ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونیسف نسبت به افزایش سوء تغذیه و ازدواج اجباری کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد

صندوق کودکان سازمان ملل متحد هشدار داد: میلیون‌ها کودک افغانستان در معرض سوءتغذیه حاد قرار دارند و خانواده‌ها به سبب فقر دختران ۲۰ روزه را در ازای جهیزیه معامله می‌کنند. به تأیید یونیسف حکومت طالبان به گرسنگی، کار کودک و خطر ازدواج اجباری کودکان دامن زده است.

شامگاه شنبه ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرد وضعیت کودکان افغانستان در یک سال اخیر وخیم تر شده است.

ناآرامی‌ها یا همان جنگ داخلی در افغانستان که به تسلط دوباره طالبان انجامید، به‌همراه خشکسالی و همه‌گیری کووید-۱۹، از عوامل وضعیتی هستند که یونیسف آن را «وضعیت اضطراری انسانی بی‌سابقه» در این کشور خواند.

این نهاد بین‌المللی برآورد کرد ۳,۲ میلیون کودک افغانستانی تا پایان سال ۲۰۲۱ دچار سوء تغذیه حاد خواهند شد.

یونیسف اعلام کرده که بسیاری از این کودکان به قدری دچار سوءتغذیه‌ هستند که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و به اندازه‌ای ضعیف هستند که نمی‌توانند حتا یک انگشت را بگیرند.

نهادهای بین‌المللی پیش از این درباره شیوع گرسنگی در افغانستان هشدار داده و خواستار توجه جامعه به این وضعیت شده بودند. وضعیتی که در چهار ماه اخیر پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت بحرانی و وخیم تر شده است.

«نابودی آینده یک نسل»

صندوق کودکان سازمان ملل دو روز قبل نیز در یک اطلاعیه نسبت به افزایش ازدواج اجباری کودکان و زنان جوان در افغانستان هشدار داده و خواستار بازگشایی مدرسه‌ها برای دختران شده بود.

در بیانیه یونیسف آمده است:

گزارش‌های موثقی از خانواده‌ها دریافت کرده‌ایم که در ازای دریافت جهیزیه دختران ۲۰ روزه را برای ازدواج پیشنهاد می‌دهند.

بر اساس برآورد یونیسف ۲۸ درصد زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله افغانستان قبل از سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده اند.

در اطلاعیه این سازمان آمده است:

«حتی قبل از آخرین بی‌ثباتی سیاسی، شرکای یونیسف ۱۸۳ ازدواج کودکان و ۱۰ مورد فروش کودکان را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تنها در ولایات هرات و باغدیس ثبت کردند. این کودکان بین ۶ ماه تا ۱۷ سال سن داشتند.».

به باور یونیسف استقرار طالبان در قدرت که زنان را از بازار کار، مدرسه‌ها و دانشگاه حذف و به خانه نشینی مجبور کرده است، خطر ازدواج زودهنگام و اجباری کودکان را افزایش داده است.

این نهاد اعلام کرده است گسترش فقر «خانواده‌ها را به انتخاب‌های ناامید کننده مانند کار کودکان و ازدواج دختران در سنین پایین مجبور کرده است». انتخاب‌هایی که به باور یونیسف آینده یک نسل را از بین می‌برد.

بر اساس گزارش نهادهای وابسته به سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ حدود نیمی از جمعیت افغانستان به‌قدری فقیر بودند که به نیازهای اولیه مانند تغذیه و آب سالم دسترسی نداشتند.

صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان اعلام کرده است یک برنامه کمک نقدی را برای کمک به جبران خطر گرسنگی، کار کودکان و ازدواج کودکان در میان آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها را آغاز کرده است و با رهبران مذهبی همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها در نکاح دختران جوان مشارکت نمی‌کنند.

این نهاد بین‌المللی در پایان از مقامات مرکزی، استانی و محلی خواسته است که اقدامات مشخصی را برای حمایت و حفاظت از آسیب پذیرترین خانواده‌ها و دختران انجام دهند. بازگشایی مدارس را برای همه دختران دبیرستانی در اولویت قرار دهند و به معلمان زن اجازه دهند بدون هیچ تأخیر دیگری به کار خود ادامه دهند.

در افغانستان از نیمه اوت که طالبان با اشغال کابل به قدرت بازگشت، بخش بزرگی از جمعیت بیکار و بیجا شده‌اند. زنان از بازگشت به کار، تحصیل در مدرسه و دانشگاه و فعالیت‌های اجتماعی منع شده‌اند.

دولت آمریکا بخشی از منابع مالی افغانستان را مسدود کرده است. سازمان‌های بین‌المللی نیز هنوز به راهکاری برای تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نرسیده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.