ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماهی در ایران، گران و با عرضه رو به کاهش

در ایران حدود ۳۰ میلیون نفر در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به سبب گرانی و تورم مواد پروتئینی از سبد خانوارها حذف می‌شود. انگیزه تولید هم به تدریج از بین می‌رود. یک نمونه: ماهی قزل‌آلا.

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«افزایش نرخ قزل آلا مصرف این ماهی را ۴۰ درصد کاهش داده است.»

بر همین اساس قزل‌آلا سال گذشته ۴۰ هزار تومان بود اما در سال جاری این نرخ به ۶۸ هزار تومان سر مزرعه رسیده است. نبی‌زاده در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«قیمت در بازار قزل‌آلا را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. تولید‌کنندگان قزل‌آلا در پی افزایش نرخ نیستند چرا که با گرانی ماهی این محصول از سبد پروتئینی خانوارها حذف می‌شود و این چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم.»

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی ایران در ادامه افزود:

«ماهی این روزها جزو خوراکی لوکس محسوب می‌شود. متأسفانه عدم حمایت دولت باعث شد این ماده غذایی که برای سلامت انسان مفید است به یک کالای لوکس تبدیل شود که فقط عده‌ای خاص توانایی خرید و مصرف آن را دارند.»

۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در فقر مطلق

به گزارش ایلنا، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تا سال ۹۹، ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران در فقر مطلق زندگی می‌کردند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه خط فقر در سال ۹۹ با افزایش ۳۸ درصدی به یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسیده بود انتظار می‌رفت تا پایان این سال و با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد. با این آمار و ارقام می‌توان گفت حدود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

میانگین قیمت مواد غذایی در مقایسه با مرداد سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است. مسئولان بانک مرکزی و فعالان کارگری معتقدند روند افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال شدت می‌گیرد و ممکن است به یک ابرتورم و «فاجعه سلامت» بیانجامد.

به گفته زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن و تغییرات آب وهوایی و خشکسالی باعث شده که تولید مواد غذایی در ایران کاهش پیدا کند. تحریم‌های اقتصادی، مشکلات در واردات و صادرات مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی و گرانی‌ها خطر ناامنی غذایی در کشور مخصوصا در اقشار کم درآمد و دهک‌های درآمدی پایین افزایش داده است.

صدور ماهی با قیمت ارزان به کشورهای همجوار

 همه این مشکلات روند تولید ماهی در ایران را هم مختل کرده است. آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی ایران گفت:

«نهاده و خوراک ماهی با ارز آزاد وارد می‌شود. پودر ماهی ایرانی یک کالای صادراتی است که ما مجبوریم این کالا را با نرخ جهانی خریداری کنیم. قیمت پودر ماهی کیلویی ۳۰ هزار تومان است که ۶۰ درصد خوراک ماهی‌ها از این ماده تامین می‌شود. برخی نهاده‌ها مانند کنجاله ذرت و سویا که ۱۰ درصد خوراک تولیدات ما را تامین می‌کند با ارز دولتی وارد می‌شود.»

نبی‌زاده با اشاره به افزایش نرخ تجهیزات مزارع آبزی پروری، در ادامه افزود:

«هزینه‌های برگشت آب روند صعودی به خود گرفته است قطع مکرر برق در مزارع به بسیاری از این تجهیزات آسیب وارد کرد و از آنجایی که هزینه خرید و تعمیر آن بسیار بالا رفته است تولیدکننده ترجیح می‌دهد که تولید را متوقف کند.»

به سبب این مشکلات تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند ماهی تولید شده را با قیمت ارزان به کشورهای همجوار صادر کنند. به گفته نبی‌زاده در سال گذشته ۱۶ هزار تن ماهی قزل آلا به جای آنکه سر سفره مردم بیاید، روانه کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس، روسیه، آذربایجان و ارمنستان شده است.   

بر اساس اعلام مرکز آمار میانگین قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی ۵۹,۲ درصد افزایش یافته است. در میان مواد غذایی نان و غلات، مواد لبنی، روغن، سبزی‌های تازه و ماهی و صدف داران بالاترین میزان افزایش قیمت را داشته است. بر اساس گزارش نهادهای رسمی در سال ۱۳۹۸ متوسط مصرف ماهانه گوشت مرغ ۱۱ درصد، گوشت قرمز ۵۲ درصد، لبنیات ۳۵ درصد و برنج ۳۴ درصد کاهش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.