد.

پرسش‌هایی که از نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «غیر ضروری»ست چرا که به گفته او «زمان تنگ است و دولت جدید ایران وقت کافی برای مطالعه پرونده هسته‌ای و آموزش تیم مذاکره‌کننده را داشته».

بورل در ادامه افزود مذاکره تنها گزینه مدنظر اروپاست و او مایل نیست به طرح‌های جایگزین موسوم به «Plan B» فکر کند چرا که در حال حاضر هیچ طرح جایگزین مورد تصوری، مطلوب او نخواهد بود.

اشاره جوزپ بورل به درخواست اسرائیل از دولت جو بایدن است. دولت اسرائیل از بایدن خواسته در صورت سرباززدن ایران از مذاکرات برجام، به‌دنبال یک طرح جایگزین برای برخورد با تهران باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.