ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت: سوء تغذیه کودکان و زنان باردار بیشتر شده است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان می‌گوید ناامنی غذایی در ایران بیشتر شده و سوء تغذیه کودکان افزایش یافته است. تنها بخش محدودی از کودکانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند تحت پوشش خیریه‌های حکومتی قرار دارند. کمک‌های این خیریه ها نیز ناچیز است و کفاف تأمین مواد غذایی حداقلی و ضروری برای کودکان و زنان باردار را نمی‌دهد.

شمار کودکان زیر ۵ سال دچار کم وزنی و سوء تغذیه در سه سال اخیر افزایش یافته و دست کم هشت استان با ناامنی غذایی روبرو هستند. کمیته امداد شمار محدودی از کودکان و زنان بارداری که از سوء تغذیه رنج می‌برند را «تحت پوشش» قرار داده است. زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اما می‌گوید که کمک ۱۰۰ هزار تومانی این نهاد «کفاف بسته حمایتی غذایی از این گروه را نمی‌دهد».

به گفته او در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال دچار سوء تغذیه که توسط بخش بهداشت شناسایی شده بودند و حدود ۵۰ تا ۵۴ هزار مادر باردار و شیرده تحت پوشش دو خیریه حکومتی کمیته امداد و بنیاد علوی قرار گرفتند. «خیرین» غیردولتی نیز در غیاب حمایت‌های دولتی حمایت از حدود ۷ هزار کودک و ۱۳ هزار زن باردار یا دارای کودک دچار سوء تغذیه را پذیرفته‌اند.

خیریه‌های حکومتی به هر یک از افراد تحت پوشش کارت خرید برای خرید مواد غذایی یا بسته غذایی به ارزش ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

عبداللهی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: گزارش‌هایی که به وزارت بهداشت رسیده «حاکی از بیشتر شدن وضعیت ناامنی غذایی است. متاسفانه سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در کودکان زیر ۵ سال افزایش یافته است.»

او اما آمار دقیقی از کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند، اعلام نکرد و تنها گفت که به نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت «اعتباری که به کمیته امداد برای ارائه بسته غذایی به دو گروه یاد شده تعلق می‌گیرد به هیچ عنوان کفاف نمی‌دهد و نیاز است که اعتبارات مورد نیاز این برنامه افزایش یابد».

عبداللهی از نامه نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش اعتبار سرانه «بسته معیشت» خبر داد و افزود:

با توجه به قیمت‌های فعلی سبد غذایی تدوین شده را بازنگری کردیم و محرز شد که حداقل ماده غذایی که در سبد قرار گیرد تا نیاز انرژی و پروتئین لازم برای خانم باردار و کودک زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه را تامین کند حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

بر اساس گزارش نهادهای حکومتی بیش از یک سوم جمعیت کشور بر اساس خط فقر کمتر از چهار میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ زیر خط فقر قرار داشتند. نهادهای مستقل کارگری و صنفی در ایران درآمد خط فقر را دستکم ۱۲ میلیون تومان برآورد می‌کنند که بر این اساس جمعیت بیشتری زیر خط فقر قرار خواهد گرفت.

در دو استان کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰ درصد کودکان زیر ۵ سال از سوء تغذیه رنج می‌برند و جمعیت زیر خط فقر نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و ایلام بیشتر از میانگین کشوری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.