ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و ترکیه برای مقابله با کُردها کارگروه‌های مشترک تشکیل داده‌اند

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه پس از دیدار با همتای ایرانی خود در سفر به تهران گفت دو کشور کارگروه‌های مشترکی برای مقابله با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و «گروه‌های تروریستی» تشکیل داده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی شامگاه چهارشنبه ۲۸ مهر با سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در آن فرمانده ژاندارمری، رئیس پلیس و معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ترکیه نیز حضور داشتند، یادداشت تفاهم همکاری امنیتی و انتظامی دو وزارتخانه مورد بررسی نهایی قرار گرفت و در مورد مسائل امنیتی و مرزی و همچنین مسئله پناهجویان افغانستان بحث و گفت‌وگو شد.

سویلو پس از این دیدار گفت:

«گفت‌وگوهای مهمی داشتیم. در مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی پ‌ک‌ک با ایران همکاری داریم. در این حوزه کارگروه‌های مشترکی داریم. عزم ما در مبارزه با تروریسم جدی است.»

وزیر کشور ترکیه همچنین از ایجاد کارگروه مشترک در استان‌های مرزی دو کشور خبر داد و افزود امنیت مرزها یکی از موضوعات مهم بین ترکیه و ایران است. او افزود: «مخصوصاً در مورد دیوار امنیتی و سیستم‌های مجتمع و فنی گفت‌وگو کردیم.»

ترکیه در مرزهای شرقی خود و همچنین خاک عراق با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) درگیر است و نیروهای مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مرزهای غربی و شمال غربی ایران گاهی با نیروهای پژاک و دیگر گروه‌های کُرد مخالف درگیری نظامی دارند.

ترکیه ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد. از سال ۹۶ تاکنون با هدف جلوگیری از «قاچاق، نفوذ نظامی و مهاجرت غیرقانونی، همچنین جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک از ایران به خاک ترکیه» یک دیوار مرزی ۱۵۰ کیلومتری در امتداد مرز ترکیه با ایران در دست احداث است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه مردادماه سال جاری اعلام کرد که این دیوار مرزی تقریباً تکمیل شده است.

احمد وحیدی نیزپس از دیدار با وزیر کشور ترکیه گفت:

«موضوعات مشترک متعددی هست که مورد علاقه دو کشور می‌باشد. در حوزه مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرائم بین‌المللی، مبارزه با قاچاق سلاح، تبادلات و توسعه فعالیت‌های مرزی و هم‌چنین توسعه همکاری‌های مشترک در همه زمینه‌ها از جمله موضوع مهاجرت گفت‌وگو داشتیم.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی افزود:

«روابط ایران و ترکیه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. دو کشور کنار هم موجب رفع بی‌ثباتی در منطقه می‌شوند و توطئه دشمنان را خنثی خواهند کرد؛ دو کشور اجازه نخواهند داد دیگران در روابط فی‌مابین خللی ایجاد کنند.»

او همچنین تأکید کرد که کارگروه‌های مختلفی شکل خواهد گرفت و دیدارهای بیشتری صورت خواهد گرفت.

پیش از این شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه چندین نشست از جمله برای مقابله با گروه‌های کُرد مسلح و بازگرداندن سطح روابط تجاری به پیش از دوران کرونا تشکیل داده‌اند.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، شمار زیادی از شهروندان افغانستانی نیز تلاش می‌کنند از راه ایران وارد ترکیه شوند. این موضوع نیز یکی از مسائل مشترک دو کشور است که با تصمیمات دو جانبه قصد دارند مانع از این روند شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.