ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکره در بروکسل درباره برجام ضرورتی ندارد

آمریکا با برگزاری گفت‌وگوهای طرف ایرانی با اروپایی در بروکسل بدون حضور سایر قدرت‌ها مخالفت کرد. وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل همچنان به بروکسل چشم امید داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۱۹ اکتبر/۲۷ مهر درباره مذاکرات بروکسل قبل از برگزاری مذاکرات وین گفت:

«ما فکر نمی‌کنیم هیچ جلسه‌ای در مذاکرات هسته‌ای در بروکسل ضروری باشد.»

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای پنجشنبه هفته گذشته در سفرش به تهران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی به مقام‌های اروپایی اعلام کرده‌اند مایل‌اند قبل از بازگشت به مذاکرات سوالاتی را با طرف‌های اروپایی توافق در بین بگذارند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود چنین مذاکراتی در بروکسل را ضروری نمی‌داند و این حال آماده گفت‌وگو با طرف ایرانی است. چند ساعت بعد بورل اما اعلام کرد که اصولاً برگزاری مذاکره با مقامات ایرانی در بروکسل در دست بررسی است و هنوز تاریخ مشخصی هم برای چنین مذاکراتی تعیین نشده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت:

«به روشنی می‌گوییم که ما برگزاری چنین مذاکراتی (در بروکسل) را ضروری نمی‌دانیم.»

پرایس در ادامه یادآوری کرد:

«مقصدی که دنبال آن هستیم در وین است. آمریکا و متحدانش با هم بر یک نظرند که گفت‌وگوهای غیرمستقیم در وین باید هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود.»  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود که واشنگتن درباره چشم‌انداز موفقیت مذاکرات «نه خوش‌بین و نه بدبین است ، بلکه درباره دور جدیدی از مذاکرات با ایران درباره بازگشت به برجام صرفا دوراندیش» است.

تماس تلفنی امیرعبداللهیان با گوترش

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران غافل از این تحولات شامگاه گذشته با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت‌وگو کرد. موضوع گفت‌وگو حملات هفته‌های گذشته به شیعیان افغانستان بود اما در حاشیه این مکالمه تلفنی، گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز مطرح شد. امیرعبداللهیان به گوترش گفت: مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با انریکه مورا مثبت بوده و هفته آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد:

«جمهوری اسلامی ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می‌کند و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین یکشنبه گذشته درباره برگزاری گفت‌و‌گو‌ها در بروکسل با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«البته که مذاکرات در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین در مورد برجام شود. لازم به گفتن نیست. در عین حال، جلسه آینده در بروکسل، اگر طرف ایرانی نیاز دارد، می‌تواند به عنوان مرحله‌ای مقدماتی برای از سرگیری مذاکرات واقعی در وین تلقی شود.»

بنا به اظهارات جسته و گریخته و بعضاً متناقض برخی نمایندگان مجلس، امیرعبداللهیان یکشنبه گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس ظاهراً از آمریکا خواسته بود که پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات در وین یک «اقدام  جدی» انجام دهد. ماهیت این اقدام هنوز مشخص نیست. اما پیش از این وزیر خارجه دولت سیزدهم از آمریکا خواسته بود منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی را آزاد کند. طرف‌های غربی برجام این امر را به این شکل درک کردند که ایران برای آغاز مذاکرات پیش شرط تعیین کرده است. عبداللهیان اما این موضوع را بلافاصله تکذیب کرد.

رسانه‌های داخلی همچنین گزارش داده‌اند که امیرعبداللهیان در جلسه غیرعلنی مجلس گفته است که سیاست دولت سیزدهم «اقدام در برابر اقدام» است: همان روشی که پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دوران ترامپ زیر عنوان «توقف در برابر توقف» پیشنهاد داده بود اما توفیقی به دست نیاورد: لغو بخشی از تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به بخشی از تعهداتش.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.