ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار وزیر خارجه امارات با بشار اسد در دمشق

عبدالله بن زاید آل نهیان، بالاترین مقام اماراتی است که در ۱۰ سال گذشته به سوریه سفر می‌کند. واشنگتن با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه مخالف است.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی شامگاه سه‌شنبه ۹ نوامبر/۱۸ آبان در دمشق به دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه رفت. خبرگزاری رویترز می‌نویسد این دیدار نشانه‌ای از بهبود روابط امارات به عنوان یکی از متحدان آمریکا در منطقه با سوریه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در یک نشست خبری مشترک با وزیران خارجه امارات و اسرائیل گفته بود ایالات متحده تا زمانی که «پیشرفت برگشت‌ناپذیری در راستای یک راه حل سیاسی» در سوریه اتفاق نیفتد، از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با آن کشور حمایت نمی‌کند. 

عبدالله بن زاید آل نهیان، بالاترین مقام اماراتی است که در ده سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، از این کشور دیدار می‌کند. خبرگزاری سانا گزارش داد که خلیفه شاهین وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی نیز در هیأت امارتی حضور دارد.

گفت‌وگو درباره سرمایه‌گذاری امارات در سوریه

دفتر ریاست جمهوری عربی سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار طرفین «چشم‌اندازهای تازه برای همکاری» به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف سوریه را بررسی کردند.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌ای گفت شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان در دیدار با اسد ضمن تاکید بر «علاقه امارات به ثبات و تمامیت ارضی سوریه» خاطرنشان کرد که امارات متحده عربی از تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه و تحکیم ثابت سیاسی در این کشور و به ثمر رساندن تلاش‌های «برادران عرب سوری» حمایت می‌کند. 

انور قرقاش، از مقامات بلندپایه اماراتی با انتشار پیامی در توییتر نوشت که امارات در پی تقویت روابط فی‌مابین با سوریه و ایجاد پلی برای ارتباط مجدد با این کشور است.

خبرنگار شبکه المنار، نزدیک به حزب‌الله لبنان گزارش داد که تدابیر امنیتی شدیدی در فرودگاه دمشق و در پایتخت برای حفظ امنیت هیأت بلندپایه اماراتی برقرار بود.

امارات متحده عربی پیش از این خواهان عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب شده بود و سه سال قبل هم سفارتخانه خود در دمشق را بازگشایی کرد.

اردن و مصر نیز گام‌هایی برای عادی‌سازی روابطشان با سوریه برداشته‌‌اند.

نگرانی واشنگتن از عادی‌سازی روابط امارات و دمشق

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از نگرانی واشنگتن نسبت به سفر وزیر امور خارجه امارات به دمشق خبر داد. پرایس گفت ایالات متحده نگران پیام این سفر است و یک بار دیگر به تأکید اعلام کرد که آمریکا از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با «دیکتاتور»ی مانند اسد به هیچ‌وجه حمایت نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:

«ما از دولت‌های منطقه می‌خواهیم، به جنایت‌های رژیم اسد در طی یک دهه علیه ملت سوریه توجه داشته باشند. همچنین از یاد نبرند که رژیم اسد همچنان مانع از ارسال کمک‌های انسانی به بخش بزرگی از سوریه می‌شود.»

واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که قصد ندارد تحریم‌های سوریه را لغو کند.

اوایل سال جاری میلادی امارات متحده عربی اعلام کرده بود که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه حکومت اسد، موانعی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ایجاد کرده است.

سال گذشته در دولت ترامپ، ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از ازسرگیری روابط اقتصادی کشورها با سوریه قانون سزار را به تصویب رساند.

این قانون پس از شش سال تأخیر از ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد. هدف این قانون افزایش انزوای مالی، اقتصادی و سیاسی دولت بشار اسد و همچنین اعمال تحریم علیه متحدانش است تا اینکه او به حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت تن دهد.

ماه گذشته ملک عبداالله، پادشاه اردن بعد از ۱۰ سال با اسد گفت‌وگو کرد و در پی آن گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور برای مبادلات تجاری بازگشایی شد.

انتظار می‌رود که با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب، سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در سوریه آغاز شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.