ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در آستانه وضعیت قرمز

در ایران شروع موج ششم همه‌گیری کرونا از سوی وزارت بهداشت انکار می‌شود. مدرسه‌ها بازگشایی شده‌اند و رعایت پروتکل های بهداشتی به حداقل رسیده است. بیش از صد شهر ایران به وضعیت پرخطر شیوع کرونا بازگشته‌اند یا در آستانه این وضعیت قرار دارند.

همزمان با بازگشایی مدرسه‌ها بدون توجه به هشدار معلمان و «کارشناسان» سلامت، شمار شهرهای پرخطر یا قرمز به لحاظ همه گیری کرونا افزایش یافته است. در آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان حداقل ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۹۵ شهرستان نیز در وضعیت شکننده نارنجی. دولت اما تصمیمی برای اجرای مقررات محدودکننده آمد و شد و تعطیلی فعالیت‌های اداری ندارد و تا دو هفته آینده قرار است «قرنطینه هوشمند» را اجرایی کند.

وزارت بهداشت که بر اجرای قرنطینه هوشمند تأکید دارد، شنبه ۱۵ آبان هشدار داد اگر روند افزایشی شهرهای قرمز به‌سرعت مهار نشود، با خطر جدی موج ششم کرونا مواجه خواهیم بود.

برخلاف موضع وزارت بهداشت که آغاز موج جدید شیوع کووید-۱۹ را انکار می‌کند، پیش از این برخی از پزشکان و اعضای ستاد مقابله با کرونا شروع موج ششم در ایران را به فاصله کمتر از یک ماه پس از موج پنجم همه‌گیری تأیید کرده بودند.

وزارت بهداشت در گزارش هفتگی مدعی شده است که تعداد موارد شناسایی و بستری بیماران در بسیاری از استان‌ها در هفته دوم آبان کاهش داشته است.

با این حال در همین گزارش از استان‌های همدان، یزد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، لرستان، اردبیل، اصفهان، زنجان، فارس، گلستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌هایی که در آنجا شمار بیمارانی که نیاز به بستری داشتند و فوت ناشی از ابتلا به کرونا و یا یکی از این دو مورد افزایش یافته، نام برده شده است.

وزارت بهداشت و درمان ایران در روز شنبه ۱۵ آبان مدعی شد که شمار جان باختگان به ۱۲۲ نفر کاهش یافته است. این آمار اما به گفته مقام های وزارت بهداشت در بهترین حالت ۲,۵ برابر کمتر از آمار واقعی بیمارانی است که بر اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست می‌دهند.

تأخیر حکومت ایران در تأمین واکسن و واکسیناسیون عمومی به عنوان موثرترین راه پیشگیری و کنترل چرخه انتقال کووید ۱۹ ایران را به یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر همه گیری کرونا بدل کرد.

وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که تا روز شنبه ۱۵ آبان نزدیک به نیمی از جمعیت، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر به صورت کامل (هر دو دوز) واکسینه شده‌اند و بالغ بر ۵۴ میلیون نفر هم دوز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند.

افزایش شمار افرادی که واکسینه شده‌اند با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات فاصله گذاری فیزیکی همراه بوده است.

به ادعای نهادهای مسئول میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کووید ۱۹ در سراسر ایران به کمتر از ۴۹ درصد تنزل یافته است.

وزارت بهداشت و درمان میانگین استفاده از ماسک در فضاهای عمومی در هفته دوم آبان ۴۸,۷ درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۴۶,۸ درصد اعلام کرده است.

فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در فضاهای عمومی همچنان به عنوان دو ابزار مهم برای کنترل چرخه انتقال کرونا در کشورهایی که نرخ واکسیناسیون عمومی بالایی دارند، استفاده می‌شود.

مقام‌های مسئول در استان های مختلف ایران در گفت و گو با روزنامه همشهری نسبت به کاهش رعایت پروتکل ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند که تداوم این وضعیت می‌تواند موجب افزایش شمار بیماران شود.

در استان مرکزی که میانگین رعایت پروتکل ها در آنجا ۴۵ تا ۵۱ درصد اعلام شده، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گفته است مردم و کادر درمان هر دو خسته شده‌اند و با تزریق واکسن، یک نوع اعتماد به نفس کاذب در میان مردم ایجاد شده که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کم کرده است.

او هشدار داده است افزایش حضور مردم در مکان های عمومی و بازگشایی استخرها و ورزشگاه‌ها «ممکن است استان مرکزی را دوباره وارد شرایط خاصی کند».

رئیس مرکز بهداشت شرق تهران هم از کاهش رعایت پروتکل ها ابراز نگرانی کرده اما همزمان گفته «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل نقلیه عمومی اصلا مقدور نیست».

کمبود وسایل نقلیه عمومی، از جمله اتوبوس‌های درون‌شهری، خودداری حکومت از تأمین معیشت مزدبگیران در مشاغلی که از کرونا آسیب دیدند و بازگشایی کسب و کارها از جمله موارد مؤثر در «مقدور نبودن فاصله گذاری اجتماعی» در وسایل نقلیه عمومی است.

اصرار حکومت بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در حالی که نرخ واکسیناسیون هنوز به ۵۰ درصد نرسیده، جمعیت استفاده کننده از وسایل نقلیه عمومی درون شهری را افزایش خواهد داد و چرخه انتقال کووید ۱۹ را شتابناک‌تر می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.