ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تورم مواد غذایی همچنان فراتر از ۶۰ درصد

میانگین هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات یکسان در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه سال قبل ۳۹,۲ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم مواد غذایی همچنان بیشتر از ۶۰ درصد است. در این شرایط یک نماینده مجلس از دپو ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرک خبر داد و رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان از شیوع پوکی استخوان به دلیل فقر مصرف لبنیات ابراز نگرانی کرد.

تنها در فاصله یک ماه گذشته میانگین قیمت میوه و خشکبار (۱۲,۲) درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ (۷,۳ درصد)، ماهی و صدف داران (۶ درصد) و سبزیجات و حبوبات (۵,۹ درصد) افزایش یافت تا تأمین معیشت برای اقشار کم درآمد در ایران دشوارتر شود.

هرچند که مرکز آمار در تازه ترین گزارش از کُند شدن روند صعودی نرخ تورم مهرماه در مقایسه با شهریور سال جاری خبر داده است، اما نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی همچنان بزرگ‌تر از ۶۰ درصد است.

نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی و آشامیدنی ۶۱,۴ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه این گروه کالایی ۶۱,۳ درصد اعلام شده است.

در گروه کالاهای خوراکی سبزیجات و حبوبات نسبت به مهر ماه یک سال قبل ۹۰,۷ درصد افزایش قیمت داشت که بالاترین نرخ تورم در این گروه است. پس از آن نیز، روغن و چربی ها (۷۲,۶)، شیر، پنیر و تخم مرغ (۷۱,۹) و میوه و خشکبار (۷۰,۱) درصد نرخ تورم بزرگ‌تر از ۷۰ درصد داشتند.

نرخ رسمی تورم. منبع: مرکز آمار ایران

نرخ تورم دیگر کالاهای خوراکی نیز به غیر از نان و غلات، بزرگ‌تر از ۵۰ درصد گزارش شده است. افزایش قیمت پیاپی کالاهای خوراکی که از سال ۱۳۹۷ شتاب گرفت، موجب کاهش مصرف مواد غذایی پروتئینی در بخش بزرگی از جمعیت شده است.

در این شرایط دولت سیزدهم که پیشتر وعده کرده بود با مداخله در بازار نرخ تورم را کنترل کند، قصد دارد با همراهی مجلس شورای اسلامی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی که در دولت دوازدهم محدود شده بود را به صورت کامل متوقف کند.

افزایش پوکی استخوان به دلیل فقر لبنیات

محدود کردن تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و خوراک دام در دو سال گذشته موجب افزایش چند باره قیمت شیر و فرآورده های لبنی و مواد پروتئینی شده است. به گونه‌ای که مقام های مسئول در وزارت بهداشت و درمان خواستار توزیع شیر یارانه ای شده‌اند.

افشین استوار، مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان شنبه ۱ آبان در یک نشست خبری با ابراز نگرانی از «ابتلا به پوکی استخوان» در ایران گفت:

بالغ بر ۱۷۰ هزار مورد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور اتفاق می‌افتد. حدود ۴۲۰۰ مورد مرگ به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور ما اتفاق می‌افتد که عدد بسیار زیادی است.

او مهمترین عامل خطر و زمینه‌ای پوکی استخوان را عوامل خطر تغذیه‌ای خواند و گفت: «مصرف ناکافی لبنیات، دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین دی، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، عوامل زمینه‌ساز پوکی استخوان هستند».

پیش از او نیز زهرا عبدالهیان مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از ناامنی غذایی در هشت استان ایران خبر داده و گفته بود:

بررسی‌های ما می‌گوید مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها به دنبال افزایش قیمت تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و باید با قیمتی مناسب منابع پروتئینی در اختیار مردم باشد.

استوار هم بدون اینکه آمار مشخصی اعلام کند، تامین اقلام غذایی بسیار ضروری به ویژه برای سنین پایین را از وظایف دولت برشمرد و گفت: «دولت باید به هر صورتی به خصوص برای افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی و اجتماعی قرار دارند،[شیر] این منبع غیرقابل جایگزین را تامین کند.»

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در شهریور امسال اعلام کرده بود که قیمت حدود ۷۵ درصد اقلام مواد غذایی فراتر از حد بحرانی؛ یعنی تورم بیشتر از ۲درصد در ماه، قرار دارد. لبنیات، میوه و سبزیجات از جمله اقلامی بودند که در یک سال گذشته تورم بالاتر از ۲۴ درصد داشتند.

۴ میلیون تن کالاهای اساسی در گمرک دپو شده است

کاهش واردات کالاهای اساسی، به ویژه نهاده های دامی و افزایش قیمت این گروه کالایی یکی از علل افزایش قیمت شیرخام، فرآورده های لبنی و گوشت قرمز و سفید در شش ماه گذشته عنوان شده است.

آنطور که مجید یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به «رویداد ۲۴» گفت: چهار میلیون تن کالای اساسی در گمرک دپو شده است. او در باره اینکه کالاهای دپو شده با ارز ترجیحی وارد شده‌است یا نه، توضیحی نداد اما گفت که دولت برای تخلیه این کالاها با مشکل لجستیکی و کمبود کامیون روبرو خواهد شد.

یوسفی که مدعی شد افزایش قیمت ها به دولت جدید ارتباطی ندارد، سیاست‌های غلط دولت پیشین را مسبب «افزایش روزانه قیمت ها» عنوان کرد و گفت: یکی از ایرادهای نمایندگان در هنگام بررسی بودجه ۱۴۰۰ به دولت اعتبار ۸ میلیارد دلاری برای واردات کالاهای اساسی بوده است.

نمایندگان مجلس و دولت سیزدهم در یک ماه گذشته بارها از «ضرورت حذف ارز ترجیحی» سخن گفته‌اند. محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته از بررسی طرحی که با هدف حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو تدوین شده است، در مجلس خبر داده بود.

تصویب این طرح در مجلس موجب افزایش دوباره قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی خواهد شد و سفره خانوار را از آنچه که هست کوچک‌تر می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.