ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی به معترضان به کم‌آبی در اصفهان حمله کردند

در روزهای اخیر هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به قطع حق‌آبه و مشکل کم‌آبی در بستر زاینده‌رود دست به تجمع زده و در آن‌جا با برپا کردن چادر تحصن کرده بودند. یگان ویژه نیروهای امنیتی چهارشنبه شب ۳ آذر به آن‌ها یورش بردند و چادرهای معترضان را به آتش کشیدند. گروهی بازداشت شدند.

در طول روز پنج‌شنبه ۴ آذر در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای امنیتی از مردم معترض می‌خواستند بستر رودخانه زاینده‌رود را ترک و چادرهای خود را برچینند.

مأموران برای پراکنده کردن مردم به شلیک نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور روی آوردند و بستر زاینده‌رود به صحنه خشونت‌های تازه نیروهای امنیتی تبدیل شد.

در حالی‌که نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان حمله کرده بود صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که کشاورزان معترض با مسئولان توافق کردند و به تجمع خود پایان دادند.

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی آتش‌زدن چادرهای معترضان را کار «عناصر ضدانقلاب» عنوان کرد.

خبرگزاری رکنا از بازداشت معترضان خبر داده و با اعلام این‌که دست‌کم دو نفر از دستگیرشدگان کشاورز هستند، گفته است عده‌ای از بازداشت‌شدگان با قید ضمانت آزاد شده‌اند.

دادستان اصفهان نیز از بازداشت شماری از معترضان خبر داد و آن‌ها را «اراذل و اوباش» نامید.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به‌نقل از فرزند یکی از کشاورزان معترض از جو شدید امنیتی اصفهان در روز پنج‌شنبه خبر داد و گفت نیروهای امنیتی سوار بر موتور در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره به صورت گسترده در سطح شهر و به‌ویژه اطراف پل خواجو در تردد هستند.

هرانا همچنین چندی پیش از بازداشت یک شهروند شهرستان فلاورجان استان اصفهان به دلیل انتشار و ارسال تصاویر اعتراضات کشاورزان به یکی از شبکه‌های تلویزیونی خبر داده بود.

تجمعات اعتراضی کشاورزان از یکشنبه ۱۶ آبان ابتدا در مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ساختمان صداوسیما و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آغاز شد و سپس در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود ادامه یافت. مردم اصفهان در این مدت گروه گروه به معترضان پیوستند و شعارهایی علیه مسئولان حکومتی سر دادند.

این اعتراضات ابتدا از صداوسیما پخش می‌شد اما به‌دلیل گستردگی آن و پیوستن مردم به اعتراضات، به برخورد خشونت‌آمیز با مردم منتهی شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۳ آذر نیز صدها نفر از شهروندان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به بی‌آبی و طرح‌های انتقال آب، در سومین روز پیاپی در شهرکرد دست به تجمع زدند.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی اعتراضات مردم چهارمحال‌ و بختیاری را به «تفرقه‌افکنی‌های دشمن» نسبت داد و گفت:

«دشمن هر بار از طریق ایجاد اختلال سعی دارد نمک روی زخم مردم بپاشد و با اقداماتی مثل هک‌کردن پمپ بنزین و شرکت هواپیمایی سعی در فشار واردکردن به مردم است.»

کشاورزان و شهروندان معترض خواهان تخصیص حق‌آبه پاییزی و احیای زاینده‌رود هستند.

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های گذشته با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه است.

کشاورزان اصفهان از زمستان سال ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه برای کشت بارها در میدان‌های اصلی شهرهای استان اصفهان، محل برگزاری نمازجمعه و امتداد زاینده‌رود تجمع کرده‌اند. این اعتراضات در مواردی با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است.

تأمین نشدن حق‌آبه برای کشاورزان که از سال ۹۶ اجرایی شده به بیکاری شمار زیادی از کشاورزان انجامیده و بسیاری از آن‌ها ناچار به استفاده از خدمات حمایتی «کمیته امداد» شده‌اند.

تابستان گذشته نیز استان خوزستان شاهد اعتراضات دو هفته‌ای به سیاست‌های انتقال آب، سدسازی، قطع حق‌آبه کشاورزان و خشک‌شدن تالاب‌های این استان بود. این اعتراضات نیز با سرکوب خونین مواجه شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    بر مبنای عکسها و گزارشاتی که تا به حال رسیده, حداکثر تعداد "برادران" بسیجی حاضر کنار پل خواجو (در بهترین حالت) بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ تا نیست. اگر فراخوان مردمی برای تجمع امروز شمارشی از مردم مانند هفته پیش را به کف زاینده رود بکشاند, کثافتهای بسیجی به راحتی زیر پای انبوه ملت له و لورده خواهند شد, اما تا حالا که (حدود ساعت ۹:۳۰ صبح) خبری از ملت نیست.

  • هوشنگ

    امروز ۵ آذر مصادف است با به اصطلاح "روز بسیج", بنا بر گزارشات اولیه, در اصفهان نیز بدین بهانه انبوهی از بسیجی های فاشیست در کف زاینده رود تجمع کرده اند برای جلوگیری از تظاهرات کشاورزان اصفهان. با این حال باید دید تا پایان روز توازن قوا در کف زاینده رود به سود کدام اردو تمام می شود؟

  • هوشنگ

    در واکنش به تهاجمات دولتی کشاورزان اصفهانی نیز عکس المعل هایی نشان داده اند, منجمله فراخوانی عمومی برای یک تجمع اعتراضی مردم اصفهان، روز جمعه ۵ آذر ماه پل خواجو . علاوه بر فراخوان عمومی, امروز پنجشنبه ۴ آذر گروهی از مردم, متشکل از کشاورزان و جوانان اصفهانی, با تهاجمی رعد آسای و سریع به لوله های انتقال آب و تخریب آنها با لودرهایشان پاسخی دندان شکن به حمله وحشیانه یگان ویژه به تحصن مسالمت آمیز کشاورزان اصفهان دادند. بنا بر گفته بسیاری از مردم اصفهان, مبارزه کشاورزان برای کسب حقوق قانونیشان ادامه دارد. یکی از کشاورزان گفت وقتی به ما حمله میشود باید منتظر پاسخ آن هم باشند . ما خون وجانمان را برای حق مسلم خودمان خواهیم داد. بجنگ تا بجنگیم.