ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تایید و تکذیب حمله سایبری به سدهای ایران

خبرگزاری وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌گوید دو هفته است که سیستم جمع‌آوری اطلاعات سدها از کار افتاده است

صداوسیما از قول یک منبع آگاه اعلام کرد که در دو هفته گذشته سیستم‌های مربوط به جمع‌آوری و ارزیابی میزان ذخایر سدهای کشور به طور کامل قطع شده است.

منبعی که این اطلاعات را در اختیار رسانه رسمی جمهوری اسلامی قرار داده گفته است که در دو هفته گذشته هیچ گونه دسترسی به میزان ذخایر سدهای کشور وجود نداشته است.

او همچنین افزود که مسئولان بخش انفورماتیک شرکت مدیریت منابع آب خبر حمله سایبری را تأیید نمی‌کنند اما شرایط به وجود آمده نشان دهنده قوت گرفتن حمله سایبری است.

این منبع آگاه همچنین گفت:

«امروز حتی دسترسی کارکنان شرکت نیز به فضای مجازی از جمله نرم‌افزار واتس‌آپ که تا پیش از این کارکنان شرکت برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کردند نیز از بین رفته است.»

وزارت نیرو تکذیب کرد

ساعتی پس از انتشار این خبر، اعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو حمله سایبری به سدهای ایران را تکذیب کرد و گفت:

«هیچگونه مشکلی بابت دسترسی به اطلاعات شبکه نیست و این خبر کاملا تکذیب می‌شود. »

این مقام وزارت نیرو مدعی شد که «به دلیل برخی مسائل» دسترسی‌های خارج از شبکه به اطلاعات را محدود کردیم اما خودمان کاملا به تمامی اطلاعات دسترسی داریم.

حمله سایبری متقابل به تأسیسات آب؟

اسرائیل و ایران در سه سال گذشته حملات سایبری متعددی به یکدیگر انجام داده‌اند. گرچه هنوز ابعاد این حمله سایبری جدید روشن نیست ولی سابقه دو کشور برای ضربه زدن به یکدیگر سبب شده تا بار دیگر نام اسرائیل به عنوان عامل احتمالی این حمله سایبری مطرح شود.

ایران پیش‌تر در اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ دو حمله سایبری گسترده به تأسیسات تصفیه آب اشکلون در اسرائیل انجام داده بود. این تأسیسات آبرسانی یکی از مهم‌ترین مراکز تبدیل آب شور دریا به آب شرب و تأمین آب مصرفی شهروندان این کشور است. پاسخ اسرائیل به آن حمله در ابتدا حمله به تأسیسات گمرکی بندر شهید رجایی بندرعباس بود. مقام‌های اسرائیلی گفته بودند که حمله سایبری به تأسیسات آبرسانی را در حکم حمله تروریستی در نظر می‌گیرند و پاسخ مناسبی به آن خواهند داد.

از آن زمان تاکنون عمده حملات سایبری و خرابکاری که به نظر می‌رسد در اسرائیل برنامه‌ریزی شده باشد متوجه برنامه نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است. دو انفجار در نطنز، ترور محسن فخری‌زاده، حمله پهپادی به تأسیسات هسته‌ای کرج، انفجار در مرکز جهاد خودکفایی سپاه در شهریار از جمله اقداماتی است که در دو سال گذشته انجام شده است. در مقابل ایران هم تلاش کرد تا سیستم مترو تل‌آویو را با حمله سایبری از کار بیندازد. در هفته‌های گذشته نیز یک حمله سایبری به یکی از دیتاسنترهای اسرائیلی انجام شد و هکرها که ایرانی بودند خواستار دریافت باج به صورت بیت‌کوین شدند.

سیاست جمهوری اسلامی درباره این دست حملات همیشه انتشار محدود و جزئی اطلاعات و کوچک دانستن ابعاد آن بوده است. در مقابل رسانه‌های اسرائیلی جزئیاتی اعلام کرده‌اند که بعدتر مقام‌های ایرانی به درست بودن آن اذعان کرده‌اند.

برای نمونه در خرابکاری فروردین‌ماه در نطنز، ایران تا ساعت‌ها اعلام کرد که آتش‌سوزی در یک ساختمان فرعی در نطنز رخ داده است که نهایتاً می‌تواند دلیل آن حمله سایبری باشد. در مقابل کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل همان زمان اعلام کرد که مواد منفجره در تأسیسات برق کار گذاشته شده بود و سانتریفیوژهای فعال از مدار خارج شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی بعد از چند روز این روایت را تصدیق کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.