ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت نمایندگی اوپک در کنفرانس اقلیمی گلاسگو از تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی دفاع کرد

نمایندگان ارشد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنفرانس اقلیمی گلاسکو برای دفاع از سوخت‌های فسیلی ادعا کردند که جهان می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را بدون کاهش مصرف نفت و گاز کاهش دهد.

کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در شهر گلاسگو که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، رویداد مهمی برای توافق در مورد اجرای معاهده اقلیمی پاریس قلمداد می‌شود که هدف اصلی آن مهار میزان گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی است. اظهارت نمایندگان ارشد اوپک در این کنفرانس در تقابل با تلاش‌های کشورهای غربی برای کاهش دادن مصرف سوخت‌های فسیلی بود.   

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی در طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت:  

«ضروری است که ما تنوع راه‌حل‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بدون هیچگونه جهت‌گیری نسبت به یک منبع انرژی خاص شناسایی کنیم.»

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز در جمع خبرنگاران گفت:

«این تصور که تغییر منابع انرژی از نفت و سایر سوخت‌های فسیلی خواه ناخواه به دسترسی به منابع تجدیدپذیر انرژی می‌انجامد گمراه‌کننده است.»  

کارشکنی عربستان سعودی

طرفداران سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز و ذغال‌سنگ مدت‌هاست که استدلال می‌آورند با تکیه بر فن‌آوری‌های پیشرفته می‌توان با جداسازی کربن و ذخیره‌سازی انتشار گازهای گلخانه‌ای در زیر زمین همچنان از سوخت‌های فسیلی به عنوان منبع تأمین انرژی استفاده کرد. فعالان محیط زیست اما می‌گویند چنین فن‌آوری‌هایی گران‌قیمت است و معلوم نیست در مقیاس گسترده کارآیی لازم را داشته باشد.

چندین منبع که در جریان مذاکرات کنفرانس گلاسکو قرار دارند به رویترز گفته‌اند که عربستان سعودی سبب شده است که مذاکرات گلاسکو به اهداف خود دست نیابد. یکی از ترفندهایی که وزیر انرژی عربستان به کار بسته، ظاهراً به تعویق انداختن روند تصمیم‌گیری‌هاست. شاهزاده عبدالعزیز اما به رویترز گفته است:

«آنچه که شما شنیده‌اید، دروغی بیش نیست.»

کشورهای فقیر و مسأله فن‌آوری‌های پیشرفته

 وزیر انرژی عربستان سعودی طی سخنانی که در کنفرانس اقلیمی گلاسکو ایراد کرد، از کشورهای توسعه‌یافته خواست شرایط کشورهای در حال توسعه را در نظر بگیرند. این کشورها معمولا از عهده پرداخت هزینه‌های تغییر منابع انرژی فسیلی به منابع تجدیدپذیر برنمی‌آیند.

به گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک ساعتی بعد در جمع خبرنگاران گفت:

«تغییر سریع منابع انرژی فسیلی به منابع تجدیدپذیر انرژی برای کشورهای فقیر میسر نیست. علاوه بر این پیامدهای خطرناکی هم برای اقتصاد جهانی دارد.»

بارکیندو در ادامه افزود:

«تا امروز هیچ نقشه راه مشخص و مدونی برای جایگزینی نفت و گاز در جهان که نیمی از انرژی مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند ارائه نشده است. اگر امروز استفاده از نفت و گاز را قطع کنید، ۵۳ درصد از منابع انرژی در جهان را از دست داده‌اید.»

دبیرکل اوپک یک بار دیگر تأکید کرد که با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته می‌توان همچنان از این منابع بهره برد، بدون آنکه گازهای گلخانه‌ای افزایش چندانی داشته باشد.  بارکیندو گفت:

«نباید فراموش کرد که هدف اصلی کاهش گازهای گلخانه‌ای است و با بهره‌گیری از فن‌آوری می‌توان به این هدف دست یافت.»

اما کدام فن‌آوری‌ها؟ دبیرکل اوپک به این پرسش خبرنگاران پاسخ روشنی نداد:

«خیلی از فن‌آوری‌ها. فن‌آوری‌هایی که بسیاری از آن‌ها در حال آزمایش هستند.»

کارشناسان سازمان ملل معتقدند بر اساس میزان تعهدات فعلی کشورهای جهان در زمینه کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، میزان گرمایش زمین در طول قرن میلادی جاری ممکن است به بالای ۲.۵ درجه سانتیگراد برسد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.